Sevginin ölçüsü ölçüsüz sevmektir. -Spinoza |
|
||||||||||
|
Her totem grup ateþin, köpeðin kullanýmýný ve kontrol altýna alýnmasýný bilmiyordular. Ve bu türden mesleklerin bulucusu deðildiler. Zaten bu küçük yapýlarýn totem mana gücü içinde bunlarýn tek tek ya da hepsi bir arada oluþla sahibi olunmasý olasý da deðildi. Totem yapýlar sürüye göre ve birbirine göre bir arada olmanýn deðil zýtlaþan yapýlarýn var olmasýdýrlar. Kimi gruplar, bunlarýn bu þekil muhafazasýný zýt olan geleneðe aykýrý da görebiliyordu. Totem grubumuz bu tür saðlama ve saðlatmayý kendi grubuna, kendi grubuna ait totem mana gücü olmasýndan ötürü bunlarýn ortak paylaþmalarý; ortak paylaþým içindeki gruplarý, ateþ totemle (Mecusi) ve it totemle anýlýr kýlmýþtý. Tekrar hatýrlarsak: totem gruplar sürü döneme göre totem mana ilkesi içindeydiler. Küçük bir yalýtýmlý ortam içinde temel gereksinimleri birbirine yükümletmiþlerdi. Ýþbirliði içinde kotarýlan gereksinmeler kurallarý olmakla, düzenli ve sürekli ortak saðlamayla, saðlatmaydý. Bunlar yapý kurallarýný dokunulmaz kýlýyordu. Bu nedenle sürece her ek katýlým da kutsal ve totemi anlama oluþuyla totemdi. Ýt’te, ateþ’te bu tür ek katýlýmýyla ortam deðiþmesi ve ortam deðiþtiricisi olan manayý, akýlý oluþuþuyla totemdi Yani maðara süreci; sürü dönemle birlikte, totem dönemi de içine almakla, totemi olan aklý, totemi zekâyý, totemi dili, yeteneði, ruhsallýðý ve totemdi bu yaþamý aktarmayý resim eden bir yetenekti. Yani hem cinsimiz ateþi maðarada çýkýnca bulmamýþtý. Hemcinsimiz iti, maðarada çýkýnca evcil yapmamýþtý. Köpek türü hayvanlar doðallýkla insan atýklarýyla beslenmekle kendi niþlerini insan yaþamý içine getirebilen, bir canlý oluþun tutumudur. Yani atalarýmýz mýsýrý ekmeyi, balýðý tutmayý, madeni kullanmayý maðara içi yaþamsal dönemi içinde iken totem mesleðini edinmiþ; bu kabil katýlýmlarýyla akýllanmýþ olarak; ateþle, köpekle, mýsýr ekmekle maðarada çýkmýþlardý. Þu farkla bunlarýn tümü farklý farklý maðaranýn bir, bilemedin iki tür faaliyet iþi ancak olabilirdi. Totem meslekleri her ne kadar büyük bir geliþmeyse de, tekil süreçler olmakla maðara içinde atýl kalýyorlardý. Totem mesleklerinin grup sahipliði olan emek gücü (bilgi birikim patent hakký) karþý grubun totem meslekli grup gücü sahipliði olan emekler; farklý kullaným üzerinde takasa ve ittifaký yapýlar iþi giriþmelerine neden oldu. Takas eksenli ittifaklar, homojen yapýlý totem gruplardan; heterojen yapýlarý ortaya koymakla; ittifak, Mendel yasasýna göre çaprazlandý. Biyo sosyal ve biyo kültürel ruhsallýðýn ve yeteneðin baskýn olan karakterlerinin iþgaline uðradý. Ve ittifak baskýn karakterlerin seçilmiþiyle, giriþmeler içine katký süreç patlamasý yaptý. Yeni ittifak içine katký olan totemiler; ittifakýn sentezi olmakla yeni bir ittifaký totem manalý anlayýþtý. Eski totem dönemi, þimdiki yeni döneme göre ayrý bir aþamanýn mana anlamasýný oluþmakla kodlandý. Ýttifaký olan sentezin kutsallýktý mana anlamasýna; “ÝLAHÝ kutsaldý mana anlamasý” dendi. Totem mana gücü, seçme ayýklanmasýyla; ilahi mana gücü üzerinde sentezlendi. Sentezin içi totem meslekli, emeklerini karþýlýklý ortaklaþtý. Paylaþtý. Totem mesleði ittifak içinde korunan olmakla takasa vesileydi. Ýttifakla yapý, üreten iliþki ve nüfus olarak büyüdü.. Totem meslekleri yine grup patentli ve grup sahiplikle bir güçtü. Ýttifak; sentezin gücünü, sentez yapýcýlarýna; paylaþtýrýyordu Ve totemi zýtlýk olan kimi tabular da, ittifakýn içinde aþýlýyordu. Totem adlarý, totem meslekleri ilah adlarý oluyordu El’in topraðý, Çoban Dumuzi’nin adamlarý. Enki’nin sahipliði gibi ilah adlarý; ittifakýn sentez adlarýydý. Bir ittifak içinde en az iki totem çoðulluðudur. Ýki farklý ittifak en az iki farklý ilahýn bir araya gelen dört totemle yeni sentezlerini ortaya koyacaktý. Kýsaca; taþýnan, korunan ilke; totem mana gücüdür. Her bir totemi mana gücünü kuantum parçacýk gibi anlarsak; ilahtý dönem totemi kuantum parçalar birleþmesi oluþla sosyo kültürel ve biyo kültürel oluþla üreten iliþkiler bað dokulu inþacýydý. Totemi mana gücü, ilahi mana gücüyle; yeni bir sentezci anlayýþ olmakla yeni bir oluþmadýr. Seçme ayýklamalý totem güç sentezleri, ilahi güç olarak korunup akýyordu. Buraya kadar olan totemi ilah gücü saðlamalý ve saðlatmalý süreç; benzerleriyle ortak takdirli iradenin ittifaký süreci devamlý paylaþma ve ortaklaþma kýlmasýydý. Köleci dönem; totemi, ilahi mana anlayýþý içinde; güncelliðin koþullarýyla olmasý gereken bir deðiþmeyi yaptý. Bu deðiþme öteden beri gelen, geri beslenmeli zorunlu gelenekle, sürecin deðiþmesiydi. Neydi geri beslenmeli gelenek? Benzerleri olan totem gruplu ortaklarýyla olan iradelerini; takdir eden karar olmasýydý. Karar, totem meslekli patent düzlemine göre alýnmalýydý. Patent düzlemine göre olan grup sahipliði ve grup gücü olan her zenginlik ve servet; o grubun kiþi emeði, kiþi gücü oluþla; o grubun temsilcilerine daðýtýlmasýydý. Bu bilinç te inþanýn geri beslenin yasasýydý. Olan neydi? Köleci sistemde kararý alan tekil takdirli bir iradeydi. Ýradesi olana göre geri beslenimin meþruiyeti üzerinde deðil kafasýna göre keyfi oluþla seçtiði kullarýna serveti vermesiydi. Bu mutlaktý tekil iradenin yaptýðý iþ ön ittifaký geri beslenimle desteklenmiyordu. Yani ilki geri beslenim yasasýna uymuyordu. Bu yüzden geçmiþle baðýný kopartmýþ gibi geçmiþ karartacaktý. Mülke sahiplik için geri beslenim kaynaðý þimdi kendisiydi. Adalet bu geri beslenime göre mülkün sosyo özneli soyut temeliydi. Dinlerin imaný meþruiyetle tanýttýrma yaptýklarý kaynak buydu. Ýyide somut geri beslenimi olmayan inþa sürmezdi? Siz süreci keyfi bölseniz de geri beslenim devam ediyordu. Kültür ve üretim gücü ayný temel gerekçeler üzerinde yürümeye devam ediyordu. Totemdi ilahi mana anlamasý þimdiki tekilce takdirli olmanýn mana anlamasý oluyordu. Deðilse üreten iliþkilerdeki yükümleniþ, takastý ticari nesnel yasallýk; malýn üretilmesi, mülkün sahipliði üretim gücü emek eksenli kaynak olmakla aynen sürüyordu. Buradaki hile paylaþým aþamasýnda efendilerin emek gücüne el koyup, efendilerin el koyduðu þeyleri tekil takdirin rýzk vermesi gibi göstermesiydi.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |