Bir deliyle baþederken, yapýlacak en mantýklý þey normal rolü yapmak. -Herman Hesse |
|
||||||||||
|
Ön ittifak içindeki oluþla gruplarýn "totem yiyeceði yasaðý" birbirine göre kalkmýþtý. Ama "totem yiyeceði yasaðý" henüz dýþtaki baþka ittifak iliþkileri için de, kalkmamýþtýr. Ticari olgular ortaya konana dek bu böyle sürecekti. Bu yüzden Ýnanna hem totem yasayla (hakla) totem grup dýþýndaki ilahi ittifakýn totem meslekli yiyecek yasaklarýný gözetiyordu. Hem de kendi ittifakýnýn ilahi yasasýný gözetiyordu. Ýnanna; Enkidum ve Dumuzi'nin sunu yaptýklarý bu hikâyede; tarýmcý Enkidum'un sunduðu buðday, marul, mýsýr gibi yiyecekleri yemiyor deðildir. Aksine Ýnanna kendi ön ittifaký içinde tarýmcý olan buðday, marul, mýsýr üreten gruplarýn bu ürünlerini yiyor. Dýþtan baþka bir ittifak olan ya da dýþtan Ýnanna ittifakýna girmek isteyen bir sunucunun ürününü Ýnanna kabul etmemiþe benzemektedir. Ne var ki Enkidum Ýnanna'nýn kendi ittifaklýsý olmamakla, Enkidum'un dokunduðu; Enkidum ittifakýnýn ürettiði ürün ve yiyecekleri Ýnanna "yasak totem yiyeceði" kapsamýnda yemiyor ve totem yiyecek yasaðý kapsamýnda gördüðü bu yasaða eðilim etmiyor. Dumuzi'nin sunusunu kabul eden inanna; karþý gruptan olan Dumuzi'ye ait totem yiyeceðini yptýklarý ittifaký ahit içinde yiyor. Kutsal buluþma mekânýnda birbiri ile çiftleþme hakký elde ederler. Totem yasaya göre temas etmenlik olan tutum böylece ilahi yasanýn temas ettirmesiyle aþýlýr. Totem yiyecek yasaðý ve ayný totem aiti olmayanlarla temas etmeme yasaðý olan tabunun binlerce yýl içindeki uygulanýþ þartlý refleksi olmakla uygulanan tabu gruplarýnda körlük (bilmezlik) yaratmýþtý. Karþý gruplarýn birbirlerini, temas etme giriþmesi içinde tanýmasýyla; gruplar birbirinin dokunma yasaðý gibi tabularýný da tanýyýp birbirlerine dokunmakla dokunmanýn iyi olduðunu gördüler ve gruplarýn birbirine göre gözleri açýldý. Yani binlerce yýl gruplarýn karþý gruplarý kendilerine dokunma yasak oluþuyla bilip algýladýðý þeylerde, sakýnacak, yasak olacak bir þeyi görmemeye baþladýlar. Böylece kýsmen kimi tabu duvarlarý aþýlýr. Aþýlan bu yasakla grup temsilcisi olan karþý grup Âdemlerle, karþý grup Havalarýn birbirine yasak olan þeyde yasak olacak groteski oluþlarý görmemeleriyle; her ikisinin de gözleri açýlýr. Ön ittifaklý dönemdeki Dumuzi, köleci dönemde Âdemdir. Kendi ittifaký içindeki Âdem'e, Hava; ya da Hava'ya Adem yasak deðildir. Totem döneme göre tabu yasaðý bu taraf âdeme (adama) karþý taraftaki Hava'nýn yasak olmasýdýr. Ayný rolle karþý taraf Hava'ya bu taraftaki âdem'in yasak olmasýdýr. Bu ilk totem yasaðý, ön ittifaklarla birlikte bir ön ittifak aiti kadýn ve erkeðin; karþý ön ittifak aiti kadýn ve erkeðe yasak oluþu biçimindeki totem yasaya döner. Yeni þekliyle yeni ilahi yasaya döner. Dumuzi olan adam, Ýnanna'ya ön ittifak içinde temas etmekle baþýna groteski olur bir þey gelmemesiyle; onun da kendi gibi olduðunu görüp, bilip anlar. Buradaki olan eðilim Ýnanna ya da Dumuzi'nin tekil eðilimleri veya tekil kaçamaklarý deðildirler. Belirtilen eðilim grup eðilimidir. grup eðilimi oluþla beliren basýnç karþýsýnda; Ýnanna ve Dumuzi'nin de kiþisi olan duygularý vardýr. Bu itibarla ittifak eden grup kiþilerinde hala Grup eðiliminin kiþiler üzerine yaptýklarý sosyal basýncý vardýr. Kiþi bu baský ve basýnçla temas ettiði karþý grup kiþilerinde kendisine fena olur; kendisine groteski yansýr bir þey bulamazlar. Bu duygusal kýrýlma grotesk duygular içinde olan kiþilerde, kiþilerin korkarak, çekinerek bekledikleri þeyin gerçekleþmemiþ olduðuna, yine kiþilerin uyanmalarýdýr. Ön ittifaka göre bu uyanýþ içende; ön ittifakýn dýþýnda kalan kimi tabu yasaðý kötü olan tabu yasaðýdýr. Kötü olanýn aþýlmasý karþýnda da; karþý cins Ýnanna'yla temasýn iyi olduðu öðrenilir. Ýlk kez bir tabu yýkýlmaktadýr. Yýkýlan þey elbette ki ne kadar iyi oluþla görülse de onca zamanýn kiþiler üzerinde biriktirdiði stresi nedenle, stresler görünmez bir etkiyle kiþilerine travma olacaktýr. Travma olan bir etki, semboli mana anlatýmýna dönüþmeyecekse; hiç bir þeyin gelenek olur anlatýmý söz konusu olamazdý. Dumuzi, Ýnanna; ya da Dumuzi, Enkidum ve Ýnanna anlatýmýnýn ilk versiyonlarýn içeriðinde temas etme dýþýnda; evlilik içermesi olanaksýzdýr. Çünkü bu ilk anlatýmlar özel mülkiyetin, evliliklerin olmadýðý dönemlerde söylenir olacaktýr. Üstelik Dumuzi ve Enkidum'un Ýnanna'ya veya Geþtinna'ya sunduðu sunular; Dumuzi ve Enkidum'un kiþisel malý da deðildirler. Grup adýna, grup malý olan grup sunusu karþý grup þahsýnda Ýnanna'ya yapýlmaktadýr. Enkidum ve Dumuzi grup temsilcisi olmakla sunduklarýyla da anlattýklarý grup sahiplikti hükmü þahsiyet olan (tüzeli olan) anlatýmlardý. Totem dönem kiþileri kendi gibi görmek oluþla cinsel vurgu söylense de pek bir anlam ifade etmez. Oysa Ön ittifaklarla cinsel tesilcilik en öne çýkmýþtýr. Bu nedenle ön ittifak iliþkileri bir grubu kadýn cins Ýnanna oluþla söylerken, diðer grubu da erkek cins Dumuzi oluþla söyler. Dumuzi'nin totem kýz kardeþi Geþtinna'dýr. Ýnanna'nýn totem erkek kardeþi Enkidum'dur. Dumuzi, Ýnanna'nýn; Enkidum da Geþtinna'nýn ilah kardeþidir. Yeni yasayla ilah kardeþler temas edebilir. Ýlk versiyon Dumuzi Ýnanna söylemleri içinde özel mülkiyet olmayacaðý nedenle yine bir özel mülk olan evlilikler de bu anlatýmlar içinde olamazlar. Evlilik oluþla anlatýlan Enkidum Geþtinna türü seremoniler mülkiyetçi köleci dönem zarfýnda olan durumlardýr. Köleci sistem kendilerine aktarýlan Ön ittifaklý Dumuzi Ýnanna anlatýmlarýný, köleci sistem içinde bulunulan durumlarla anlatacaktýr. Ancak mülkiyetçi iliþki karmaþalý sular daha durulmadýðý için bu anlatýmlar, geliþine göre vuruþlardýr (uyarlamalardýr). Eski olaný yeni þekliyle söyleyiþlerdir. Dumuzi-Geþtinna türü iliþkide, karþý gruplara dokunmanýn temasý giriþme olmakla sembolizm edilmektedir. Bu sembolizmlerle totemi tabular yýkýlmaktadýr. Tabular yýkýlmakla totem dönemi ön ittifaký süreçlere dönüþür. Yasak olan tabular ön ittifak içinde ön ittifakýn istediði kadarla ortaklaþtýrma meþruiyet kazanýr. Totem dönem meþruluðu; kendi grubuna ait totem yiyeceðini yeme ve kendi totem aitleriyle cinsel temasý kurmaktý. Ön ittifaka geçiþte geçiþ içinde ilk etapta yýkýlacak olan tabular da, bunlardý.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |