Yaþamak için topu toplam altý haftam kalsaydý ne mi yapardým? Tuþlara daha hýzlý basmaya bakardým. -Isaac Asimov |
|
||||||||||
|
Her þey taþ, toprak, bulut, organizmalar, düþünce, ýþýk, kuantum durumlar vs. bir enerjidir, bir enerji paketidirler. Her þey enerjinin niceli kuantum durumlarý içinde bir enerji bant düzey ve düzlemi oluþla o düzey ve düzleme uygun organizasyonlar içindedirler. Düzey organizasyonu, organizasyon da düzeyi belirler. Toplumlar da belli bir enerji bant seviye düzeni içinde oluþan kesikli sürekli düzeyle baðýntýlar organizasyonudur. Toplumlarýn bir önündeki ve bir öncesi enerji bant düzeni totem gruplu enerji bað organizasyonudur. Üretim iliþkisini belirleyen totem bað düzeni oluþamadan, toplum ve toplumu oluþan üretim hareketi enerji bant düzeyi oluþamazdý. Toplum üreten iliþkili bað düzenini veren bir düzeyle oluþan baðýntýnýn enerji bant seviye organizasyonudur. Siz totem yapýlý süreç içinde birçok niceleyiþler verip üreten iliþkili enerji bant düzenli kendi üzerine kendi etkimeli alan etkisini kazanmadan; üretim hareketi iliþkili enerji bant düzenli kendi üzerine ve çevresine alan etkimeli toplumsal organik inþayý ortaya koyamazsýnýz. Sosyal yapý da totem yapý da toplum da hem organik yapýlý bir enerji bant düzenli inþadýrlar. Hem de kolektif (birlikte sentezle) davranan yapý inþadýrlar (düzendirler). Doðayý temel davranýþ düzlemi olarak ele alýrsak ki öyledir; kiþiler için, kiþiler tarafýndan dýþa ihraç edilen atýklarýn; kiþilere yönelik en büyük tehdittir. Ve bu durum kiþiler için kiþilerin en büyük "kaosa uðrama olanaðýný” oluþur. Kiþiler giriþmeli organizasyonunun böyle bir gerçekliði vardýr. Bu nedenle kiþinin dýþýndaki en büyük tehdit, belki de yine kiþinin kendisi gibi olan baþka kiþilerdir. Kýsaca kiþinin kendi içinde ve kendi dýþýnda kendisinin ve diðer kiþilerin tasallutuna uðradýðý (maruz kaldýðý) sorun durumlarý nedenle düzenlenmesi gereken bir kaos ortamý vardýr. Bu en temel doða yasasýyla böyledir. Her þey yokuþ aþaðýydý. Yani düzen, düzensizliðe (entropiye) dönüþüyordu. Düzeni de ayakta tutmak için dýþardan girdi enerjiye gereksinme vardý. Dönüþen, düzenlenen, halden hale geçen enerji girdisine gereksinme vardýr. Kiþinin içinde ve dýþýnda hem bir enerji düzenli süreçler vardý. Bu düzenler kiþiye göre deðildi. Ama þeylerle olan ortak köken ve ayný yasalara kurallara boyun eðiþ (tabii oluþ) nedenli diðer bir yansýma ile de þeyler kiþiye göre bað ve baðýntý veren oluþmalar olmasý ile kiþiye göreydi de. Hem de bu þey düzenler düzensizliðe dönüþüyordu. Düzeni de düzensizliði de zýddýyla yansýyan þeyler, kiþinin kendi dýþýnda ve kiþinin kendi bilincinde baðýmsýz olan bir dýþ dünyaydý. Kiþinin kendisi de dýþ dünyadan yalýtýmlý bir düzen olmakla kiþinin kendisi de ayný yokuþ aþaðý olan entropi kurallarýna uymak zorundaydý. Þeylerin bu entropiye karþý olan en temel en basit etki tepki yansýmalý bir BÝRÝM DÝRENÇ BAÐINTI YANSIMASI vardýr. Bozulanýn bozulmayana, azýn çoða, küçüðün büyüðe, iniþin çýkýþa vs. karþý bu tür direnç yansýmasý bir çeþit ZEKÂYDI (AKILDI). Aslýnda zekânýn ta kendisiydi. Ne var ki bu durumu bugünkü geliþmiþ zekaya nispet ile söylersek bu durumla ancak yalýn ve tek tek tekil durumlu belirmelere “zekâydý” deriz. Deðilse bugünkü zekayý oluþan entegrasyonlar bu tür direnç baðýntýlý her bir birimler giriþmesini veren baðýntý düzenleþimleridir. Her düzenleþim de içinde bulunulan bir enerji bant düzeyidir. Þeylerin enerji bant düzeniyle oluþan sýnýrlanmasý (parçacýðý biçimi) vardý. Ve yine süre durumun sýnýrý dýþýna doðru dalga (ya da salýnýmý) vardý. Þeyler bu iki etki içinde sýnýrlý oluþla ve süreklilikle yaptýðý bu iki etkin davranýþýna göre belirme deðiþim olan ve deðiþime karþý koyan eðilimdi. Zekâ þeylerin özünde olan dalga parçacýk kuantum durumlu zýtlýklarýn varlýðý birliði baðýntýný görünüm ve ikili baðýntýsý olan yansýmalardandý. Dalga parçacýk kesikli sürekliliði içindeki dönüþme, belirme ve baðýtlanma; parçacýða göre dalgayý hatýrlama dalgaya göre parçacýðý çaðýran tekrar ediþtir. Demek ki zekâ bir tekrar ediþtir. Bir kendisini çaðýrmadýr. Bir kendisini hatýrlamadýr. Çaðýrma-hatýrlama tekrar ediþ birbiri olan birbirine dönüþen ayný þeydir. Siz hareketlendikçe hýzlanýrsýnýz. Hýzlandýkça sizde hýza karþý fren hareketi oluþur. Hýz ve fren etkisi bir tekrar ediþtir. Bir kendi kendisini çaðýrmadýr. bir kendi kendisini tekrar eden kontroldür. Þey olmuþ enerjinin "bir etkiye karþý gösterdiði direnci" tepki olarak" o etki ile o etkinin parçacýk biçimini alýrken; enerjinin parçacýk kuantum durumu, enerjinin dalga kuantumu üzerine (kendi üzerine kendi yansýmasýyla) tepki vermeyi hatýrlanmasý, tepki olanýn bilinmesi, tepki olan o "biçim ile tekrarlanmasý davranýþý olmakla" o durum o þeyle en temel "birim zekâ (akýl)" olan bir enerjiydi. Bu birim düzeyi içinde olan akýl daha çok pasif durumla zekânýn belirmesiyse de yine de pasif durum içinde en az durumla bir aktif zekanýn da varlýðý ve belirmesidir. Bu günkü zekâmýz önce sosyalleþmiþ sonra da toplumsallaþmýþ zekâ olmakla diyalektik kat sayýsý katmerlidir.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |