Aþýk olmayan âdem / Benzer yemiþsiz aðaca. -Yunus Emre |
|
||||||||||
|
Ayný þekilde siz de tüm somun üretimine harcanan emeðin sahibi deðilsiniz. Çünkü somun üretimine harcanan emeðin büyük bir kýsmýný siz sözleþen bað enerjisi üzerinde uçak yapýmýna; kundura yapýmý için; demir iþlemeciliði için; dokuma kumaþa pay vs. transfer etmekle tüm somun üretimi üzerindeki sahiplik hakkýnýz kalkmýþtýr. Bu nedenle hiçbir yatýrýmcý, kendi sektör üretiminin sahibi olamaz (üretim nesnesinin tümünü kendi için üretmez). Üstelik birçok iþ birçok farklý nitelikli iþlerin bileþimi olmakla, birçok farklý uzmanlýðý gerektirir. Bu nedenle ürettiðiniz þeyin, hem sahibisiniz hem deðilsiniz. Toplumsal gücü oluþan toplumsal bað enerjisine göre; üretilen toplumsal bað enerjili güç karþýsýndaki kiþisi eyleminiz, þöyledir. Üretilen ürüne sizler toplumsal bap enerjili gerekle katýlým yaparsýnýz. Bu katýlým içinde emeðiniz o üründe ayrýþmaz. Çünkü baþka emeklere in kullanýmý için üretmiþsinizdir. Üretim hareketi kolektif grup hareketiydi. Þimdide sektöre harekettir Yani bir ürün içinde kolektif ya da sektöre dediðimiz kolektifin katýlýmýnda her birinin paydaþlýðý kadar payýnýz vardýr. Bu nedenle ortaya konan bir iþ üzerinde payýnýz parça üretimdir. 1000 kiþinin çalýþtýðý yerde payýnýn 1/1000’dir. Zaten kendi payýnýz olan çalýþma da parçalýdýr. Çünkü kendi payýnýz olan çalýþma içinde size grup içinde güvenlik saðlayana çalýþýyorsunuz. Maðarada çocuða bakana çalýþýyorsunuz vs. Grup hareketi dýþýnda size kundura üretene çalýþýyorsunuz; süt, yað, peynir üretene çalýþýyorsunuz vs. Görüyorsunuz ki sizin olan kýsýmda sizin deðil. Karþýlýðý baþka bir hünerli üretimin içinde olmakla baþka bir kullaným sahipliðidir. Bu nedenle üretmediðinizin de sahibisiniz. Bu keyfi deðil zorunlu bir baðýntýdýr. Bu nedenle bir emek içinde kendinizin olaný çektiniz mi (takasa baðýntýya girmediniz mi; o þey hem iþlevsiz kalýr hem iþe yaramazla elinizde kalýr. Yine bu nedenle “senin maaþýný, senin oyunu istemiyorum” diyen densiz, sizin hangi ürün içindeki “kolektif bað enerjili payýnýzý ve irade hakkýnýzý yadsýyabilmiþ olabilir? Yadsýdýðý þey teorik oluþla (ortak bað enerjisi nedenle) iþlevsiz olacaðýndan yadsýnmayan kadarý olan ürün de acaba aktive olacak mý? Kiþinin ilk bakýþta kaldýrýmlardaki bordür taþý içinde bir kiþi emeðinin bir bordür taþý olukla çýkarýldýðý zaman; kaldýrýmdaki bordür taþlarýnýn nasýl iþlevsiz kalacaðýný anlamasýný beklemek beyhude olabilir. Bu durum motordaki bir cer diþlisinin yokluðunda aracý iþlevsiz kýlmasýndaki kadar açýk açýk görmesini beklemek doðru olmayabilir. Bir kere bordür taþý toplumsal inþanýn temeli deðildir. Bordür taþý toplumsal inþa temeli üzerine bir durumdur. Yani hemcinslerimiz bordür taþý döþemeyi meslek edikle, “haydi hep birlikte bordür taþý döþeyelim” diye bir ihtiyaçla toplumsal inþanýn temelini atmamýþlardýr. Bu bir. Ýkincisi sizin kaldýrým düzeni içinde ayýrmakla elinize aldýðýnýz bordür taþý sizin, ilk etap ta günlük kendi faaliyetiniz için harcanan emek karþýlýðý olan bordürdür. Oysa siz günde 300 bordür taþý üretmiþ sinizdir. Bunun 20 bordürlük kýsmý sizin günlük hayatýnýzý ikame içinse. Diðer 280 bordür taþý diðer kullaným hizmetlerine karþýlýk üretilmekle; ayda 9000 bordür taþýdýr. Kaldýrýmda 9000 bordür taþý çekilince, yol bir hayli kullanýþsýz ve aksaklý olacaktýr. “Al maaþýmdaki kendi payýn senin olsun. Senin oyun senin olsun” diyen cavalcozluklarla bu insanlarýn çok çekeceði vardýr. Üçüncüsü böyle böyle denmekle emek gücü yadsýnan kiþilerin sayýsý arttýkça býrakýn sürecin iþlevsiz ya da aksar kalacaðýný, toplum; toplum olmaktan çýkar. Kýsacasý boynumuzda boza piþiren yatýrýmcý veya sözde hür teþebbüs toplum sal bað enerjisinin sahibi deðildir olamaz. Þarkýcý türkücü, futbolcu toplumun deðerleri içinde olmamasýna arþýn en astronomik kazananlar olmakla sömürü sýnýfýna katýlýr. Neymiþ efendim futbolcunun bacaðý, türkücünün sesi onun geçimiymiþ 300 milyona sigortalýymýþ. Pekiyi toprak ekip biçerken traktörde düþüp hayatýný kaybeden ya da çalýþamaz olan futbolcunun bacaðýndan daha mý az geçim þartýdýr? Nasýl sakat kalan simit satmakla geçiniyorsa o da ayný þeyi yapsýn. Üstelik siz çiftçilerinizi toplumdan çekin toplumu toplum olmaktan çýkarýrsýnýz. Toplumun temel harcý deðer yaratýcýsý ve bað enerjisi olan kimmiþ anlarsýnýz. Zaten sömürü burada olduðu için sömürü olamayan toplumsal deðer yaratamayanlara ilgi yöneltilmekle, toplumun asýl unsurlarý El yasasý gereði görmezden gelinir. Oysa türkücü de futbolcu da toplumsal bað enerjici içinde alacaðý paya karþýlýk verecekleri hünerleri ile vardýrlar. Yani hünerleri toplumsal oluþla vardýr. Ve toplumsal olana karþýlýktýr. Toplum üzerinde deðildir. Aslýnda bunlara kazandýrýlan astronomik para sömürüye emisyon yaptýran dolaylamadýrlar. Ama türkücüleri futbolcularý toplum içinden çekin toplumun kulaðý bile duymaz. Topluma deðer katanlarla; tolumun sömürü çarkýna katýlama olan süreçleri birbirinden ayýrýn. Elbet türkücünün þarký söylemesi bir geçim karþýlýðý olacaktýr. Ama bu toplum normu dýþýnda astronomik rakamlara ulaþan topluma yabancýlaþma da asla olmamalýdýr. Toplumun inþacý yasasý içinde sen bize þarký söyle, biz senin için geberesiye çalýþýrýz diyen bir ittifaký sözleþme vaki deðildir. Üretim deðeri olmayan katkýlarýn olmalarý deðil topluma egemen zenginlikler olmalarý yanlýþtýr. Egemen olmalarý bizim bilinçsiz oluþumuzdan baþka bir þey deðildir. Temel üretim deðerleri içinde olan katýlým kadar emeðinizi o þeyde ayýrsanýz bile, o þey hem sizin için hem baþkalarý için kullanýlmaz duruma gelir. Ayrýþamayan emeðiniz ile katýlým payý kadar bir kullaným hakký ile o üretim sizin olukla hem tüm sektöre de sahiplik payýnýz olmakla sizlerin dolaylý zorunlu yol ile o sektöre içinde olan ayrýþamaz payýnýz kadarla da ayrýþamayanýn pay sahibisinizdir. Yani “benim maþým içindeki payýn kalsýn” demek aslýnda “þecaatini arz ederken sirkatini söylemektir”. Daha açýðý kiþi; ayrýþamaz oluþun, toplumsal katký paylý bað enerjisi olduðunu bilmezliktir. Suyun (sentezin) hidrojene kýzýp (toplum sal kiþi toplumsal sentezin oluþumudur) “sen su içindeki kendi katýlýmýný (ananý da ) al git” dediðinde ortada al git diyenin kalmayacaðýný da bilmemesi gibidir.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |