Hala çevrende bulabileceðin güzellikleri bir düþün ve mutlu ol. -Anne Frank |
|
||||||||||
|
Enten ve Emeþ iki ayrý totem temsilcilik oluþla giriþirler. Bu iki temsilcilik totem mesleði bilmekle bir meslek ürününün patent sahipliði içindedirler. Ve totem yasaya göre de birinin dokunumu içinde olan totem yiyeceði olmakla totem mesleði ürünü de diðerine yasaktýr. Aþýlmasý gereken tüm sorun budur. Âdem’le Hava'daki anlatým bu Enten-Emeþ anlatýmýnýn geliþine göre vurulmasýyla, köleci sistem içinde zamana göre ve zamanýn konusuna göre anlatýlan türlü türlü mana anlamalý sembolizmlere dönüþür. Hava kendi totem yiyeceðini, tabu sal yasak kapsamýnda olan bir baþka grup temsilcisi olan Âdem’e sunmaktadýr. Dumuzi ve Enkidum de ayný mantýký öz çerçevesi içinde zamanýn evlenme olan þartlarý içinde Ýnanna'ya “evlenmek” için kendi totem yiyeceðini sunmaktadýrlar. Bir sunu kapsamý içinde olan yiyecekler, "yasak totem yiyeceði" ve "ortaklaþan grup meslekli emeklerin ilahi yasa kapsamýnda meþru olmasý vardýr. Anlatým bu ön ittifaký oluþan þartlarýn baðýntýsýndaki motifler içinde düþünme, edilmelidir. Evlenme köleci sistem motifidir. Bu motif ön ittifaklarýn kutsal buluþma yaptýklarý ortam içinde birbirine kendi totem yiyeceði sunmalarýný sembolize eden laný çaðrýþýcýlarla ile birlikte sunulmaktadýr. Birbirinin totem yiyeceðini kabul eden anlayýþ ilahi kardeþlik kapsamýnda birbiriyle cinsel temas ederliðin vizesidir (izinidir). Adem Hava anlatýmý süreci yasak totem yiyeceði sunma boyutuyla öznel hafýzar içindeki inþaca geri beslenmece bir meþrulaþma yapmaktadýr. Bu yasak totem yiyeceðine vurgu yapan sistem geri beslenmesinden sonra Dumuzi Enkidum mücdelesinden sonra ilk kutsal buluþma yerlerindeki cinsel temalsýn mana iziyle birlikte köleci miras hukuklu sistem þartlarý içinde evlenme sunusu olmakla rezerve edilip; sosyo özneli mana evrimine uðratýlmýþtýr. Kutsal buluþma yerlerindeki sunular aracýlýðyla yapýlan ilk temasýn motifi, köleci mirasla evlilik aktine çevrilip; karþýlýklý sunularda evlenecek çiftlerin birbirine yüz görümlüðü türü hediyeleþmelerine dönüþmüþtür. Buradaki köleci evliliðin geçmiþ bekraund olan eski totem yiyecek yasaðý meþrulaþmasý içinde evliliðin sunulmuþ olmasýdýr. Bu tür anlatýmlarýn ilk kaynaðý ön ittifaklardýr. Bu kaynak daha sonraki zamana göre söylenmiþ, kaba uyarlamalar içindedir. Eðer Ýnanna Dumuzi’nin sunusunu kabul ediyor Enkidum’un sunusunu kabul etmiyorsa düþünmek gerekir. Neden? Dumuzi Ýnanna türü anlatýmlarýn Âdem, Hava faslý içindeki türev yansýmalarýndan birisi de Habil, Kabil versiyonu içindeki anlatýmla Habil'in sunusunun (ilahe inanna anlatýmýndaki gibi) Tanrý tarafýndan kabul edilir. Ama ne Habil'in sunusunun kabul edilesinde; ne de Kabil'in sunusunun kabul edilmemesinde; diþe dokunur bir taraf, hiç yoktur. Siz, kendisini köleci mantýkla "kanunu kadim" saymalarýn öncesini bilmezseniz, anlamadýðýnýz þeyde; kendi baþýnýza gelir þeylerle karþýlaþan kendi denk gelme yapmalarýnýz içinde hikmetler bulmaya baþlarsýnýz. Ýnanna'nýn tercihinde; “ayný totem yiyeceðini ortaklaþa yiyenlerin bir biriyle olan dokunma, cinsel temasta bulunma meþruiyetliklerini içeren” eski bir yasaya karþý yanýt olan takdimeci "ön ittifaklý ilahi yasa" bilinciyle seçme ayýklama yapmasý vardýr. Ýnanna seremonili motife göre; bir yanda "yiyecek yasaðý olan totem yasa" var. Diðer yandan da "totem meslekli emekleri ortaklaþtýrýp, karþýlýklý oluþla birbirleri için kendi totem meslekli ürünlerini üretir olmanýn ortaklaþmasýyla günahý aþan ön ittifaklý ilahi yasa" var. Dumuzi, inanna grubun; totem meslekli ürününe taliptir. Bu yüzden ürün deðiþimi için Ýnanna'ya sunum yapma isteðinde bulunmaktadýr. Ýnanna, Dumuzi'nin takdim sunusunu kabul etmekle kendi grubunun; "totem mesleði olur emeklerini Dumuzi grupla ortaklaþmayý yeðlemektedir. Ýnanna, Dumuzi'nin sunusunu almakla da Dumuzi grubun totem meslekli yiyeceklerini kendi grubunun da yiyeceði yapmaktadýr. Ama Ýnanna'nýn Enkidum grubunun dokunumu içinde olan çiftçilik ürünlerini kabul etmemesiyle de Enkidum grubu ürünleri; Enkidum grubu elinde Ýnanna grubuna ve Dumuzi ittifakýna yine “eski totem yiyecek yasaðý“ kapsamýndadýr (hükmündedir). ittifaký gruplar, bu seremonine olan sembolik ahit imaný üzerinde karþýlýklý oluþla birbirleri için kendi totem meslekli ürünlerini de üretirler. Bundan böyle, kendi totemi için yapýlan mesleki üretim; ittifak ilahý için yapýlmaktadýr. Sosyal hafýza da ilah için yapýlan üretime, totemsel mantýkla karþý olmanýn piþmanlýðý vardý. Bu piþmanlýk hem groteski damgalý hem de totem damgalý sosyal hafýzaydý. Bu dönem günah kavramýný bilmiyordu ama kiþiler groteski totem düþünce nedenle baþka gruplarýn totem yiyeceðini ittifak yiyecekleri üzerinde benimsemesine karþý bir dirençle kendisinde sakýnma birkorunma duygusunu hissediyordu. Ýþte groteskçe totemi olan bu sakýnmayý þimdiki günahtan sakýnma gibi düþünüp; inanna dumuzi seromonisini de günahtan arýnma gibi düþünebilirsiniz. Her bir gruba ait grup kiþilerimiz, sebolik ahitler üzerinde grotekçe olur totemi duygular ortaklaþmasýyla, günahý aþan ön ittifaklý ilahi yasanýn" kapsamýnda davranýp, Dumuzi’ye ve inanna'ya sahip çýkmaktadýr. Ayný Ýnanna, dýþta olan kendisine yasak olan baþka bir ittifakýn Enkidum'larýna "totem yasaðý ve totem yiyecek yasaðý" kapsamýnda kavranan bir tutumuyla davranmaktadýr. Ki bu ittifakýn sosyal bilincini, ittifak bilincini depolayan totem yasayla; ilahi yasayý gözeten en karakteristik hafýza kaydý olanýn bir anlatýmdýr. Tüm mesele Ýnanna’nýn hangi yasaya göre davrandýðýdýr. Ýnanna hem totem yasaya göre davranýyordu. Bu nedenle Ýnanna ilahi yasaya göre olmayan totem yasalarda, seçme ayýklama flitresi uygulamakla, kýrpmalar da yapýyordu. Hem de Ýnanna kendisinin ve kendi totem alanýnýn dýþýnada oluþla beliren ön ittifaklý ilahi yasanýn takdirine göre davranýyordu. Ýlahi yasa, totem meslekli giriþmeler nedenel; totem alanýn ve totem grubun dýþýnda; totemden ve totem bilinçten baðýmsýz oluþla gerçekleþen bir boþluk devinmesidir. Bu boþluk devinmesi totem meslekleri iriþmesine göre etkiyen alan gücüdür. Ýlah, ilahi alana göre oluþan totem temsilcilikler olmakla; totem temsilciler ilahi alana göre takdirce söylem ve kararlarda bulunanlardý. Ýlahý alan, totem grup temsilcisi ilahlarla doldurulacaktý. Bu baðlamda ilahi yasa olan alanla, ilahlarý karýitýrmamak gerekir. Yapýlan tüm hata ilahi yasayý ilah saymaktý. Ýþte gruplarýn totem bilinci dýþýnda olmakla; gruplarýn totem bilincinden baðýmsýz olan boþluk devinmeli ilahi yasanýn içi totem gruplarýn ortak takdirleyle dolacaktý. Bu baðlamla totem gruplarýn ortak takdirleri, ilahi takdir olmaya dönüþen akisleri ile evrimsel bir oluþmaydý. Ýlahi yasa içindeki Ýlahlardýlar. Ýnanna totem ve ilahi yasa karakterinde olan ilahtý. Ýnanna bu çift karakterli kiþilik tutumunu, kültürünü ve bilincini; ittifakla böylesi seçenekli durumlar içindeyken bile; ilahi alan dýþýndaki yasak yiyeceðe eðilim etmeden, kendi totem kiþiliðini ispat etmektedir.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |