"Bir kitabýn kaderi okuyanýn zekasýna baðlýdýr." -Latin Atasözü |
|
||||||||||
|
Beslenme ve besin enerji akýþý içindeki enerjinin bin bir tür dönüþme yolu içindeki deðiþme yollarýndan sadece biriydi. Siz enerjiydiniz. Beslendiðiniz þey de enerjiydi. Enerji (besin) zaten dýþta vardý. Kimse size rýzk diye vermiyordu. Bunlarýn enerji düzenlenim süreçleride devim ve hareket kýpýrdamasýydý. Bu süreçler enerjinin niceli durumlarýyla kesikli sürekli devim olmasýyla birbirine baðýntýlý olan olgu ve olayla zaten zorunluydular. Yani sizin rýzk dediðiniz besin ne lütuftu ne sizin içindi. Zorunlu olandý. Unutmayýn siyona bakteri meyva yemekle beslenmez (enerji dönüþmez). Sülfürlü bileþiklerde besin ve enerji düzenli enerji dönüþme yollarýdýr. Beslenme deðiþme dönüþme ve eylemdi. Enerji varsa, akýþ varsa, meyve de var. Siz de varsýnýz. Akla hayale gelmeyen þeyler de var. El kýpýrdatmasa üretemezdiniz demek, berhavadýr. Olup biten enerjiden kaynaklý baðýntý içinde kesikli sürekli anlam iliþkileriyle yeni baðýntýlardý. Akýl perdelemesi içinde, rýzk olmakla açlýðýn giderilmesini söyleyen, düzenleyen güç ile bizi kýmýldayabilir yapan ayný güç güya ayrý ayrý karþýt kýlýnmýþtýlar! Oysa biliyoruz ki enerji akýþý, enerji düzenlenim yasasý, devim vs. özdeðin özünde birlikte olan birlikte giden zorunlu belirimdiler. Kýmýldamayan, enerji akýþý yapmaz olan ve bizim gibi her bir tür yapýlarda beslenme dediðimiz bir enerji düzenlenmesi içinde olmayan olgu olay ve beliriþ yoktur. Ne sülfat bakýr içindi. Ne de bakýr sülfat sülfür bakterileri içindi. Her biri bir enerji düzenli denge ve dengesiz oluþun akýþ giriþmesiydi. Bir olaya göre enerji akýþý olan durum (geçiþen niceli ilikler), diðer olaya göre devinme, enerji saðlamadýr (beslenmedir). Ya da enerji dalgacýk ve parçacýk görünümlü, ikili zýt durumla tiril belirmelerin devinmesidirler. Özdek kavramý zaten böylesine kesikli sürekli, enerji düzenli ve enerji düzensizliði olan dengesizlikle denge durumlu belirmelerin azlýk çokluk gibi niceli durumlarýyla olan bir kavramdýr. Sistemin tüm özne nesnel bir somutlukla olan gerçekleþmelerinin üzerine oturan köleci öznel mana anlayýþlý enerji, adeta altýndaki gerçeði gizleyen bir kutsal Kâbe örtüsüne dönüþmüþtü. Biz sadece örtüyü görüyorduk, örtü altýnda olup biteni deðil. Kolektif ligin zýttý olan köleci özel mal sahipliðinin var oluþu aktif oluþla zýtlarýn varlýðý ve birliði yasasý gereði kolektif ile birlikte vardýr. Ne var ki baþlangýç koþullarý içinde sistemin kollektif polarmalý alan etkisi, karþý konulamaz denli baskýndýr. Tüketilenden çok üretilen ortamda, kiþi sahipli yansýmanýn beliren etkisi, baskýn sistemin baskýn pozitif polarma gücünü yavaþ yavaþ uçlar arasý orta noktaya doðru geriletti. Bir taþ kolye gibi kiþisi kullaným zýtlýk baðlamýnda bir kiþi sahipli alan gücü olmakla tohum halindeki kiþi sahipli benci duygu gerekli þartlarý ortaya koyacak olan olgunlaþmalarýný ortaya konmadan, kiþi sahipli çevrimi sürekli kýlmayý saðlayacak olan köleci sahipli uygulamalar, insan anlamasý içinde beliremezlerdi. Artýk ürün verir denli olgunlaþan bir üretim hareketi ve üretim iliþkisi ortaya konmadan, köleci sahipli ahit öðretisini ortaya koyamazsýnýz. Kolektif sahipliðe karþý olan kiþi sahipliði kolektif sahiplikle birbirine dönüþen “var oluþ þeklidir”. Kiþi sahipli birçok türlü türlü var oluþ yolunun yansýmalarý içindeki yansýmalardan birisi de köleci sahiplikti. Kollektifliði dönüþen yol süreçleri içindeki kiþi sahipli süreç te sadece bir olasý durumdu! Ne var ki üreten kolektif irade gereði istenirse illa köleci sahipli, köleci varoluþ asla ve hiç bir þekilde zorunlu deðidi zorunlu bir yönelim olamazdý. Kolektif yaþamýn zýttý olmakla beliren süre durumlar; içteki gerileyen veya geri çekilen pozitif polarmadan kalan oyuk (boþluk) alan devinmelerinin içinde yansýrlar. Zýddýný var eden kolektif süreç, illa ki zýttýný belirleyendi. Bu tür belirlenme “kolektif taban yansýmalý, kolektif özelliðin kristalize ediciliði içinde” olan deðiþmeler; bu tür dönüþmelerin özündeki bir deðiþme, dönüþme ve geliþmeler olacaktý. Ýyi de insanlýk neden kolektif özden kopup, köle sahipli anlayýþla ortaya konan kiþi sahipliðinin içine geçmiþti? Böylece kolektif tabaný gözeten inþa olmaktan da vaz geçmiþti? Yanýtý biraz dolaþaraktan verelim. Bir grup kolektif yapýnýn üreten iliþkiler giriþmeli dýþ sal bir üretim hareketi içinde olmasýndan kaynaklý, giriþen sosyal gruplarýn biyo kültürel sentezi içinde hemcinslerimiz insan olmuþtu. Yani insan olma baþtaki kolektif sürecin çok ileri aþamasýnýn ürünüydü. Kolektif sürecin zamana baðlý dýþ doðru bir geliþme giriþme oluþunun bir gereðiydi. Kolektif sahiplik insaný ortaya korken, köleci sahiplik insaný yitirmiþ efendi köle iliþkisi içinde insan efendi karþýsýnda iþk kez "kul" olmuþtu. Efendi mülkü ve sahipliði olandý. Mülk yönetir. Mülk sahibi olmak yönetmekti. Mülk güç (zor) kullanmaktý. Mülk irade sahibi olup, kararlar alýp; kararlar vermekti. Mülk takdirde bulunmaktý. Mülkten yoksun oluþ acizlikti. Yönetemeyip yönetilmekti. Ýradesizlikti. Sahipliðin zýddýydý. Pekiyide insanlýk zorbalýk olan bu sürece neden geçmiþti? Bir kere dönüþen sürecin içinde sürecin zorbalýðý bu kadar net görülüp bilinmiyordu. Totem duygulu üreten aitlik duygusunun kapsayýcý rehavetiyle, bencil duygulu hoþlanma tamahý veren hevesin içindeydi. Görülüp bilinenler de akýldan çok yakýn hoþlanmanýn verdiði bencillikle görmezden gelinen bir göz yumulmasýna binaen tamaha eðilim ediþ kolektif yapýda çýkýlmasýna özne etkisel bir neden oluyordu. Yani kiþisi bencillik olan tamahkarlýk, kolektif bilinç ve kolektif güç üzerindeki süreç kazanýmlarýndan doðan muktedirliðin içinde hortlamýþtý. Kiþi benci süreç, inþacý kolektif iliþkilerdeki kolektif iradeyi kendi eline almýþtý. Kiþisi irade kullanýmý içinde kiþinin kolektiflikten gözeteceði yararlardan ötürü yeni akým süreç eðrilmiþti. Kolektif oluþtan, köleci ahit olan köleci öðretili iman içine geçiþi þöyle anlamanýz da olasýdýr. Þimdiki köleci kapitalist sürece göre biri kaybetmeden diðeri kazanç edinemiyordu. Biri çok kiþi zarar etmeden diðeri biri kâr edemiyordu. Yani birilerine kaybettirmeden sizin kazanmanýz olasý deðildi. Ýlk kaybettirilen kolektiflikti. Yine günümüz, borsa kaybettirerek kazanma bu sürecin en ileri en kapitalci ruhunun tezahür yeridir. Kaybedeceðinizi bile bile kazanacaðým diye borsa gibi kaybettiren süreçleri desteklemekle borsaya girersiniz. Ýþte kolektif yapýdan çýkmayý tetikleyen süreç kolektife kaybettirerek "kiþi sahipli, kiþi tamahlý muktedir oluþ hevesinin size kazandýracaðý güç cazibesi sizi köleci mantýðýn içine çekecekti. Bilinmez olanýn korkutan bir kaçýnmasý vardýr. Ancak köleci yapý içine geçiþte siz kolektif sahipli bir ön deneyin bilmesine sahiptiniz. Ve siz kolektif biliþle olan veriler üzerinde, bilinmez yansýmalarý olacak köleci sürece kolektiften yansýma damak tadý muktedirce oluþun bilen heva ve hevesiyle kiþi sahipli sürece bakýyordunuz. Bu yanýlgý da sizi kolektif oluþtan köleci sahipliðin içine geçmenize, öznel bir alan etkisiydi. Kolektif sahipli iradenin eksen çekimi içine kendi bencil arzunuzu koyup, hayal ediyordunuz. Bu düþ kolektfliðin ortaya koyduðu özgeciliði bencilliðe dönüþüyordu. Bencilliði güden bu hayali duyguyla siz, insanlar üzerine irade kullanacaktýnýz. Elinizde karþýnýzdakinin çalýþmasýna izin vermeyi hükmeden tarlanýz araç gereciniz yoksa; yine elinizde karþýnýzdakinin açlýðýný kontrol edecek bir somununuz yoksa; veya karþýnýzda olanýn yükünü taþýyacak veya o karþýnýzdakinin naklini saðlayan eþeðiniz vs. yoksa; sizin vereceðiniz iradenin de bir hükmü olmamakla iradesizsiniz demekti. Ýrade sahipliði nasýl olasý olacaktý? Üreten kolektifin iradesi olan kolektif sahipliði ve kolektif gücü ele geçirmekle, olasý olacaktý. Kolektif güçten yoksun olanlarýn yoksunluðu; sizdekilerle onlarýn size olan muhtaçlýklarýna dönüþecekti. Böylece yoksunluk (iradesizlik) sizin sahiplerdeki iradeyi tanýmanýza dönüþecekti. Ýradeni olan, yöneten kolektif alanýn yönü, köle sahipli irade ve yönetenle zýt bir alan yönüne dönüþecekti. Üreten iliþkiye dek kolektif alanýn yönü, yine kolektif emek gücü üzerinde, mütekabiliyeti ve karþýlýklý emek gücü oluþa göre çalýþacaktý. Köleci inþa kolektif üreten süreç gibi olup, “sektörel üretim hareketi yine kolektif alan yönündeydi”. Ne var ki köleci sistem üretim aþamasýndan sonra tüketim yapacak paylaþým aþamasý içinde herkesin emek gücüne göre pay almasý yerine, mülk sahiplerinin üretilen payýn tümünü alma takdiri üzerinde sýnýrlý kaldý. Kolektif harekete göre üreten kolektiflik paylaþýrken kolektif deðildi. Köleci sistemde üreten kollektif güç paylaþýrken kölenin boðaz tokluðu ile sýnýrlý kaldý. Üstelik kölenin boðaz tokluðu kölenin çalýþmasýna karþýlýk deðildi de efendi köleye lütfetmesiydi. Böylece kölenin boðaz tokluðu lütufla saðlanmýþ olacaktý. Yani kolektif üretimden sonra, tüketimi ortaya koyan kolektif paylaþma aþamasýnda paylaþým emek gücüne göre olmamakla alanýn yönü kolektif alan yönüne göre zýttý. Alan yönü öznel alan etkisiyle köleci ahit olan mantýða göre iliþkilendi. Bu efendi özneli yeni bir alan yönüydü. Bu efendi özneli yön yeni alan yönünün de meþruiyet ligiydi! Sahipliði olmakla takdirde bulunmak, insanlarý yönetmek sosyal çevre ile üreten çevreyi size baðlý kýlan bir eksen hareketine dönüþüyordu. Ýþte bu cazibe iledir ki görmezden gelinen bilinmezliðin korku veren duygusuna raðmen, eksen oluþ cazibesi size daha çekici gelmekle sizler bu cazibe ile ateþe atýlan pervanelere dönecektiniz. Düzenli enerji çevrimi olan kolektif yapýya göre köleci öðreti içinde çok düzensiz bir enerji akýþlý alan etkisinin baskýsý altýnda ezilecektiniz. Kolektif sistemi içinde herkese göre olan enerji düzenleyici kolektif firen iliþkileri þimdi sadece efendilerin sömürü gerçekleþmesi için 24 saatle sýnýrlý kölenin emek gücü üzerinde firensiz olarak çalýþýyordu. Köleden efendiye doðru zorunlu eðim ediþte kölenin kayýplarýna neden olan pek çok firen dirençleri vardý. Tevekkül, taat, itaat, takdire boyun eðme, biat etme, köleci ahde vefa gibi yýðýnlarca firen direnci vardý. Her biri bir ritüel tekrarlarý olmakla köleye imaný çevrimdiler.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |