..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Benim yaradılışımda fevkalade olan birşey varsa, Türk olarak dünyaya gelmemdir. - Atatürk
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




24 Temmuz 2019
Ortak Akıl ve Ön Koşul 5  
Bayram Kaya
Bunlara cevap oluşacaksak, yani hayatı koruyacaksak; gelecekte de ve daima kolektif güce kolektif gücün koruyuculuğuna muhtaçlığımız vardı. Kolektif güç vaz geçilmez bir “üçüncü ortak akıldır.


:BB:
"Koşullar sağlandığında, havadan ağır nesneler de uçar". Bu bir ortak akıldır. Ortak akıl kendi alanı içindeki inşanın temelidir. Koşullar sürdüğünde sittin sene sonra da bu böyledir.

Yapının temeli ortak akıldır. Sosyo toplumsa yapının temelinde üreten ilişki de vardır, bilimsel olduktan sonra ortak akıl ön koşulsuz kabuldür. Yedi milyar insan içinde bunu ön koşulsuz kabul etmeyeni duymadım. İstisnalar kaideyi bozmaz. Her ortak akıl giderek bir ön kabul ile gerçekleşir.

Hiçbir yazım "topluluk fikri" gibi stabil bir savlama öngörmez. Çünkü topluluk inşacı bir kavram değildir. Savladığım söylem toplum fikridir.

Toplum fikri, insanı ve insan öznesini, üretim hareketini, bilgiyi, araştırma geliştirmeyi, eğitim öğretimi, tasarımı, üretim araç gerecini ve üreten teknik teknolojileri, sağlığı içeren bir entegre organizasyondur.

Toplum fikrinin ya da toplum düşüncesinin bırakın kayıtsız şartsız ön kabul olmazlığını, toplum düşüncesi inşanın temeli olmakla kılgın olması asıl ve esas olan düşüncedir.

Yemeğin üzerine keyif çayı içme, düğün, sosyal akıldır. 5x5= 25 inşacı toplumsal ortak akıldır. Yani ortak aklı ortaya koyan toplumsal oluşun sizin dışınızda, sizden bağımsız yadsınamaz bir kendi var oluşu vardır.

Yani kılgın oluş kendi üzerine kendi etkimeli "seçme ayıklaması" olan bir kavram olmakla; o sistem çevrimini bu kılgı üzerine yapar. Başlangıç koşullarına atıf olmayı, geri bağlanım yasası olmayı içerir.

Ne açlık kavramını siz ihdas etmişsinizdir. Ne de haydi açlık diye bir şey ortaya koyalım açlığı da hep beraber giderelim, demişsinizdir. Kısaca ortak akıl %60, %80, %100’ün savlandığı bir anlayış değildir.

Vatan savunmasında ortak akıl nedir? Hayatın meşruiyetidir. Vatan savunması bağlamındaki hayatın korunma ilişkin ligi şudur. Hayatlar tekil hayat olmakla ve tekil sürdürülebilirlik olmakla birlikte hayat artık on bin yıldan bu yana olan kolektif süreçlerle, sürdürülebilir olmakla; hayatımız kolektif hayatlar olmaya başlamıştır.

Çevre hayatla bütünleşen dış nedendir. Bizler vücudumuz gibi çevreden yalıtılmış süreçlerle enerji düzenli organize yapılarız. Ve bizler yine çevreden enerji girdisi yapan çevreye atık bırakan bir işleyişle bu yalıtımı sürdürürüz.

Hayatın enerji sağlama süreçleri şimdilik iki aşamalıdır. İlki avcılık toplayıcılık sürecidir. Ki bu başlangıç koşulları hemen hemen ortadan kalkmıştır. Enerji sağlayıcı yöntemin İkincisi üreten ilişkiler sürecidir.

Avcılık toplayıcılık yapılmakla kontrol edilen dış çevre bölgedir bu sosyal ortak akıldır. Vatan üreten ilişkilerle korunan çevre olmakla yine bir vesile nedenle ortak akıldır. Vatan ile beraber savunulan üreten ilişkilerdir.

Hayatın sürdürülmesi şimdilerde; kolektif süreçlerle birlikte korunma kapsamına alınmıştır. Kolektif süreçlerle birlikte korunma bizim şimdiki birinci ortak akılımızdır. Söz gelimi kanseri kolektif süreçlerle alt ediyoruz. Uzaya ve kuantum dünyaya anca kolektif süreçlerle vakıfız ve kontrol ediyoruz.

Hayatın korunma ilkesi asıl ve öz ortak akılcı nedendir. Meşru olan ve meşruiyet olan yaşam hakkına karşı yapılacak mütecavizce saldırıya direnmek te yine ikinci bir ortak akıldır.

Ama tekil var oluş kendi başına bir hayat ve belli süreliğine uzun süre hayatın sürdürülebilirliği ise de hayatın kendi dışındaki nedenlerden ötürü hayatın kalımlılığı değildi. Ve hayatın kalımlılığı olamıyordu da.

Işınım olmadan hayat başlamıyordu. Işınım hayata destekti de köstek tide. Işınım hem cennetimizdi. Hem cehennemimizdi. Biz var oluşumuzun da, yokluğumuzun da ışımaya bağlı karmaşık dinamikler sonucunda ve uzun erimli girişmeler nedeniyle olduğunu ancak kolektif süreçlerle bile biliyoruz.

Gün gelecek hayatımızı veren, polimer yapıları ortaya koyan girişmelerin bağıl dinamikler kopacak. Bu kopma nedenle hayat ortadan kalkacaktı. Hayatın dışında olmakla hayatı denge boşluk alanları içinde var etmekle ortadan kalkacak olanlardan biri ozon tabakasıysa diğeri de Allen kuşaklarıdır.

Bunlara cevap oluşacaksak, yani hayatı koruyacaksak; gelecekte de ve daima kolektif güce kolektif gücün koruyuculuğuna muhtaçlığımız vardı. Kolektif güç vaz geçilmez bir “üçüncü ortak akıldır.

Yaşam meşruiyet se yaşamın karşılanması ve sürdürülmesi olan beslenme, savunma, korunma, barınma, neslin devamı vs. de meşru ve ön yargısız ortak akıldır.

Kolektifi inşaca oluş organizmalar özelinde insanda sosyal oluşla birlikte, üreten süreçle başlamıştır. Böylece inşaca oluşun temeli entegre bir organizasyonla ortak sahipliklerdir. Bu durumlar da zorunlu bir ortak akıldır. Yine kolektif başlayan kolektif sürer. Kolektif gelişir kolektif ölür. Tıpkı vücudumuz gibi.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
El Bel Baal 2
İrade 1
Sosyal İlişki Toplumu Hedeflemez 2
El Baal Bel 1
Kurtuluşun Felsefesi (Açkı 2)
Sosyal İlişki Toplumu Hedeflemez 1
Özneli İzinli 1
Kurtuluşun Felsefesi (Açkı 1)
Somut Şeyler Soyut Oluyordu 2
İttifakları Seremoni Mantığına Dönüşme 1

Yazarın bilimsel ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Sahiplik İmanı 1
Mal mı, İnsan mı?
Mamon'du Belirme 1
İlham
Bağ Enerjisi 1
Sistem 15
Osmanlıda Kısmi Bir Etkin Hafıza 20
Tarihi Olan İlahi Adalet1
Sistem 11
Müruru Zaman 7

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Aslına Yüz [Şiir]
Vah ki Vah [Şiir]
İsis Dersem Çık Ereşkigal Dersem... [Şiir]
ve Leddâllîn, Amin [Şiir]
Görmez Şey [Şiir]
Dehalet [Şiir]
Tekil Tikel Tükel [Şiir]
Mavi Yare [Şiir]
Zafer Kazandım Diyenlerindir [Şiir]
Değmeyin İşte [Şiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayı yaşantılaşan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payı giderek azalmaktadır. Sosyo toplum bazlı, genel bir açılımla başlayan çalışmalarım da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazıların tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doğa bilim verileri güdülü çalışma olmasına gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok bağıntısıyla söylüyorsanız, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2019 | © Bayram Kaya, 2019
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.