Yazar yazý yazmayý baþka insanlara göre daha zor yapan insandýr. -Thomas Mann |
|
||||||||||
|
Müzik kalpte ferahlýk oluþturur, kalbe haz verir ve insanýn içini açar. Ancak dine ve kutsallara aykýrý sözler içermemelidir. Þarký ve þiir düþündürme, neþelendirme, olumlu davranýþlar kazandýrma ve bilgilendirme amacý taþýdýðýnda insaný olumlu þekilde yönlendirir. Din ahlakýna uygun olmayan sözlere, sevgi konulu þarký sözü ve þiirlerde sýkça rastlanýr. Sevgi duyulan insan, Allah’tan baðýmsýz bir varlýk gibi görülür, adeta ilahlaþtýrýlýr. Ýnsanýn asýl sevmesi, yakýnlaþmasý, baðlanmasý gereken yalnýzca Allah’týr. Diðer varlýklara duyulan sevgi, Allah sevgisinden kaynaklanýr. Çevremizdeki varlýklarý severken, onlarý Allah’ýn tecellileri olarak görmeli, sevgiyi bu bilinçle yaþamalýyýz. Sevilen insan için söylenen "her an onu düþünmek", ona "tapmak", onun "kulu olmak", "onun için yaþamak" gibi þiir ve þarký sözleri din dýþýdýr ve Allah’a ortak/þirk koþmak anlamýndadýr. Bu sözler, þeytani bir duygusallýk içerir ve insanlara yanlýþ bir sevgi anlayýþý kazandýrýr. Bazý þiir ve þarký sözlerinde ise ayrýlýk ve ölüm gibi durumlarda, yaþamanýn anlamsýzlaþtýðý, ölüm ya da intiharýn çözüm olacaðý gibi batýl düþünceler telkin edilir. Bu hatalý sevgi anlayýþýnýn getirdiði romantizm, insaný üzüntüye, ümitsizliðe, çözümsüzlüðe ve melankolik bir ruh haline yöneltir. Ayrýca, "ya benim ol ya topraðýn" tarzýndaki þarký sözü ve þiirler, kýskanan insanýn herþeyi yapabileceðini anlatýr. Din ahlakýný yaþamayan, olaylarý imani bir akýlla deðerlendirmeyen kimi insanlar, þarký ve þiirlerde söz edilen kýskançlýk sonucu intikam almanýn, normal bir davranýþ olduðunu düþünebilirler. Medyada "aþký için ölen" ya da "çok sevdiði için öldüren" kiþilerin haberlerine sýkça rastlarýz. Ýnsanýn fiziksel ve ruhsal özelliklerinin kaynaðý Yüce Allah’týr. Bütün güzel özellikleri Allah, Katýndan birer nimet olarak verir. Ancak son derece masum bir duygu gibi gösterilen bu çarpýk sevgi anlayýþý, gerçekte kiþiyi þirke ve sevileni ilahlaþtýrmaya götürür. Bazý þiir ve þarký sözlerinde ise Kur’an’a uygun olmayan bir kader anlayýþý hakimdir. Kur’an hükmüne göre, Allah’ýn bizim için yazdýklarý dýþýnda, bize kesinlikle hiçbir þey isabet etmez. Canlý ya da cansýz tüm varlýklar kaderleriyle birlikte yaratýlmýþtýr. Her olay Allah’ýn takdir ettiði kader dahilinde gerçekleþir. Ve Allah’ýn dýþýnda hiç kimse iyiliði ve kötülüðü engelleyemez ya da geri çeviremez. Allah’ýn yarattýðý kader mükemmeldir ve yaþanan her olay, kötü gibi görünüyor dahi olsa hayýr ve hikmet içerir. Ancak söz konusu þarký ve þiirlerde, yaþananlar karþýsýnda mutsuzluk, çaresizlik, çözümsüzlük ve hatta isyana varan sözlere rastlanýr. Yaþamýmýza dair her an, Allah Katýnda yaþanmýþ, olup bitmiþtir ve Allah’ýn hafýzasýnda saklý olarak durur. O halde Allah’ýn bizim için seçip beðendiði hayat için endiþe duymak, mutsuz olmak anlamsýzdýr. Allah’a teslimiyete dayanan samimi imaný yaþamak, bu olumsuz bakýþ açýsýnýn tam aksidir; insana coþku ve mutluluk verir. Ölümün her þeyin sonu olduðu ve ölümle birlikte insanýn yok olacaðý gibi sözler ise insanlarý ahiret konusunda yanlýþ yönlendirir. Ýnsanlara, sevdiklerini yitirme korkusu aþýlar. Oysa ölüm hiçbir þeyi bitirmez; ölüm bir tür baþlangýçtýr. Sonsuz ahiret hayatýnýn baþlangýcýdýr. Çok sýradan gibi görünse de bu tür sözler, insanlara ölümü ve sonrasýný unutturur. Kiþi yapayalnýz Rabb’inin huzuruna çýkacaðý ve yapýp ettiklerine göre sonsuz cennet ya da cehennemde sonsuz yaþamýný sürdüreceði gibi konularý hatýrlamaz bile. Bu nedenle de ölümü kabullenemez, kendisinden uzak görür ve ahireti için hazýrlýk yapmaz. Ya da dünyadaki davranýþlarýndan ahirette sorgulanacaðýný düþünmediði için, vicdanen bir rahatsýzlýk duymadan kötülük yapabilir. Kimi sözler ise karamsarlýk, umutsuzluk, acý, keder telkin eder ve insaný ruhsal bunalýma sürükler. Hatta kaderi tam olarak kavrayamayan kiþiler zorlu olaylarla karþýlaþtýklarýnda, bu ruh halini yaþayabilmek için özellikle bu tür þarkýlarý dinler, hüzünlenmek için bu tür þiirler okurlar. Böylelikle hüzne ve ümitsizliðe kapýlmak gibi Allah’ýn beðenmediði kötü ahlak özellikleri kazanýrlar. Þarký ve þiirlerin bazýlarý ise yaþanan hayata baþkaldýrý ve isyan dolu sözler içerir. Allah’ýn gücünü takdir edemeyen kiþiler, bu sözlerin etkisinde kalarak hem kendilerine hem de çevrelerine rahatsýzlýk verirler. Kuþkusuz insanýn yaþamýný etkileyen tek neden þarký sözleri ve þiirler deðildir. Söz ettiðim, insaný kiþilik, düþünce ve davranýþ yönünden olumsuz etkileyen sebeplerden yalnýzca biridir. Allah’tan ve Kur’an’dan uzak yaþayan, imani açýdan zayýf insanlar bu tür telkinlerden kolaylýkla etkilenebilirler. Bu nedenle bu tarz þarký sözleri ve þiir yazan insanlarýn vicdanlarýný kullanmalarý ve üzerlerinde bulunan sorumluluðun farkýnda olmalarý önemlidir. Yapmamýz gereken Kur’an ahlakýna uygun olmayan þarkýlarý dinlememek, þiirleri okumamak ve diðer insanlar arasýnda yaygýnlaþtýrmamaktýr.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Fuat Türker, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |