..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Mektubum sanırım fazla uzun oldu, çünkü daha kısa yazmak için yeterince vaktim yoktu. -Pascal
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




17 Nisan 2018
Kardeşlik ve İhanet 1  
Bayram Kaya
Üstelik köleci sistem, takdirce kaderi olan mal mülk sahipleri efendilerle; takdirce kadersiz olan maldan mülkten yoksun kölelerden oluşmakla; erken dönemden beri inşalaşan insan kardeşliğine karşı bu ihanetçe olan efendi-köle esaslı enstrümanlara sahip olmuşlardı.


:AF:
Kardeşlik sömüren sömürten bir ihanet ilişki olmadan önce totemi yapıları oluşan “sosyal bağ ilişkisi olmakla”, ortaya konmuştu. Genel olan tutum içinde seçme ayıklaması yapılan yalıtma içindeki aynı tutumla kolektif özelleşmesini yapan yapılardaki bu tutumun kendisi, kardeşlik diye söyleniyordu.

Kardeşlik bağ anlayışına dönüşen bu seçme ayıklamada özelleşme tümden “salt kendi aralarında mutlaka sağlatır olmayı, kardeşlik şiarı olarak söylemeyi ifade eden anlayıştı. “Kardeşlik; kolektif sağlatma oluşa, seçme ayıklama kriteri olmanın sosyal mantıkla olan, bağ anlayışıydı”. Dışta olanla sağlamama, temas etmemenin izole edilen yapı bağ süreçlerine olmaya totem kardeşliği denmekle, düzenli bir çevrime oluştu. Biyolojik bir bağı hiç tanımlamaz.

Sağlatmayı mal mülk ve üretim aracı üzerindeki sahiplikle yaptırmaktan yansıyan bütün kötülüklerin anası köleci sistem ve köleci sistemin üretim hareketi ile yine köleci sistemin paylaşım biçimidirler.

Köleci sistem içinde kalmayı yeğleyerek; köleci sisteme kafa yormayıp ta, kötülüklere içki gibi başka bir kaynak aramak; boşunadır. İçki içmeyenler de hırsızlık edip; zinada bulunup; zalimliklerle her tür hile ve desiselerin içinde oluyordular.

Sistemin baskı ve basıncı olmakla olumsuz etkilemesi ister içki içene olsun, ister içki içmeyene olsun; etki her ikisinin de üzerineydi. İçki içende acıkıyor ve açlıkla davranıyordu. İçki içmeyende acıkıyor ve açlıkla davranıyordu. İçende içmeyende açlık güdüsüyle, güdülüyordular.

Sistemin sömüren bir servet edinmesi; açlık güdüsü ile güdülü olanlar üzerine bir etkiydi. İçeni de içmeyeni de aynı etkiyle aynı sonuca yöneleceklerdi. Eğer içki içmeyenler, köleci erdemden ötürü açlıktan ölümü göze alıyorlarsa, buna bir diyecek yoktu.

Onun açlıktan ölümü göze alması, sistemin diğerindeki güdülü davranışa etkimesi ile davranan diğerindeki davranışları kötülüğün anası olmayı nedensemez. Aynı oranda açlık ve susuzluğu olan bitkin haldeki bir eşeğin; önüne su ve yonca konsun.

Eşek kendisine aynı orandaki uzaklığı olan yonca ve su arasında bir tercihte bulunamayıp ta bir suya bir yoncaya doğru seğirtir. Bu seğirtme içinde gidip gelen yönelim hareketi nedenle, eşeğin ikisine de ulaşamayıp açlık ve susuzlukla ölmesi; eşeğin eşekliği yüzündendir.

Nasıl eşeğin ölmesi, eşeğin eşekliği yüzündense; içkisizin açlıktan ölmesi de sömürü olan emek gücü ile kendi emek gücüne ve kolektif mirasa sahip çıkamaması arasındaki giydirilen deli gömleği olan ahlak içinde gidip gelen koyu cahil aptallığı yüzündendir.

İçki içenler sadece bulundukları halin devamı üzerinde içkili olmakla berdevamdılar. İçki içmeyenlerde içki içmemekle sömüren sömürülen ahlaksızlıklara berdevamdı. İkisi de açlık nedenle davranıyordular. İnsan hırsız olmak için içmez. Bunlar tersten yanlış algıdırlar. İnsanın köle olanı aç olduğu için çalıyordu. Efendi olanı da sahiplik hırsı nedenle hırsız oluyordu.

Köleci sistem uygulamaları içindeki kardeşlik bambaşkaydı. Kişiler kardeşliğin bir ucu üzerinde sistemle hem uzlaşıyor. Hem sisteme direniyor. Hem de sisteme; sahiplik iman kardeşi, oluyordular. Diğer yandan efendi de köleci sistemin, köle üzerindeki sömürüsünü kardeşliklerine ikiyüzlü ihanet yapar olmakla; bu ihanet köleci sisteme, bütün olumsuzluklarıyla birlikte akışını veriyordular.

Köleci sistem uygulamaları sürdüğü müddetçe; köleci yansımalardan kaynaklı kardeşlik ve kardeşliğin köleci yol ihanetleri de kaçınılmazdır. Yeni kardeşlik ve ihanet; köleci sistemin din, ahlak öğretisi olmakla; köleci sistem öncesi erken dönemin o masum kardeşliğiyle aynı değildiler.

Erken dönem kardeşliği inşacıdır. Sürü yaşamını; üretim hareketine, ittifaklara, insanlaşmaya ve uygarlığa götürmüştüler. Köleci imanlı kardeşlikse; var olan ve oluşmuş olan inşayı, egemen kişiler menfaatle parçalar. Köleci kardeşlik efendilerin de, kölelerin de kendi ihanetlerini yanına aldıkları bir sömürü sistemi kardeşliğidir.

Köleci sistemde kardeşlik ve ihanet yan yanadır. İkisi bir aradadır. Kardeşlik sömürüye yatkınlıktır. Kardeşlik sömürüye yatkınlaştırmadır. Köleci kardeşlik sömürüye yatkınlaşmadır. İhanet kardeşler arasında; kardeşlerden sömürüye yatkınlaştırılanların; diğer kardeşler tarafından sömürülmesidir.

Yatkınlaşma da ihanettir. Yatkınlaşanları sömüren yatkınlaştırma da ihanettir. Yatkınlaşanlar emeğine, topluma tarihsel bilincine ve insana yabancılaşır olmanın ihanetidir. İhanet sömürünün, sömürmenin kendisidir. İhanet ve kardeşlik ikisi aynı anda vardır. Köleci sistem içinde "kardeşliğin belirdiği her yerde ihanet vardır".

Sürü yaşam içinde kopan hemcinsler kardeşlik ekseni içinde tek tek kardeşlik anlamasını oluşacak inşanın taşlarını kolektif ihtiyaca ve kolektif sahipli deneyime göre örüyorlardı. Köleci sistem öncesi kardeşliğin ihanet enstrümanları yoktur. Oysa köleci sistemdeki sahipliklerin elinde kardeşliğe ihanet eden "mal mülk ve sömürü" sahipliği vardır.

Yurttaşın vatana; babanın anaya; ananın babaya; çocukların ana-babaya ve kardeşlerin birbirine ihaneti; hiç istenmese de, sistemin kendi dizaynı kötülüklerin anası olması nedenle; ihanet her zaman olasıdır. Çünkü ihanet köleci sistemin bir sömürme enstrümanıdır.

Kişinin: kolektife ait üretim gücü üzerindeki kişisi sahipliği nedenle; kişisel hırsların, kişisel tamahların, kişi sel hile, desise, entrika ihtiraslarının enstrümanıdır.

Üstelik köleci sistem, takdirce kaderi olan mal mülk sahipleri efendilerle; takdirce kadersiz olan maldan mülkten yoksun kölelerden oluşmakla; erken dönemden beri inşalaşan insan kardeşliğine karşı bu ihanetçe olan efendi-köle esaslı enstrümanlara sahip olmuşlardı.

Köleci dönem öncesinin kardeşliği, sosyal yapının çevrim ekseni olan sosyal mana anlamasıdır. Erken dönem kardeşliği sosyal bir izole yapıyı oluşmasının çekim eksenini ortaya koyan sosyal mantıklı inşacı mana anlamalı tabuydu. Sosyal birliği ve izole yapıyı ortaya koyan kültürdü. Olmayan bir sömüren ve sömürülenin köleciliğe iman kardeşliği değildi.

Köleci tarih akıl almaz kardeşlik ihanetlerini bolca yaşamıştır. Kardeşim diye yan yana olanlar gün gelmiş köleci sistem nedenle karşı karşıya gelen düşman kardeş, olmuştular.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
El Bel Baal 2
İrade 1
Sosyal İlişki Toplumu Hedeflemez 2
El Baal Bel 1
Kurtuluşun Felsefesi (Açkı 2)
Sosyal İlişki Toplumu Hedeflemez 1
Özneli İzinli 1
Kurtuluşun Felsefesi (Açkı 1)
Somut Şeyler Soyut Oluyordu 2
İttifakları Seremoni Mantığına Dönüşme 1

Yazarın bilimsel ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Sahiplik İmanı 1
Mal mı, İnsan mı?
Mamon'du Belirme 1
İlham
Müruru Zaman 14
Müruru Zaman 3
Denge ve Dengesizlik Süreçleri 24
Hatırlama 1
Denge ve Dengesizlik Süreçleri 16
Müruru Zaman 7

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Aslına Yüz [Şiir]
Vah ki Vah [Şiir]
İsis Dersem Çık Ereşkigal Dersem... [Şiir]
ve Leddâllîn, Amin [Şiir]
Görmez Şey [Şiir]
Dehalet [Şiir]
Tekil Tikel Tükel [Şiir]
Mavi Yare [Şiir]
Zafer Kazandım Diyenlerindir [Şiir]
Değmeyin İşte [Şiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayı yaşantılaşan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payı giderek azalmaktadır. Sosyo toplum bazlı, genel bir açılımla başlayan çalışmalarım da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazıların tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doğa bilim verileri güdülü çalışma olmasına gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok bağıntısıyla söylüyorsanız, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2018 | © Bayram Kaya, 2018
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.