Hiçbir zaman karakterlerimin hüzünlü olduklarýný düþünmedim. Tersine yaþam dolular. Trajediyi seçmediler, trajedi onlarý seçti. -Juliette Binoche |
|
||||||||||
|
Þimdimiz olan düzen, deðiþen, bir öncesinden dönüþen süreçlerin ürünüydüler. Hem bir öncesinden çýkýyorlardý, hem de bir öncesini yadsýyorlardý. Bu nedenle yeni olan bir öncesinin düzeltilmiþ doðru olan hali olmakla söylenen; yeni olan bir þeriat olmakla, þimdiki gibi iman akdi oluyordu. Melezler saygý ve görülen iþler kapsamý içinde kurulda yardýmcýlýklarýný, hizmetlerini yaptýklarý ilahlarýn kendilerine “sizin öneriniz nedir?” diye sormalarýna karþýlýk cevap veriyorlardý. Melezler gerek saygýdan ötürü; gerekse ilahlar melezlerin biyoloji, kültür ve uygarlýk inþacýlarý olmalarýndan ötürü soruyu bunlarý da göz önüne almakla cevaplýyorlardý. Ýlahlar, melezlerin yaþam inþacýsý, yaþam öðreticileri olan deneyim, bilgi ve sezgi sahibi ittifak kurucusu yöneticileriydiler. Melezlerin; o günlerini saðlayan ilahlarýna karþý, minneti ve mihneti olan mana duygularý vardý. Yönetimin merkezinde; bilgi akýþýnýn merkezinde; iletimin merkezinde olmakla soru yanýt üreten osilasyon merkezli iradenin de kaynaðý, ilahlardý. Ýlahlar geçmiþlerindeki totemi dönemden beri iþtiraki (ortak) kararlar almayý biliyorlardý. Ýlahlar, kuruldaki iþtirakle aldýklarý kararlarýnda kendi iradelerinin doðru bilgiler üzerine oturtmalarý için gerekse kararlarýna bir geri kontrol yaptýrmak için yardýmcýsý olan melezlerine de danýþýyorlardý. Melezler kendilerine soru, soran; ilahlarýna; “siz, daha iyi bilirsiniz” diyorlardý. “Biz sizin bildiklerinizi bilemeyiz” diyorlardý. “Biz, sizin duyduklarýnýzý duyamayýz” diyorlardý. “Sizin gördüðünüz kadar göremeyiz” diyor ve ilahlarýný ulu kýlýp, övüyorlardý. Bu tür aný olan söylemlerini, þimdi aralarýnda çekilmiþ olmakla aralarýnda bulunmayan ilahlarýnýn yokluklarý esnasýnda anlatýcýlarýn dilinde dinlemek ilahlarýn aralarýnda olmayýþ etkisiyle pek duygulu oluyordu. Duyarlýk artýyordu. Anlatýlanlar böylesi duyarlýk içindeki dinleyici melez kiþilere baþka türlü bir etkiyi (kendilerine yabancýlaþýr bir mana anlamalý etkiyi) oluþuyordu. Çünkü melezler karar ve beklenti odaklý bir etkiye açýklýðýn hazýr olmasý içindeydiler. Bu türden duygusal, ruhi hazýr oluþla melezler; anlatýcýlarýný dinlediler. Dinlenilenler somut teamül olan anlatýmlardý. Ama yokluðu duyulan ilahlara dek, ilahlarýn gördükleri iþleri dinleyen melezler; dinlemeyi bu duygular eþliðinde yaptý. Ve melezler; görme, duyma, bilme, iþitme gibi dinlenilenleri bu tür yoðun duygudaþlýklarý içinde deðerlendirir oldular. Dinlenilenin soyut anlamla, sentezce olan anlamasý zihin içinde baþka baþak etkileriyle oluþtu. Zihinlerde baþka tür baþka öznel yansýmalar, yapý. Kendileri bu yeni anlamalarý birbiri ile konuþtular. Duygu eþler birbirlerini etkilediler. Ve etkileyen etkilediðinden de kendisi tekrar etkilendi. Böylece soyut anlam, katlamalarýný oluþuyorlardý. Ýttifaklarýn oluþturduðu kült merkezleri; yönetimin, merkezi oldu. Kült merkezli yönetimler; henüz daha gruplar arasý üretimle; gruplar arasý yönetimden kaynaklý süreçleri tam tamýna ortaya koyabilmiþ deðillerdi. Ýttifaký kült merkezli baþlangýç tam bir yapboz süreçleriydi. Temas eden gruplar arasý ortak iþlerin düzenlenmesine dek ola gelecek iþlerin bir arada görülme süreçleri tam olarak; ya da oturmuþ bir sistem olarak konsorsiyumun (gruplar birliðinin) eline geçmemiþti. Kült merkezi; ilk baþlarda gruplar kadar birçok melezlerden de oluþan bir yönetimin çevresidir. Yani kült merkezi yeni yeni hem gruplar arasý üreten iliþkinin; hem de gruplar arasý temastan kaynaklý ürün olan melezlere dek baðýntýlarsan giriþmelerin, giriþtirmelerin merkezidirler. Kült merkezi (tapýnak alan) ittifakýn merkeziydi. Ýttifaka dek imanca olan (sözlü ahit olan) seremonileri deklare etmenin merkeziydi. Totem sergiciliðinin merkeziydi. Ortak ürünlerin depo alanýydý. Toplanma yeriydi. Meþruiyet, odaðýydý. Konsorsiyumu oluþan kurulun toplantý yeriydi. Ve yine kült merkezleri totem grup sentezli, birçok gruplar hareketinden meydana gelmiþ, giriþme ve giriþtirmelerin de alanýydý. Kült merkezi ilk baþlarda henüz kendi sosyal çevresinin kendisinden uzaklaþmadýðý bir yaþama alaný merkeziydi. Totemi kültürlü olan her bir grup, kült merkezli alanýn içinde parça parça grup hareketlerini oluþuyorlardý. Birbiri ile giriþen parçalý grup hareketleri giriþme esnasýnda kesiþim yapar. Kült merkezli kesiþim nedeniyle; kesiþim yerlerinde kýrýným yansýmalý davranýþlar ortaya konur. Kült merkezi bu tür baðýntýlardan oluþan sosyal çevresinde saygý kýlýnmanýn da merkezi oldu. Kült merkezi bu türden kutsama olucu ekseni minval üzerine bir seremonine oluþun da, merkeziydi. Kült merkezi karar alýcý yönetimin odaðýydý. Kült merkezi icracýydý. Ýcracý olacak kararlarýn ilan merkeziydi. Kült merkezi gruplar merkezini ziyaret etmenin yeriydi. Kült merkezi iþ güç ziyareti danýþmalarýnýn yapýldýðý yerdi. Kült merkezi çevresinde olan melez insanlarýn, içi ve yaný baþýydý. Kült merkezi, çevresinin aðýrlýk merkeziydi. Kült merkezi çevrenin faaliyet alan merkeziydi. Ve yine kült merkezi çevresini gözüyle görmenin, kulaðýyla duymanýn somut þekliyle denetimleri yapmanýn eli ve ayaðýydý. Kült merkezleri, çevresiyle karþýlýklý; canlý kanlý, yüz yüze iletime yapma halindeydi. Kült merkezi günün belli vakitlerinde her bir gruplarýn kendi totem simgeleri için kutsayýcý ayinde bulunmalarýnýn da, merkeziydi. Bu tutum gruplarýn kendi totem kimliðini unutmamak adýna o aþama için hala çok önemli bir sosyal iterasyondu. Kült merkezi her bir totem gruplara dek adetlerin, geleneðin de ifa edildiði (yerine getirildiði) ritüelime yapýlan rontlarýn (ayini gösterinin) alan yeriydiler. Kült merkezinde bu çeþitten ritüeli olucu tutumlarýn baþýnda ittifaka baðlýlýk ve ittifaka baðlýlýðýn tevhidini gösteren; sadakat içinde bulunmayý gerektiren ayinleri yapmak, önde gelirdi. Ýttifaký olan tevhidi oluþlarýn sözlü mukabelesi burada yapýlýrdý. Karþýlýklý olmakla; ittifaký tevhidin ant içme törenlerinde ant içmenin sözleri mukabele þeklinde sözel olmakla okunurdu. Kült merkezleri; gruplar arasý birliðin ahdetmesinin, ant içmesinin-yeminin etmesinin-sözleþme de bulunmasýnýn ilahlar kararýna sadakat içinde olmayý ikrar etmelerinin karar ve iman tekrarlarýnýn yapýldýðý, merkezlerdi. Ýttifak kendi sorunlarýný kült merkezi kararlarýyla çözüyordu. Ve ittifak aitliði kült merkezi aracýlýðýyla gözetilip denetlenir oluyordu. Kült merkezinde bulunanlar insan gibi çeþit çeþit hamurdan (farklý totem gruplar burada çeþit çeþit çamur-kil ve toprak olmakla söylenen hamurdan) yoðrulmayan ve tamý tamýna melez kiþilerden olmayan, saf totem temsilcilerdi. Saf totem soylu ilahlar; totem atalarla temas etmeyi bilen kiþilerdi. Ýttifaktan öncesini bilen kiþilerdi. Ýttifaký bilen kiþilerdi. Ýttifaklýnýn sahibi kiþilerdi. Bu nedenle duymalarý, iþitmeleri, görmeleri düþünmeleri farklý oluyordu.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |