Umutlarým her zaman gerçekleþmiyor, ama yine de her zaman umuyorum. -Ovid |
|
||||||||||
|
Totem meslekli gruplarýn ön ittifaklý temaslarý yapabilmek için iki grup kendi bölgelerinin sýnýr deðiniþlerinin yapýldýðý yere geliyorlardý. Bu temas yerleri bölge içi hareketliliðin en aza indiði deðinim yerleri olan kesim noktasýydý. Kesim noktalý, kutsal tapýnak alanlarý yukarý topraklarýn aþaðýsýnda; aþaðý topraklarýn da yukarýsýndaydý (gökteydi). Aþaðý yerdeki totem gruplar kesim alanýna gelmek için göðe (yukarý topraklara) çýkýyordular. Yukarý topraklar da olan göktekiler de kesim alanýna gelmek için aþaðý topraklara doðru yere iniyorlardý. Göktekiler yerdeki makamý takdis ederlerken yerdekilerde göðe miraç ediyorlardý. Ama bu iniþi ve çýkýþý yapan makamlar birbirini egemenlikleri altýna almak için gelmiyorlardý. Aksine grup içi ortak iradelerini (üreten iliþkiliyle mal sahipliklerini); dýþtaki gruplarla, gruplar arasý ortak irade kýlýyorlardý. Gruplar arsý sentezin ortak iradesini ortaya koyuyorlardý. Mülk, El'in hükmündedir. Mülk üzerinde hüküm, El’indi anlamýna El; El hükmü mülktü. Mülk sahipliði El'in olunca, hüküm de El'indi. Böyle olunca kutsal krallýklarýn koruduklarý, uðruna savaþlarý göze alýp savaþ yaptýðý mülk te El'indi. Mülkler El (mamon) mülküydü. Ýþin tuhafý þuydu. Mülk El'indi. El mülkü seçilmiþ kiþilere ihsan etmiþti. Bu nedenle yeryüzüne doðru, yeryüzünde birçok seçilmiþ kiþi olmasý ile mülk sahibi krallar, padiþahlar ve halifeler vardý. A topraðý filan kralýnsa, B topraðý da diðer padiþahýn olmakla; C,D,E... topraklarý vardý. Ve muzafferler, bu topraklarýn padiþahlarý olmakla þu çeliþkiyi de ortaya koyuyorlardý. Mülkü galibe de maðluba da El mana düþüncesi vermiþti. Mülkü El vermekle; birçok mülk sahipliði takdiri de El'indi. Ýþte her bir krallýk, EL'in olan El'in mülkünü; El'in takdirine raðmen El adýna birbirine karþý düþmanlýkla koruyup, topraklarýný geniþletip; büyütüyorlardý! Osmanlý padiþahlarý da el topraklarýndakileri Allah'a imana (Allah adýna -zýllullah olup- el topraklarýný kendi hükmü iradelerine) davet etmezler miydi? Araplar kendi kabilelerine Allah Allah diye hücum etmezler miydi? Bir beni Sad kabilesi, Beni Uzâa'ya; Beni Avf'a; Beni Mustalik vs. olan baþka el topraklarýný ele geçirmezler miydi? El topraklarýný mülkü Ýslam kýlmakla; Ýslam’ýn sahibi adýna el topraklarýna ganimet diye el koymazlar mýydý? Allah adýna ganimet, Allah yolu oluþla; Allah tarafýndan meþru (emir-farz) edilmiþti. Birçok seçilmiþ kiþi kendi egemenliðini çevresine doðru yayarken güya; zaten El'in olan El'in mülkünü birbirinden, El adýna istimlak edip; fetih ediyordular! Kimin hükmüne karþý; kim fetih ediyordu? Aslýnda bir El'in hükmü diðer kral için geçersiz olmakla diðer kralýn El Baal'ine karþý egemenlik savaþý açýlýyordu. El'i Aton sýfatýyla, Amon Ra sýfatýyla, Marduk, Yehova sýfatýyla "bir yapan" da, El'i "birçok" yapan da insanoðlunun mal mülk ihtirasýydý. Ön ittifak sonrasý üreten iliþkiler geliþmiþliði içinde iþleyecek, hükmedecek kiþisi mülk alanýnýz vardý. Yeryüzünün tümü sizin de olsa; o aþamada ne iletime ile ne üretim teknolojisiyle yeryüzüne hükmeden bir kullanýmý ortaya koymanýz olanaksýzdý. Bu tutum, totem dönemin kendi bölgesini korumasý gibiydi. Bir ittifak ortak iradesinin parçalanmasýný hükmeden El mana düþüncesi, yeryüzündeki ittifaklarý parçalamakla, ittifak iradesi olan ittifak mülkünü kiþiler sahipliðine veren her bir El mana düþüncesi aþaðý yukarý ayný iken; ayný mana ilkesiyken; El takdirli kiþilerin kiþilikleri çok farklý olmakla, El mana düþüncesi kiþiliði de; baþka El'ler olmakla; birçoktular. O güne kadar gelen geliþmiþlik düzleminiz nedenle tüm yeryüzünde, kiþi sahiplikti kullaným ortaya koyamamanýz nedenle; yeryüzü parça parça kiþilerin sahipliði kýlýndý. Her biri bir parça El Mülkü olmakla; yeryüzü birçok seçilmiþ þanslý kiþilere verilmiþ olmakla her bir El hükmü; her bir El kiþisinin tapu meþrulaþmasý olmakla El, birçoktu. Ve El mülk sahibi kiþilerin EL’iydi. El olanlar mülk sahipleriydi. Mülk sahibi olanlar da El'di. El, El ilahtý. Mülk El'indi. El, Ýlahtan önce gelirdi. El'in hükmü Ýlah hükmündeydi. Ön ittifaklar mülk sahipliði üzerinde parçalý olmuþtu. Parçalanma þimdi yeniden kiþisi mülk sahipliði üzerinde El tarzý istimlakle sentez yapmalýydýlar. Ön ittifaklarda mülk ittifakýn olmakla; ittifakýn mülk mirasý otomatikman yine ittifakýndý. Ýttifakýn kendi malýnýn, ittifakýn kendi mülkünün grubuna miras olmasýna karþý; Kiþi mülk egemenlikle miras hükmünün de kiþinin doðurduðuna ve doðurttuðuna ait olmasý ortaya çýkýnca; kiþi El'i, ailenin El ilahý olmuþtu. Her parçalý durumlarýn seçme ayýklamalý sentezi; kýrýklý yapý olan fayýný, sentezin içinde taþýr. Açýkçasý tevhidin-birliðin-birleþmenin-sözleþmenin-ahit kýlmanýn içinde, mutlaka fay kýrýklarý vardýr. Her bir birleþme ve fay kýrýðý baþka düzey ve düzlem iliþkisi olmaktadýrlar. Bu nedenle önceki parçayla sonraki parça ne birbirinin aynýdýrlar, ne monolog oluþla birbirinin tekrarýdýr. Aksine niceli farklardan ötürü sentezler de; sentez sonrasýndaki kýrýklý para da kendi öncelerindeki durumlarýn hayli geliþmiþi, deðiþip dönüþmüþü olmakla; gelecek olandýrlar. Her parçalý, kýrýklý, faylý yapý kendi alan eðiminden ötürü birliðe; birleþmeye de eðimlidir. Bu eðim zorunlu oluþtur. Geliþen üretim araçlarýnýn üründe verimlilik arttýrmasý yapmasýyla; nitelikli emek daha çok topraklarý iþleme ve tasarrufun bilgi becerisini de geliþtirmiþti. Bu nedenle bir El'in himayesi içinde olan egemenlik, çevresine doðru savaþlarla, yarýþlarla, ya da gönderdiði kendi El hükmü olan imana yaptýðý çaðrý ya da davetlerle çevresine de egemenlik kurmaða baþladý. Bir El diðer El mülklerini de El'ine geçirdi. Diðer El'leri buyruðu altýna aldý. Galibin buyruðu altýna giren maðluplar türlü düzenlenin þekliyle galibi; efendi tanýyorlardý. Bu düzenleniþ içinde boyun eðdirilen baþka El’in mülkü; ya tümden galip El'in eline geçiyordu. Maðlup olan El, köle oluyordu. Yeraltýna giden sesi soluðu çýkmayan ya da sýrasýný bekleyen El ilahlardý. Ya da maðlup olan El, mülkünden yengi sahibi olan El'e vergiler vererek iþgalcinin buyruðuna giriyordu. Dahasý istimlak edenle istimlak olan El birleþip koalisyon kurarak yönetimdeki bay erki dediðimiz mutlak "monarþiye" karþý birbiriyle istiþare eden irade ortaklýðýný ortaya koyan; "oligarþiyi" inþa ediyorlardý. Tarihin geri beslenim referansý birleþen (ego) yapýlarýn; sosyal birlik içinde biri hepsi; hepsi biri olma türünden çokluk (fay) içinde tekleþmelerdi. Tekleþen yapýlar da, çoksayan (kýrýklý, faylý oluþa karþý -egolara karþý-) ortaklaþan iradelerin düzenleniþlerine dönmesiydiler. Ön ittifaklar ortaklýðýnýn iradesi, köleci düzenle yeniden kiþisel düzlemli egoya doðru parçaladý. Kiþi mülkiyetli parçalanma; kiþinin ego düzlemine uygun olmakla önce mutlak bir monarþiyi dal budak saldý. Sonrada çeþitli þekillerde diðer monarklarla irade ortaklýðý içine girmekle; ortaklýðý sentezdeki faylý oluþun ortak iradesini oligarþi üzerinde ortaya koydular. Kiþi mülkiyetiyle tekil ve ortak tanýmaz olan irade; geliþmenin ileri aþamasýnda oligarþik yapýlanma üzerinde danýþmalarýyla (meþveret etmesiyle ister istemez) ortak iradeyi; kiþi mülkiyeti üzerinde yönetim oluþuyla, yeniden ortaya koymuþtu. Ön ittifaklý ortak irade olan malýn, mülkün, kiþi sahiplikti ego güdenle olmasý ile ilk sosyal birlikleri ortaya koyan ego; içimizde korunan yasa oluþuyla ayný egoydu. Ama donaným oluþla ayný ego deðildi. Sosyal ruhlu. Üreten iliþkiyle de toplumsal ruhlu olmakla çok geliþmiþ alet kullanan; toplumun gücünü donanmýþlarla muktedir bir ego ruhtu. Totemi, ilahý, El’i bilen ruhtu. Avcýlýk toplayýcýlýk yapma yerine, üreten diyalektikti. Bu farklarý görmez isek, her iki ruh düzeyini birbirine indirgersek; geliþmeyi, deðiþmeyi göremeyiz. Tarih bilinci edinemeyiz. Farký, fark edemeyiz. Farkýn olumlu ya da olumsuz farklý kullaným deðerlerini ortaya koyamayýz. Baþka El sahipliði hükmü içinde olan topraklar, yapýlan davetlerle; ya da savaþlarla; galip kiþinin kendi El'i eline geçiriyordu. Diðer mülkün sahip kiþisi olan El'ler de, isteyerek ya da istemeyerek egemen olan bu El hükmüne uyarak, El'in buyruðu altýna geliyorlardý. Egemence El, iþgal topraklarýný kendi El'i adýna istimlak edip; iþgal topraklarýnýn da yeni iman El'i olmakla tekleþiyordu. 23.04.2017 Ýlah: Üreten iliþkilerin sentezini yaptýrmakla, gruplar arasý mal sahiplik hazinesi üzerinde ortak irade sahipliðinin mana anlayýþýydý. Her bir totem meslekli üreten grup iradesinin kendisiydi. El: ortaya konan gruplar arasý ortaklýk olan ilahi zenginliklere; mal-mülk benim diyen mana gücüdür. Hazine benim yanýmdadýr der. Ben hazinemi dilediðim gibi dilediðim kiþilere verdim der. Dilemediðim kiþilere de hazinede vermedim, kýstým diyen mana anlayýþýdýr. Ýttifakýn ortak malýný kimilerine payý mal yapan anlayýþ olmakla ideolojisi gereði ortaklýða þiddetle karþýdýr. Ortaklýðý þirk sayar ( mal mülk tasarruflu sahiplik iradesine ortak koþma sayar).
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |