Bir gün karþýma biri çýkacak ve bana: "Herþey olmasý gerektiði gibi olmaktadýr, efendim" diyecektir. -A. Aðaoðlu, Yazsonu |
|
||||||||||
|
Yine kimilerinin boynu kapalý giysileri varken, yine kiminin de kýsmen arkasý açýk giysilerle vs. giymekle herkes kendi totem anlayýþlý iþaretiyle totemini temsil eder olmanýn, gelenek ve görenek kimliklerini taþýma davranýþlarýnýn içindeydiler. Totemilerin haram yer içinde ritüellerini bu þekilde sembolik olucu taþýmalarla ifa etmenin düzeni içinde olurlardý. Bu nedenle bir Uza yanlýsý, bir Lat yanlýsýna; neden Uzzalý biri gibi davranmadýðýnýn telkin ve basýncýný yapmazlardý. Mekke panteonu, bu gevþek Arap birliðini saðlamýþ olmanýn temasýný ve sözleþmesini saðlamýþtý. Bu saðlanmalar ayinci gruplarýn Mekke’deki ayinleriyle gerçekleþiyordu. Ayinler demek periyodik olarak panteonu ziyareti demekti. Bu da ayin sezonlarýnýn ortaya koyduðu bir ortalama referans birlik ruhu ve barýþ hükümlerinin ikamesidir. Birlikçi temas ruhlu oluþumlarýn panteon merkezine ziyaretleri var edildi. Bu ziyaretler kutsal antla pekiþtirilirdi. Böylece yen dinamizm ve yeni ruhlu bu ziyaretleri tekrarlattýrýrlardý. Böylece bir sürelik için de olsa birbirinin tasallutundan az çok emin oluyorlardý. Bu periyodiklik çok eskiden beri aþure ayý, yaz kýþ buluþmalarý, kutsal evlilik törenleri gibi bir yýðýn ittifaký dönem kalýntýlarý oluþla hala Arap’ta kutsallýkla süren, sosyal elci gelenektiler. Bana göre olan sosyal evrimin yasasýndan birini hatýrlayalým. Hiçbir geliþme ya da kullaným olmasýn ki; kendisinden öncesinin kullaným ya da örnekçeleri içinde, neþvü nemasýný bulacaðý; ayak basacaðý yeni deðiþme ve dönüþmelerine; geçmiþ envanterlerin içinde, kendi malzemesini bulmasýndýlar. Totem mutlak bir koruyucu ve gözeticiydi. Totem sizi zorda býrakmýyordu. Ne yapacaðýnýzý, nasýl davranacaðýnýzý size söylüyordu. Totem aktarýlan bilgi oluþla, sizden öncekilerin tecrübesiydi. Bu tecrübeler beli yaþam tarzýna belli doðru reçetelerdi. Ama bu doðru aktarýmýn sizdeki yansýmasý farklý oluyordu. Yaþamlarýyla size okülte olan aktarým size; deneysel bir bilgi oluþla, sanki sizin nerde ne yapacaðýnýzý öncede biliyor gibi yansýyordu. Daha doðrusu sizin sýkýntýlarýnýza cuk oturan söylemlerdi. Bu da size, sizin totem tarafýndan korunup gözetildiðinizin bir algý resmi gibi geliyordu. 6.yüzyýl Arap yaþantýsý içinde totem koruyuculuðun ve totem gözetici ligin birçok versiyonu vardý. Bunlardan birisi de þudur. Sizin bir karþýlaþmanýzda karþýnýzdaki sizi bu amulet olan totemle sizi tanýyacaktýr. Kendisinden olarak görecek. Ýkiniz ayný totem aitiyseniz, birbirinize karþý böylece esende ve güvenlikli olacaksýnýz. Ya da ayrý ayrý totem aiti iseniz birbirinize karþý koruyuculuk olmayan bir durum olarak yansýrsýnýz. Gasp, darp, can kaygusu gibi olmalarýn tasallutunda olacaksýnýz. Esende olmanýz bir totem koruyuculuðu ve gözetici ligidir. Bu koruma þuna da çok benzer. Sorti yapan bir uçak, yolu üzerinde bir gemiye rastlamýþ olsun. Gemi pilotun aiti bir gemi de olsa, gemi düþmanýn taktiði oluþla sizin flamanýzý ve isim yazý numaranýzý taklit eden bir düþman gemisi de olabilir. Silah yüklü uçak, gemiye parolayý sorup iþareti isteyecektir. Gemi parola ve iþareti bilirse, hedef olmaktan kurtulacaktýr. Yani parola ve iþaret gemiyi koruyacaktýr. Ýþte totem muska da (amulet te) sizin karþý tarafa bir parola ve iþaretiniz olacakla, kimi karþýlaþmalarda sizin güvenlik ve esenlik içinde olmanýzýn koruyuculuk ve gözetici ligidir. Üstelik 6. yüz yýl Arap yerleþim bölgesinde boynunuzda taþýdýðýnýz totem sizin, göç vermiþ ama tanýyýp bilmediðiniz kültürlerinizle karþýlaþmalarýnýzda sizin bir koruyucu meleðiniz gibi çalýþacaktýr. Totem aitlik, baþta bir parola iþaret anahtar kilit uyum pozisyonudur. Tabii ki boyunda totem ikonu taþýma, ya da vücutta totem iþareti olan simge ya da döðme taþýma, size koruyuculuðu yanýnda, aksinin de saklý olmak kaydýyla deðerlendirilmesi gerekir. Koruyucu melek sizi misafir olarak karþýlatýr. Sizi, totem eþlerinize saygýlatýr. Sizin yolda kalmamanýzýn bir koruyucu ve gözeticisi olacaktýr. Sizin arkanýz olacaktýr bunlar o dönemlerin az maz koruyuculuk sýðýnmasý deðillerdi. Bu koruyuculuk en hayati noktalardý. Elbette bu kabil gerçek yansýmalarla totem, bir kullanýmýn koruyucu ve gözetici ligi olup süre gelmiþtir. Ýnsan bu yansýmadan hareketle toteminden makul olmayanýn koruyuculuklarý ve gözetilmelerini de kendisine þiar edinecektir. Bunlar da olumsuz yansýmadýrlar. Oysa totemin koruyucu ve gözetici ligi bir aitteþ olmanýzýn parola ve simgesi oluþla ve sizden önceki deneyimlerin kullandýðý yolu, siz de kullanýrken onlarýn size rehber ve pusula olmasýnýn bir yol haritasýdýr. Bunun dýþýnda bir totem koruyuculuk ve gözetiliþ beklemek elbette beyhudedir. Ama ne dersek diyelim totemin de bir koruyuculuðu var. Sürecek
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |