Gençliðinde müzik öðrenen, felsefeyi daha iyi anlar. -Platon |
|
||||||||||
|
Her iki dönemin enerji düzenlenin süreçleri ortaklaþmayý içerirler. Totem dönem saðlamalar olan ortak dayanýþmalarla ortaya konan organizasyonlardý. Ön ittifaklar da üreten totem meslekli yapýlar olmakla kolektif üreten grup emek gücüne göre, ortaklaþan üretim ve tüketimler olmanýn; siyaset, sahiplik ve hukukuydu. Adalet ortaklýða göre güç ve gerçekleþme olmakla bir enerji düzenlenin iþiydi. El mantýðý içinde ortaklaþan siyaset, sahiplik ve hukuk; herkesin deðil de, kimi kiþilerin kiþisel mal mülk sahipliði siyaseti ve hukuku olan bir adaleti gerçekleþmeye dönüþtü. Adalet egemen kiþi sahipliðine göre olmanýn güç ve gerçekleþmesiydi. Giderek býrakýn geçsinler býrakýn yapsýnlar olacaktý. Yaðan yaðmur seli beraberinde getirip koyunlarý alýp gidiyorsa; sel Mezopotamya ovasýný alveollerle bezeyip senede bir kaþ kez ürün alýnmasýyla, verimlilikte olmuyor mu? Yani her iyilik kötülüðünü beraberinde getirirken; her kötülük te iyiliðini beraberinde getirirdi. Ortaklaþan öncül ve temel yapýya göre El süreci adaletsizliði getirmiþti. Adaletsizliði (karmaþýk düzensiz enerji süreçlerini) getiren El süreçleri de kendi El adaletini (enerji düzenlenin süreçlerini) getirecekti. Ortak üreten gücün siyaseti, hukuku ve meþruiyet ligi;- olacak kendi rengi ruhsarýný; ortak üreten baðýntý gücü ve ortak üreten baðýntý bilinci içinde arayacaktý. Düzenli oluþ ortak süreçlere göre olan durumlarda, kendi organizasyonuna meþruiyet ve dayanak arayacaktý. Ortaklýða göre ortak tanýmazlýk kötülüðü ortak oluþun zaten baðrýnda ve beraberindeydi. Ortak iradeyi ve ortak gücü; ortak bilinci; bir kiþinin ya da bir kaç tekil kiþinin "üretim gücü" yapmakla El süreci, ortaklaþma olmayan kötülük düzenin içine geçmiþti. Her þeyiyle kötü olan durum, giderek iyi olan kendi özel durumlarýný da ortaya koyacaktý. Bu özel durum herkese göre olur özel durum deðildi. Kimini mal mülk sahibi yapmaktý. Bu tarafta kýsýlan kadarla o tarafý zengin yapmaktý. O tarafý zenginliði kadar olan kýsmý bu taraftan kýsmaktý. Bu taraf kýsýlan kadarla az çok doyuyordu. Yani durum özeldi. Bu özel durumla pek çok kiþiyi ya hiç mal mülk sahibi yapmýyordunuz. Ya da birazýný da kýt mal mülk sahibi yapacaktýnýz. Öyle ya herkesin ev sahibi olduðu yerde elli tane ev sahibi olup ta evinizi kime kiraya verecektiniz? Ýþte özel durumlu el sürecinin siyaseti adaleti, hukuku ve mal sahipliði sizin ev sahibi olup olmamanýza göre enerji düzenlemesi yapýyordu. Siz ev sahibiyseniz adalet hukuk baþka iþliyordu. Siz ev sahibi deðilseniz hukuk adalet baþka iþliyordu. Söz gelimi siz ev sahibi olmadýðýnýz için yangýnda eviniz yanmaz. Sel evinizi götürmez, eviniz heyelan altýnda kalmaz, çökmez, depremde eviniz yýkýlmaz vs. Ama depremde ev sahiplerinin evi yýkýlýr. Devlet ev sahiplerinin evini tazmin eder. Ýþte zaman bunu için farklý akar yani siyaset hukuk adalet farklý iþler. Tazminler kimin emek gücüyle yapýlýr? Kuþkusuz ki yine evi olmayan çoðunluðun da emek gücüyle tazmin edilir. Ýþte, sahipliði olmayan kiþilerin emek gücünü iktisap edinen; siyaset, sahiplik ve hukuki mantýk ta rengi ruhsarýný ve sürece dayanak meþruiyet regülasyonunu bu tür El mantýðý içinde arayacaktý. Çünkü irade sahibi olan güç ya da yöneten gücün kendisi; kendi ürettiðinin sahibi deðildir. Bu mantýk ile meþruiyet ligi sanal, sahipliði gerçek olan bir “mal mülk sahibi yaratýlýr. Yaratýlan mal mülk sahibine mülkü, keyfi oluþ içinde; sanal mülk sahibinin kendisine daðýttýrýlýr. Böylece gerçek mal mülk sahibi (ortak gücün birikmiþ olan emek gücüne sahip olan) efendiler (bay erki olan monarklar) ortaya çýkar. Sahiplik, potansiyel bir güçtür. Hem akar, hem yakar, yýkar. hem düzenlenir olandýr. Hem de kendisi düzenleyendir. siyaset edendir (yönetendir). Hukuk oluþturandýr (irade olandýr). Elli tane demokrasi de getirseniz; ortaklaþan üretimden gelen sahiplik gücünüzü geri kazanmadýkça böylesi bir daðýlýmla adaleti (düzenlenin olaný) mülk hakký olurla (!) efendiler ortaya koyacaktýr. El size emek gücü sahipliðinizi kaybettirmiþti. Emek gücü sizindi ama emek gücü de ancak kolektif süreçlerle ortaya konabiliyordu. Kolektif süreçler yoksa ne üretim vardýr. ne üretim bilinci vardýr. nede insan vardýr. Mülk hakkýnýn kolektif güç üzerinde emekler bilinci olduðunu bilmezseniz; kendi baþýna emeðin olmadýðýný; bir toplumsal (kolektif) bilinç ve toplumsal (ortaklý) baðýntý kullanýlmadan hiçbir mülkün ortaya konamayacaðýný da bilmezsiniz. Yani geçmiþi (tarihsel oluþu ve geri baðlanýmlarý) bilinmeden mülk sahipliðinin ne olduðunu da bilemezdiniz. Böylesi bir bilmezlik mülk hakkýný sizin üzerinize heyula eder ve heyula edileni de size kutsatýr. Mülk hakkýnýn kader kurbaný olursunuz. Çünkü mülk toplumsal güç envanteridir ve toplumsal güç kiþilerde yoktur. Kaldý ki kiþi; toplumsal emeðin ortaya koyduðu bilgi birikimlerini ve emekleri kiþiler kendi malý mülkü olmanýn meþruiyet ligi içinde tasarruf etsinlerdi. Yani ancak her biri ve her bir aþamasý toplumsal süreçli güçle ortaya konan giriþmeler ortaklaþa olanýn birikimiydiler. Bilgi gibi, ortak baðýntýlý beceriler gibi. ortak iliþ kinlikle ortaya konan teknolojiler gibi. Kolektif emek ve kolektif üretim gücü gibi olanlar bu ortak süreçlerin içindeydiler. Emek veren, güç ortaya koyan, iþ bölüþmekle ortaklýðýn envanterinde olan hazýr süreçlere siz yatýrýmcý hakký diye kiþi sahipli kýlar ve ortaklaþa olanýn envanterlerini kiþilerin tasarruf etmesini saðlarsanýz; bu kumpastýr. Tarihin ilk kumpaslarý El süreçli inþalardýr. Bir deðiþme ve dönüþme gerekliliðini kata külliye çevirmiþti. Ýbrahimleri, Nemrutlarý ortaya çýkaracak olan süreçler bu kumpaslarladýr. Ýbrahim de Nemrutta; Ýbrahim de, Sargon da; Ýbrahim de Firavunda bir efendi baal oluþla mal mülk sahipliði olan bay erkli El monarktýrlar. Var olan evrensel süreç içindeki þeylerin hem kendi olukla hem kendilerine karþý olmalarýdýr. Bunun sosyo toplumsa dildeki karþýlýðý Ýbrahim Nemrut veya Hürmüz, Ehrimen vs. sembolizmleridir. Yaþanan süreçler akýþ oldukça semboller üzerinde söylenir olacaktýr. Bu semboller bin yýllarýn kendi koþullarý içinde akýl süzgeci olan damýtýlmalardýr. Uyanan kiþinin uyuyan kiþi olmasý gibi. Tok olan kiþinin acýkmasý; acýkan kiþinin doymasý gibi ikili ve birbiri üzerine çevrimlidirler. Biri deðiþerek öbürünün olmasýdýr. Bu ikili ýra kiþide kiþinin kendisidir. Akýþ içindeki koþullarýn eðip büktüðü duruma göre kiþi zaman zaman zýt olan bu iki uçta da bulunur. Bu bulunmalar içindeki kiþi bir halini diðer haline göre daha az ortaya kor. Ya da kiþi bir halini daha çok niceli yapmakla görünür. Ýþte Ýbrahim ve nemrut bu tarz niceli durumlarla belleklere kazýnan iyilik kötülük idolleridirler. Bu sýfatlar bu kiþilerin akýþ içinde genel ve özel yararlý olma hallerini tasvirden söylenirler. Ýbrahim daha çok genel yararý gözetir olmakla öne çýkar. Kötülüklerden arýndýrýldýkça tamamen genel yararý gözeten kimlik durumuna dönüþür. Ayný El’in Nemrut hali ile daha çok kötülükleri söylenir. Bu baðlamla Nemrut söylemi zamanla iyilikten uzaklaþýr. Salt kötülüðü üzerinde kalýr. Yani bu her iki sembol söylemli kiþiler ayný El salýnýmla olan kiþiler olmakla kendi denge koþullarýndaki ayný kiþinin kendi halleri içindeki bir haline atýf yapýlan söylemlerle kiþinin karþýtlaþýr oluþudur. Anlatým dili bir kiþi üzerinde kiþilik bölünmesi yapmakla, o kiþiyi gerçek baðýntýlarýndan koparýr. Karþýmýza sanal bir nemrut ve Ýbrahim sembolizmi çýkar. Açýkçasý Ýbrahimler Nemrutlardan çýkmýþtýr. Nemrutlarda Ýbrahimlerdendir. Kiþi biraz Ýbrahim’dir biraz da nemruttur. Kiþiler özündeki eylemlik bu denge de skala olur. Denge koþullarý Ýbrahim lige, kayarsa o denge koþullarýndaki kiþi süredurumu Ýbrahim olur. Yok, eðer denge koþullarý nemrutluðu destekler yöne kayarsa, denge koþullarýndaki kiþi bu kez de karþýt uca doðru kayan Nemrut olurla söylenir. Siz bir olanla, birlikte gideni; yani bir olan ve birlikte giden Nemrut’u da; Ýbrahim’i de; koþullarý içinde olukla kendinizde arayýnýz. Siz bir olanla, birlikte giden çoðu durumun içinde; Ýbrahim’i bir yana koyup umutsan oluþla kutsayaný olursanýz; Nemrut’u bir yana koyup sövenle döver oluþun lanetçisi olursanýz; Yalýn beklentiler boþ yeredir. Kaçýnýlmaz oluþla Ýbrahim’i nemrut yanýyla, Nemrut’u da Ýbrahim yanýyla kavga ettireceksiniz. Yanan mumla sönen mum ikisi bir aradadýr. Koþulu içinde biri deðiþir diðeri olur. Yanan mum söner, sönen mum yanar. Yanan mum, yakýlamaz zaten yanýyordur. Sönmüþ bir mumu baþka bir sönmüþ mumla yakamazsýnýz. Mumun kendi sönmüþ haline kendi kendisiyle kavgasýný baþlatýrsanýz mum dýþa karþý ýsý, ýþýk olur. Rüzgâra, yaðmura, soðuða karþý da sönmemenin direncini (etki-tepkisini) verir olur. Yanan mum soðuyaný ýsýtýr. Sönen mum ýsýnmýþ olaný soðurmakla soðutur. Çivi çiviyi söker. Tabii ki çivinin çiviyi sökmesi için birlikte olanla birlikte gidenin bir arada ve ayný özel baðýntý içinde olmasý gerekir. Ayný özel baðýntý içinde giriþmeyen karþýtlýklar birbirine eylemli olamazlar. Nemrut ve Ýbrahim ayný özel baðýntý içinde olmanýn özdüler. Öz birlikte olanla birlikte gidenin baðýntý olur giriþme zýtlýðýdýr. Þimdi El’in kumpas olmasýndan çýkýp yeniden kolektif gücü eline geçirmesine dönelim.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |