Düþmekten yükselme doðar. -Victor Hugo |
|
||||||||||
|
Asýl deðinmek istediðim diðer nokta: Sürüye aidiyet. Medeniyetten önceki insan yalnýz kalmak istemezdi, zira kudret sahibi olmanýn yolu bir topluluðun mensubu olmaktan geçiyordu. Bu kudret yalnýzca fiziksel anlamda varlýk göstermiyordu, insan zihinsel anlamda da kendinde cesaret buluyor, eylemlerini daha rahat bir þekilde gerçekleþtiriyor, daha rahat kendini ifade ediyordu. Medeniyetten sonraki insan bu güdüden hiçbir þey kaybetmedi. Yine yalnýz kalmak istemiyor, kaldýðýnda ise iptidai bir refleks, bir arkadaþ grubuna dahil olma arzusu zuhur ediyordu. Zira kaybetmediði "aidiyet" güdüsünü doyurmak, tatmin etmek gerekmekteydi. Aidiyet hissi kendini en iyi toplu ayaklanmalarda göstermektedir. Ayný amaç uðrunda birleþmiþ büyük bir kalabalýða karýþmýþ olan insan, birey olma vasfýný kolektivite uðrunda feda eder. Artýk o, o deðildir. Ortada kendini kaybetmiþ bir hayvan sürüsü mevcuttur. Tek baþýna iken maðazadaki görevliye bir þey sorma kudretini kendinde bulamayan zat, kolektif iradeyle o maðazanýn camýný indirecek kudrete kavuþmuþtur. Sosyolojik açýdan pek deðerli ipuçlarý sunan ayaklanmalarýn etraflýca mülâhaza edilmesi gerekmekte. Belki de insanýn, ayaklanan gruba dahil olarak iptidai özüne döndüðü çýkarýmýnda bulunabiliriz. Karþýlarýnda yer bulan kolluk kuvvetlerinin de eylemlerini incelemek gerek. Taþýdýklarý zýrh ve kalkanlar yalnýzca fiziksel koruma için deðildir, psikolojik olarak karþý tarafa sayýlar haricinde her kulvarda üstün olduðu mesajýný verir. Tek hat halinde yan yana kalkanlar önde bir nizamda yürüyen polisin Roma lejyonlarýndan ilham aldýðýný söylemeye lüzum yok herhalde. Zira kalabalýðý daðýtacak olan þey envai çeþit modern silah deðil, psikolojik baskýdýr. Her tarafta ve her þekilde görülebileceði üzere; geriye, eskiye, öze bir dönüþ açýk bir þekilde müþahede edilebilmektedir. Yazýnýn hülasasý; insanýn; birikimi, medeniyeti, fikren ve ilmen ileride olmasý ile övünç duyabileceði gibi, kelam ettiðim üzere farklý bir bakýþ açýsýyla aslýnda hiçbir þeyin deðiþmediði, her þeyin ilkel kökeninin mevcudiyetini koruduðu kanýsýna varabileceðidir. Hayvandan tek farkýmýz tefekkür meziyetimiz ise, ancak bu meziyeti kullanan kendini "insan" addedebilecektir.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Göktuð Kaan Kara, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |