Her insanda insanlýðýn tüm durumlarý vardýr. -Montaigne |
|
||||||||||
|
Yalan var yalan Bir kapatýp açtým gözümü Talan var talan Akþamdan sabaha Hücceti süren. Ey Laðaþ'tan Assuan'a Akþamlarýný üzerine örtte gel. Ne çýkar, bilmesinler! Giz sana yakýþýyor Nasýlsa bir göz, o karanlýðý deler. 2 Ekin ektim yarýn gözlerine Zehmerinin soðunu kýran Rüzgar saçýný savurmaz Sürme gözünü kavurmaz Esmeri ala kaçmayan yanaklar SÜMER'Ý SAFAÐINDAN ÖPTÜM 3 NÝPPUR'DA BÝR AN Yedi kapýný açtým Ýlk yerleþim planý yaparlýðýn Övünme ihaneti Talan ettim mabedini Ektim yarýn gözlerine Bir göz, bir gözbaðý durdun Nippur, tanrýlarýnla yücel ve gücelsin Mabedine umudu koydum, raf raf Göz oldum üstüne, oynadým saf saf Sense baðý Mistiði dört mabet ile konaklar, baðrýnda. Gezgini kahini tüccarý, saðrýnda Bir özlerim ki Nippur Ursa ile Sanmayasýn hapur hupur ÇARÞIDA- BÝR KONUK GELÝYOR Nippur'un sahibi Enlil hey heylenir Kan donar, buz kesmiþtir ortalýk Ansýzýn kahkaha patlar kasrýndan El isteyip asa alacak beklenmede Seyreyledim çarþýna, geçtim karþýna Müzik týnýlamada handa Raksla rakkaseler, havuz baþý, yanda Naruha öðüt vermede, þadýrvanda Uruha taþ oyuyordu, göz diye Pis kaþýntýlý Enkim, tütütmüþtü ocaðý Ursa ile göz göze geldik, el etti Urkimdi hamursu tabletle, okula gidiyordu Kasýntý Gudea, dükkan önü pinekliyordu Köþedeki kahin geleceði tutuyordu avcunda Bir atlý hýþýmla geçti, toz kaldýrdý Kuþlar bir çýðlýk etti, uçuþarak, yana yana Belli, tecelli vardý, gözler devrildi cama Bir göz, Ereh'li Ýnanna, bir baðý, tutulumdu Ýçten okunuyordu heceden heceden Ve artýk bir suskunluktu o Gözbaðý. Gözbaðý: Çok önemli kavram. Giriþin ikinci bendindeki ;"Nasýlsa bir göz, o karanlýðý deler", anlatýmýndaki gözü, niçin bulamadýðýmýzý burada iþledim. Tabi hem sevisel bað, hem mistik bað, hem de ironi; gerçeði örten baðdý. Suretlerdeki oyalanýþlar dý karanlýðý delemeyenler. ............................................................... Nemruttan hava almýþ Kleopatra'dan deva . Ninova'dan toz kokan Ýrem bahçelerinden rayiha. Nippur çarþýsýnda Nippur'un en ilkiyim diye Enlil eda ile sarkaç eden Ur Nammu'ya kaþ ederken emaneti Zigguratlarla heybeti Baþýný dokurken felekler Mabed orospularýndan yemliydi Anaç Ýnanna kudreti ölümle Sanmayýn söndü kartya Parladý gözleri iklimle Partya. 4 Ýþtar-Enki (Ea) Yas tutun, baþ baðlayýn Sevince duran kýna yaksýn. Gök boþaldý yer taþtý Su aldý Niruppak'ý Dökün analar göz yaþý Aðlamak size düþer. Yer tutmaz analarýn ayaðý Kuzular boþta meler Feryatýn ulaþacaðý yer yoktur Üstelik gökler, daha bir Kýzgýnlýkla gürler. Su sesi, þimþek, gökgürültüsü Her yeri tutar Su daðlarý taþlarý yutar Ýki mavi, en yakýn ve özlem buluþmuþtur ....................................................................... Sen ey aþifte Ýþtar Eteklerin yelde uçuþsun Baþýnda hazan yelleri essin Gördün mü ne iþlediðini? Sakýz yapýþmýþ damaklarýn Açýlmazlýðýnda þaþkýnlýk Ta yücelere çekilir Bet benizden uçmuþ Kararlarýnýn vehametinden Ürken kaçýþlýk Enlil Ýþtar . Boþa ýstýrap göz yaþý dökme Ea (Enki) Sahibi deðil miydi Enlil, bir ihanetle Kurtardýn Þuruppak'lý Ut-Napiþtim'i Asur da yazar Ziusudra'yý ya Dilmun'da kasra ikame. O kuruldan iki zýtlaþmýþtý Ýþte o soyluluktu, yardaki. Ey güzellik kokanasý Gilgamýþtan öfke Ýþtar. Ýzdivcý red olunupta Þiþme sandal gibi inen. Bir gürültü rahatsýzlýðýna Ýnsanlarýn ümügüne binen. Yaptýðýna piþman olup Pire için yorgan yakmam senden. xx Yerdeki somutu göðe döndüren Sümer. Ulfet gibi Gökten vekaletle döndü Uzletim olacak Marduk adýna iþ yapar nafileler: Firavunlar krallar Rahipler, papalar Hahamlar halifeler Daha anlamaya çok var. Enki Þuruppak'ýn oðlunu Kurtardýn da ne yaptýn Enki? Abada mý saldýn, soyunu sanki? Baþýn göðe mi erdi? Meyve hýrsýzý. Ne güzelde temizleyecekti Orospu Ýþtarla, Enlil insanlarý Elleri deðmiþken. Býraksaydýn ya Enlil, kýzý fahiþe Ýnanna'dan buldu Þöyle bir baktý, Ýnanna Tek kiþilik tecavüzle verek Tüm halký bela ile yaktý. Suçlarý þahsiliðinde, genellik Ýnanna'dan gerek. Avuçlarýný yumruk yapamayýp da Ýþ göremez olasý. Ardýþýk doðumla olan, üç kýzý ile yatan Zývana düþkünü. Kýzý Uttu'da, döl tohumunu çaldýrýp Sekiz çeþit bitki ektirten Sonrada yasaðý çalan Enki! Tümden suçsun, ben masumum Sendan bana bela, günah yüklenmek! Sunulunca topraða ter. Dilmun tanrýlarýn yaþadýðý yer. Yer tanrýçasý sekiz tür meyva eker Nefistir, yasaðý, bilgelik tanrýsýný, çeker Yasak savar yaným Enki'nin elinde. Hey haat lanetlidir bilgelik Kuruldaki diðerler de, af içindir ilgelik. Her bir hastalýklý sekiz organdan Müzdariptir Enki, iniler Yakarýþ olur tüm tanrýlar Lanetteki yer tanrýçasý ne pinti Kaburgadaki saðaltýmda tanrýça Ninti Hünerlidir, tababetimden belli. Mabedik mabutlar insanca bencil 5 Enlil-Ninlil Karýsýný ayartacak olan Enlil Kocasýnca tecavüze uðrayan Ninlil Be hey uçkur düþkünü Enlil Uçkuru eline dolanasýca Anadan öðütlü, önerili akýl, Ninlil Kendini yýkanýr göstermek, hesapçaydý Uçkur suça kaydý. Ucuz yolun yolcusu Vebali insanlardan sorulur. 6 Enki Lokmasý sayýlý olupta Boðazýna düzülesice Ýþ çokluðundan güya, sofra yapamayan Boðaz düþkünü tanrýlar. Hizmete amade istersiniz; Enki elinde Kilden þekilli; "" Ey annem adýný vereceðin yaratýk oldu. Onun üzerine tanrýlarýn görünüþünü koy. Ey annem, yeni doðanýn kaderini söyle Ýþte o bir insan"" yaratan Enki* Suretinizden günahlarýmýz belli. 7 Dumuzi ( Ýnanna'nýn kocasý)-Ýnanna Kör kuyularda kalýpta Yer altýnda çýkmayasýca Sürü güdücü Dumuzi. Kutsal evlilik yaptýrdýn da ne oldu? Bereketle, taam mý dolduk? Þehvetin uçkuru aþtý. Ýnanna'da, þaþtý da; insanlara taþtý Körün tuttuðunu öpmesi bundanmýþ Suç Dumuzi'nin, ceza insanlara Saçlarý belik olmayýpta Kýrda gezmelere son veresice Dilmunun metresi, (anlamlý) Ýnanna! Derinliklerde uyuyan güzel Ýnanna. kusurundaki müþtaki.** Dumuzi'nin uçkur elinde iken,*** Nereden çýktý, duvar dibi uyku seçilmesi. Bela arayýþtýr, kaygýlanýlmasý Kýrda uyurken Kutsal orospu Ýnanna'nýn, ýrzýna geçilmesi Akad da Ýþtar Yunan da Afrodit Anadolu da Kybele Roma da Venüs'ce saygýlanmasý Tecavüzlerimizin sorumlusu! Paylaþýlamayan güzellik Rekabetlerimizde de sen varsýn. Heveslerin alýnmazken önü Çoban Dumuzi, çifçi Enkimdu Düþürdü gönlü. Bir ileri bir geri varýþta Biri bal kaymak, öbürü bira buðday Herkes ürününü övüþle yarýþta. Çobanýn ürünleri kabul, evlilik oluþta Rüyalarýna ters yatýp da Yataðýnda ters dönesice Dumuzi Netcektin de iki kamýþ gördün? Hem de birisi sökük Kamýþlara çýkasýca Yorumu, yer altýna sürülmen, deðil miydi? Ne ihtiyacýn vardý rüyaya. Yusuf'u zindana attýracak Rüya sapýðý. Rüyalarýmdan kabuslarýmdan, sen sorumlusun. Uçkurundan hareketli Dölünden bereketli Rüyasýndan tescilli Yer altý mahkumu Dumuzi Aracý ricacýlarla, yarým senede Bir kez ,yer yüzüne çýkma torpiliyle izinlik. Ýnanna ile çiftleþme, izini koparýp da Bahar buluþmasý ile insanlara, bereket bolluk Abidesi olan, tohumu dökülesice. Doðaya, canlýlýk bayramýný pekiþtiren Kutsal evlenme ritüeli, olmadýn mý? Ateþler yaktýrýp, þenlikler yaptýran amigo Hani nerede bolluk? Ýnsanlar boðazlaþmakta Keyfi kendinden hünerli, dilli sapýk! Senin meselelerin bitmez Seni Don Juan artýðý Rasputin kýlýklý Dilmun kovgunu seni. Tohumu dökülesice Neme lazým Yerde fantezi fýþkýrýr sonra! Tohumu olduðu yerde, kuruyasýca bela. Ýnþallah, Ýnanna ikilem durur Sürün çalýnacak diye. Bertaraf ederken zanlýlarý Günahý tutarda Çeþme yapar, sen sað iken, mezarýn baþýna Gelen geçen, canýn için içer, seni anar. Hayratýndan bulasýca. 8 Nanþe Durdurulur mu olaylarla, Ayþe? /hayat-yaþam Adalet gözü, biri, kör bakýcý Sosyal adalet saðlayýcý Rüya eskicisi, Nina'lý Nanþe. Vicdani yükü kaldýrýrdý. Öksüz annesi, dul koruyucu, fakir tanýrlýðý bilen. Sahip kýlýnmayaný, yedim içtim demeyeni Fena yere bakaný, tartýyý takaný, silen. Her yýlda bir gün, günah çýkarýp Ceza verip, af yaptýn da Ninova'da feryat, Madýmak'ta yanmadý mý? Tartý kefesi kaymýþ kýytýrýk. 9- Döðün, saç baþ yol Ey Karabaþlar halký! Bak Nineve bir hýrsla tutuþtu Lagaþ Babil, yanýyor Uruk Nippur Kadeþ, kanýyor. Niye olmasýn ki Ziyaný senden sanýyor! Fitillediðin nifak Ta bugün Necef'te patlýyor. 10 Öpülen yanla son buluþ, hüzünden (sürüþten) kaçamayýþ Çayýrýnda kuzular oynaþmayýp Göðünde kuþlar, süzülmesin. Çaðlarca yan yatýpta, dik kalasýca Karabaþlar! Yan Sümer yan. Eteklerinden tutuþ Kurbaðalarýn ötmesin Yurdunu Asur alsýn Farelere kalasýn, kan sular içesin Kana kana Tecavüzü unutur mu Ýnanna? ""Kadýn utancýndan ne yaptý? Felaket yaptý kuyularý kanla doldurdu Sümer halký kandan baþka Bir þey içmedi ve kaba Kandan baþka bir þey doldurmadý"". **** Suç bir kiþilik Ceza muhayyel Ýçin dýþýna çýksýn Sümer. Öðürtülerle kusa kusa. Birde tutunacaktý buna, Musa. Bölüm sonu 15.09.2007 Kaynaklar: 2 Alýntý Ýlk kilden yaratýlýþ * Muazzez Ýlmiye Çýð; Kuran-Ýncil ve Tevrat'ýn Sümer'deki Kökeni sy:36 Sümeri kan basmasý **** A.d.g. eser sy 48 *** Aslýnda Ýnana'ya tecavüzü, duvarý dibinde uyuduðu bahçenin sahibi yapar. Yeri ve gögü iyice bir dolaþan Ýnanna; Þukallituda'nýn 60 aðaçtan yaptýðý gölgelikli bahçenin gölgesinde dinlenmeye ve uykuya çekilir. Bu esnada uyuyan Ýnanna'ya þukallituda tecavüz eder. Ýnanna uyanýnca bunu kimin yaptýðýný anlamak için önce Sümer'in üzerine kan göndererek Sümeri kan basar. Dumuzi (Temmuz) tecavüzün ilgilisi deðildir. Bunu yüklenecek kadar çapkýndýr. Burasý yazarýn kurgusudur. Ýnsanlar her olgu ve olayý bu tip saný kanýcý olan inanç temeli üzerinde anlar ve yorumlarlar. Günümüzde bile çoðu insanlara böylesi bir söylemle istenileni kabul ettirmenin inanaç mantýk temeli üzerinde iletiþilir. Ve konu içisindirilmesi bu þekilde yapýlmaktadýr. Toplumsal haký kavrayamayan ahaliye inançsal olaraktan kul hakký kavratýlacaktý elbette. Ýþte, Ýnannaya tecavüz belki de kutsal evliliðin toplumsal bir kurum ve kural olaraktan, uygulandýðý dönem süreçlerine yorumdur. Evlilikler de mülkiyet iliþkisi gibi özel kýlýnmýþtý. Zina tanýmlamasýný oldurmaða giden yol adýmýdýr. Kan basmasý gibi bir yaptýrým, ortaya çýkmasýndan sonra, halkýn zina gibi bir kavramayý anlayýp sindirebilmesi için kültün eðitimsel yaklaþýmý bu türden olacaktý. Ýnanna'nýn ittifaký kült aidiyetle, yine Ýnanna'nýn totem kült aidiyetlisi olan bahçývan Þukalliuda cinselliði yasaktan bir kuraldýr. Aartýk bahçývan gibi külti bir meslek sahipliði de olunmuþ. Sukalliuda ile cinsel birleþmesi yasaktan (zina) sayýlmasý kültü, suyu kan basmasý olayý tufan olayý ve felaket söylemi ile yasaklanýyordu. Böylece totem kandaþlar arasýyla meþru olan eski cinsel iliþki tabusu, dýþla olacak cinsellik ittifaký anlayýþýna yöneltilerek yýkýlýyordu. Ýç cinsel iliþki yerine, dýþ evlilikler meþru oluyordu. Bunu yapmasýnýn mantýký nedeni de, inançsal olaraktan kavli kýlýnýyordu. Bunun kavratýlmasý doðal olaylara benzetilerek tufan gibi doðal felaketler biçiminde; sinek basmasý, sularýn kan akmasý gibi söylemsel anlatýþlarla toplumsal (nesnel) olaný anlayamayan halkýn; inancý mantýk seviyesine inilerek süreç iletiþilmektedir. Bu uygarca buluþ, eski bilinçlerin silinmesiydi. Olup biten, eskiyi yeni anlatýmlarýyla yer deðiþtirtmenin inanç boyutlu sembolizmleriydi. Ur-Nammu: Ur þehri kralýdýr. Nippur harabelerini ve Enlil tapýnaðýný restore eden kraldýr Dilmun: Sümerdeki tanrýlarýn yaþadýðý ülke. Güneþin doðduðu yer. Cennet, cennet bahçesi. Eden. Ninti: Nin, haným demek. Ti, kaburga demek. Böylece Ninti; kaburganýn hanýmý-hayatýn kadýný demek olur Enlil: Sümer'de insaný yaratan tanrý. Anumun oðlu olup, giderek yeryüzü tanrýsý olur. Enki: Mezopotamyada bilgelik ve su tanrýsý. Þuruppak'ta duvar gerisinde tufan felaketini Ut Napiþtim'e bildirir. Vahiye giden yol olmakla, henüz vahiy bilinci tam oluþmamýþ. Ýnanna: Aþk ve güzellik tanrýsý Venüs Yýldýzýný simgeler. Kutsal aþk ve evlilik tanrýsý. Kutsal fahiþe. Sabah tanrý, akþam tanrýça sayýlýrdý. Marduk : Babil'de Tarýmcý tanrý iken, Tekleþen tanrý. Ýlahi tanrý oluþçu anlatýmýn ilk envanteridir. Dumuzi: Bir grupta tarýmcý Kral iken karþý grupta çoban kral tanrýdýr. Somut olgulardan hareketle söylersek, Kral insanlar tanrýlaþmýþtýrlar. Bu yüzden tanrýlar evlenir, çocuðu olur, kýskanýrlar, cinayet iþlerler, sürü güder vs. daha henüz mülkiyetçi iliþkilerin soyutlama güçleri fazla geliþmemiþtir. Çalýþmam, hiç biri kaynak taranarak oluþturulmadý. Zaten mümkün de deðil. Ýlkin þiir içinde ""Nemruttan hava almýþ"" kýsmýyla baþlayan yer oluþtu ve "" Kavak aðacýndan tüycük pamukla"" denen kýsmý ile çalýþmam bittiydi. Ýki üç saat aradan sonra kendiliðinden bu çalýþmam sürdü. Oluþan kýsmý hemen webe indirdim. Aklýmda kalanlarla bildiklerime, kendimin de farklý tarz ve kurgularýyla olan katkýlarým bu çalýþmalarýn içinde iþlendi. Çok uzun olan bu çalýþmayý parçalayarak vermek hoþ olmayacaktý. Pehlivan tefrikalarýna dönecekti. Bende üç bölüm olarak vereceðim. Bu ilki kýsým ikinci bölümdür. Anadolu kýsmýna kýsadan gideceðim. bu bölümde 3. kýsým olacaktýr. Bugün için, iliþkileri ortadan kalkmýþ olan ve ittifaký zýtlýklarý koruyan anlatýmlarda, hiç ilenç ve alaycýlýk güdülmedi. Çok sýkýcý olan hikâye, ilgi olsun diye, bu metotla, aslýnda hem sevimli kýlmak, hem akýlda tutulur yapmak istedim. Bu alaycýlýk ve ilenç tam bir ironidir. Kendi payýma süreci sevimli kýlan ironidir. Günümüzde geçmiþe yavan bakýþýn ironisidir. Bu bakýþ Ýnanna ile kamaþan gözlerdeki gözbaðýný açmayý amaçlýyor. Bu çalýþmamda, gözbaðý vurgusuyla, genelin tutumunu vurguladým. 2. bölüm 1. kýsýmda; "Nasýlsa bir göz, o karanlýðý deler" diyen ifademle gözbaðýný aralayanlarýn yapýtlarýndan sürülen damýtýk izleri ve olasý izi sürdüm. Zýtlýklarýn tekleþmesi ve etnik aidiyeti anlayýþlarýn bir potada birleþmesi kutsal fikrinin oluþmasýnýn ilki Hamurabi'yledir. Ý.Ö Hamurabi XX yüzyýlda, Marrduktan hamurabi kanunlarý diye bilinen ilk ilahi yasalarý alýr. Marduða yücelik vasfýný verir. Yine Ý.Ö Buhtunnasr (Nabuhodonosor) XVI yüzyýlda Marduk'u tek tanrý sayar. Bu tek tanrý fikrini fazla dýþa vuramaz. Mýsýr'lý firavun Amenotep Teb'de Ý.Ö XIV yüzyýlda tek tanrý inancýný yayar ve Aton mabetleri açar. Anadolu'da Ý.Ö 4.yýlda Tyanal'ý (Karacahisar'lý) Apollonius insan suretinde olan tanrý ( tanrý oðlu) sayýlýp, pagancýlýða karþý çýkarak, teklik fikrini, geze geze yaymýþ, Ýsa'nýn öncülü bir oluþmadýr. Ýran'lý Mani Ý.S III. yüz yýlda göðün oðlu sanýyla, önce felsefik sonra da dinsel ve fiziksel, ruhsal olan ayrýmý yapmadan, sentezci anlayýþlarýný ileri sürmüþtür. En acý ve hüzünlendiðim kýsým, Sümer'e söylediðim güya, ilençtir. Çayýrda kuzularý zýplamayan Sümer, boðazýma yumruk oldu. Sümer'i, ötüþmeyen kurbaðalarýyla yan yana getirmek beni çok zorladý. Þunu da biliyordum ki, ömrünü tamamlayan uygarlýklar bir þekilde tarih sahnesinde çekilecektiler. Bu çekilmeyi bilerek nesnel temellere oturtmadým. Sadece cezayý ilahlarýna olan güya saygýsýzlýklarý içinde olmakla hak edilir bir sebepmiþ gibi, çok çok zýmni gönderimle Sümeri kendi edebiyatlarý içinde yok oluþlarýný iþledim. Sümer'i biraz derinlikli özellikle çalýþtým. Anadolu kýsmýný, bu kadar uzun tutmayacaðým. Sümer sonrasý anlatýmda yer yer anlatým kuruluðuna düþmek zorunda kaldým. Bu anlatýlan olayý kýsa tutma kaygý ve ýrasýndan kaynaklanýyordu. Diðer daðarcýk yapan yapýtlar: 1-Orhan Hançerlioðlu Ýnanç sözlüðü. Hayli hacimli 2-Orhan Hançerlioðlu Felsefe Ansiklopedisi 7cilt 3-Orhan Hançerlioðlu Düþünce tarihi (3 ayrý ciltte varlýk yayýnlarýndan) 4- Aytunç Altýndal Akþam yazý Dizisi 11.12.13 Nisan 2005 tarihli. 5 Tanrýlar Mezarlar Bilginler C.W Ceram 6-Bilim ve din Bertrant Rusell 7-Dine Karþý Düþüncenin Tarihi Albert Bayert 8- Saðduyu Jean Meslýer 9- Ýbrahim peygamber Muazze Ýlmiye Çýð 10-Orta Doðu Uygarlýk Mirasý 1-2 Muazzez Ýlmiye Çýð Bölüm Sonu
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |