..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Sevgi sabýrlý ve yürektendir, sevgi kýskanç ve övüngen deðildir. -Ýncil
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




2 Ocak 2017
Totem Ýlah Mamon 4  
Bayram Kaya
Tarih boyunca mülk sahipliði bilgiyi ve bilgeliði de elinde tutmuþtur. Günümüzde dahi bu böyledir. Bu nedenle geniþ yýðýnlar bilgiden yoksun kýlýnýr. Ama geniþ yýðýnlar fevkalade imanlýdýrlar.


:IFG:
Demokrasi devletli olmanýn karþýsýna konan az çok mukabil güç ve sekans hareketiydi. Yani mülk sahipliði yönetir; mülk sahipliði güçtür ve sahiplik mülkün gücünü kullanmaktýr. Yine mülk sahipliði iradedir demenin, kendi yavaþlamalý yalýn ve mutlak kullanýmýna karþýn; sýnýrlama getirmekti.

Bir gücün kendi doyma noktasýna kadar olacak kullanýmlarýna karþý; karþý sýnýf hareketli istem ve iradelerle o gücü frenleyip; o güce direnç koyma þekilleri demokrasiydi.

Yani demokrasi toplum içinde sýnýflar arasý bir denge hareketiydi. Sýnýflý toplumda demokrasi vaz geçilmez bir hak olmakla birlikte; ne yazýk ki çok kez ve her kes de cahilliðin cahiller demokrasisi olabilmektedir.

Demokrasi mülk sahipliðinin ya da devletli oluþun; mutlak yöneten gücün; geniþ yýðýnlar aleyhine olan mülkün sahiplik gücündeki baský ve basýncýnýn sýnýrlanýp, düzensiz oluþunu; geniþ yýðýnlar lehine düzenli ve sýnýrlý hale getirilmesi ile ortaya çýkmýþtý.

Deðilse demokrasi gökte zembille inen lütuf bir düþünme deðildi. Kölece düzenle ortaya çýkan tarihsel süreçli sosyo toplumsa olgularýn birbirine karþý olan sekanstý direnç hareketleriyle mana ve mantýk edilmiþ bir bilinç ve bilinçlenme biçimiydi.

Tarihi süreç, egemen sýnýf eliyle kiþileri; yöneten mülk sahipliðine; mutlak itaate, mutlak biate zorlamýþtý. Bu nedenle tarihi olgular mülk sahipliði eline güç kullanýmýný vermiþti. Bu aþamadan sonra tarih, bu egemen gücü sýnýrlayan mücadeleler tarihi olmakla bu güne gelmiþti.

Sýnýfsal bilgi ve bilinçle donanýmlý olmanýn seçme tercih hakký, ehliyetli olmayan cehalete ve lümpen oluþun eline verilmiþti. Demokrasi içindeki temel mücadeleci güzellik te, ana oyun da buradaydý.

Kýsaca ön ittifaklarda ittifaký birliðin ve yaþamý düzenlemenin sosyo toplumsa sözleþmesi olan iman akdi; köleci sistemle birlikte yavaþ yavaþ sýnýf bilinci olmakla ortaya çýkmýþtý.

Yani köleci dönemle birlikte sosyo toplumsa sözleþmeli imanýn anlamý da yön deðiþtirmiþti. Ýman akdi köleci sistemde ezen, ezilen ya da güçlü güçsüz ikileminden oluþan sýnýf bilinci olmak yerine; ezilen ya da güçsüz olan sýnýfýn elinde iman akdi lümpen sýnýflarýnda körüklemesiyle bir düþünememe, bir uyuþma öðütlerine dönüþmüþtü.

Tarih boyunca mülk sahipliði bilgiyi ve bilgeliði de elinde tutmuþtur. Günümüzde dahi bu böyledir. Bu nedenle geniþ yýðýnlar bilgiden yoksun kýlýnýr. Ama geniþ yýðýnlar fevkalade imanlýdýrlar.

Kapitalizme imanlýdýrlar. Savaþa imanlýdýrlar, barýþa imanlýdýrlar, baþa gelir iyiliðe kötülüðe imanlýdýrlar. Ýþsiz kalmaya, iþ bulmaya; yardým etmeye; yardým almaya; zengin fakir olmaya; paralý saðlýða, paralý eðitime; ocakta taksirli ölümlerle olan fýtrata vs. hep imanlýdýrlar.

Özel mülk sahipliði baþka türlü yollarla da süreç olabilecekken, tüm kötülüklerin kaynaðý ve tüm kötülüklerin anasý olmakla ortaya konmuþtu. Bu öðreti ile (ideoloji ile) “adalet” özel mülk sahipliði olan “mülkün temeli” yapýldý. Ýman da, bunlaraydý.

Bunu temel örneði günümüzdeki mülk sahipliðinin kâr hýrsý oyunlarý olmaktadýr. “Býrakýnýz yapsýnlar; býrakýnýz geçsinler mantýklý iman içinde, emeði iç etmekle sömürüyü ayyuka çýkarmýþlardýr.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn felsefe kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
El Bel Baal 2
Tarihsel 2
Ýrade 1
Tarihsel 1
Anlamak Gerek 71
Kurtuluþun Felsefesi (Açký 2)
Sosyal Ýliþki Toplumu Hedeflemez 2
Anlamak Gerek 43
Anlamak Gerek 70
Anlamak Gerek 55

Yazarýn bilimsel ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Müruru Zaman 14
Sahiplik Ýmaný 1
Hatýrlama 1
Mal mý, Ýnsan mý?
Mamon'du Belirme 1
Müruru Zaman 7
Denge ve Dengesizlik Süreçleri 24
Anlamak Gerek 26
Bað Enerjisi 1
Sistem 15

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Aslýna Yüz [Þiir]
Vah ki Vah [Þiir]
Ýsis Dersem Çýk Ereþkigal Dersem... [Þiir]
Görmez Þey [Þiir]
Tekil Tikel Tükel [Þiir]
ve Leddâllîn, Amin [Þiir]
Mavi Yare [Þiir]
Mevsimsel [Þiir]
Yýkýlýþa Direniþ Direniþe Yýkýlýþ [Þiir]
Meþrep 3 [Þiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayý yaþantýlaþan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payý giderek azalmaktadýr. Sosyo toplum bazlý, genel bir açýlýmla baþlayan çalýþmalarým da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazýlarýn tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doða bilim verileri güdülü çalýþma olmasýna gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok baðýntýsýyla söylüyorsanýz, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.