Gerçeðin dili çok yalýn. -Euripides |
|
||||||||||
|
Bu sýnýrýn geri dönüþ çevrimi içinde Maveraünnehir, Mezopotamya gibi yerelden genele, genelden yerele doðruydu. Paydaþlý insan olma sürecini ilettirmenin uygarlýðýydý. Uygarlýðýn genel muhatabý insandý ve dönütü de insanlýktý. Diyen açýklamadan itibaren devam edelim. Bir Roma, Bir Asur, Bir Osmanlý vs. köleci uygarlýðýndan bahsetmek için bu uygarlýklarý belirleyen ilk tarýmcý, çoban, teknik ve teknolojik üretim iliþkilerini ortaya koyan mutlak bir öncel süreçler olmak zorundadýr. Bu nedenle bu öncel süreçler; üreten iliþkiler sentezli, ittifaký ve kolektif özlü uygarlýðýn kendisidirler. Ýþte köleci Roma’nýn, Asur'un vs. kullanýp geliþtirdiði uygarlýk bu ilk ittifaklý uygarlýklardaki veri akýþý olan datalardýr. Üstelik Roma ve Asur uygarlýðý vs. tümden köleci ve giderekten de kapitalist uygarlýklardýr. Ýnþacý olan, kolektif olan, öncel olan uygarlýða karþý hem nemasýný devþiren hem de düþmanlýk üreten uygarlýklardýr. Köleci ve kapitalist uygarlýk, inþacý olan baþlangýç olan, süreci baþlatan kolektif uygarlýðý servet düþmaný söylemli illüzyon uyuþturmasý içinde aldatmakla paydaþý sürece düþmanlýk üretir. Oysa özel mülkiyetin kendi, kolektif mülkiyetli servetin, kolektif mirasýn hýrsýzý olmakla, kolektif olanýn düþmaný olmakla, kendisini “servet düþmaný diye kamufle ediyordu. Efendi olma niyetli tuzaklý söylemler tarafýnda ortaya konan El mantýklý anlayýþ kolektif servet, düþmanlýðýydý. Ýnþacý olan kolektif uygarlýða karþý Medeniyet te denen anlayýþlar içinde tüccar mantýklý, ticari kaygýlý kâr ve sömürü mantýðý ile bir karþý çýkýþtý. Ýlk uygarlýklar insan uygarlýðý olmakla kolektif süreçli olup din içermezler. Medeniyet ise ilk uygarlýklardan çok sonra efendi-köle iliþkili köleci sistem içinde ortaya konmakla din ve inançlar içeriyordu. Ýnsanlýk uygarlýðý beþ adým içinde ortaya koyduðu bir kesikli süreklilikti. Ýlk adým uygarlýk deðildi. Ama þimdi anlýyoruz ki uygarlýðý ortaya koyacak sürecin ayak sesleriydi. Hemcinsler ve fiziki görünüþle insanýmsýlar, çaðlar boyu yüz binlerce yýl boyu avcý toplayýcý süreç içinde sürü hayatý yaþadýlar. Bu dönemler ne bulunursa yenilen, yamyamlýk ile de baki dönemlerdi. Hata hemcinslerimizi ortaya çýkaracak olan homo sapiensin yamyamlýðý, Neandertal denen soyun ortada kalkma sebepleri içinde olacaðý kuþkusu ciddi ciddi düþünülmektedir. Sürüden kopan öbek süreçler, yaþam alaný merkezli bölge içinde tarihi sosyal grup deneylerini yalýttýlar. Bu öbek grubu yalýtým iþi, çok büyük bir aþama ortaya koymuþtu. Ýþin temeli, yalýtým alanýn dýþý ile temas etmeme dayanýyordu. Grup dýþýndakine dokunmamanýn aitliði olmanýn seçiciliðine dayanýyordu. Süreç yine avcý toplayýcý süreçti. Ama avcý toplayýcý süreçler içinde olmayan düzenli çevrimlerle yalýtýmdý. Bu yalýtým içinde kaba güç yerine plastik öznel söylemli kolektif akýl ve kolektif ön görüler vardý. Adresi olan bir bölge vardý. Kurallarý olan bir çevrim düzenini her gün ve her gün yeniden ve yeniden ortaya koyan dinamik bir tutum üretme vardý. Kolektif Paydaþlý, “yaþat ki yaþayasýn” deniþle olan anlayýþ bencilliðe karþý izole edilmekle “özgecilik” ortaya konmuþtu. Yalýtým alaný içinde aitlik ve geçmiþi, geleneði, deneyimi aktaran bir totem ata soy ile totem kardeþliði ortaya konmuþtu. En önemlilerden biri de yalýtýmlý alan içinde “kültür ve biyo etnik bir yapý sahipliði ortaya konmuþtu. Yalýtýmlý dediðimiz izole yaþam akla hayale gelmeyen bir geliþmeye yol açacaktý. Yalýtýmlý alan geliþmeye yol açmakla kalmayacak bu geliþmeyi sürekli kýlacak bir devri daim gücü ortaya koyacaktý. Bu süper sürecin arkasýnda yalýtým alanlý adresli tanýmýþlýðýn çevrim yapan iþleri bir yardýmlaþma, bir iþ bölüþüm ile dayanýþma organizesi olmakla KOLEKTÝF BÝRÝM ZAMANI ortay koymuþtu. Kolektif birim zamanlar üreten, avcý toplayýcý süreci; balýkçý, tarýmcý, çoban, maden iþleyen gruplar gibi ÜRETEN TOTEM MESLEKLÝ GRUPLAR HALÝNE GETÝRMÝÞTÝ. Ýþte “uygarlýðý” baþlatacak olan ayak sesleri de bu ve bunlardý. Grup dýþýna yamyamlýðý ve genel bir avcý toplayýcýlýðý devam eden totem grup; bu yalýtým içinde hesap edilemeyen bu adýmlarý atmýþtý. Bu adýmlar ittifak içinde bir bir ele alýnýp, sentezci bir uygarlýðý baþlatacaklardý. Ýnsanlýk uygarlýðýný ortaya koyacak beþ adýmdan ikincisi ÖN ÝTTÝFAKTI. Totemi süreçlerin sonuna doðru ortaya konan üretime iliþkin totem meslekleri gruplarý, kendi grubu dýþýnda gruplarýn birbiri ile temas etmelerine ön koþulu olmalarýydý. Totem meslekleri olan üreten iliþki; totem dönem içinde üreten gruplarý, yamyamlýktan uzaklaþtýrmýþtý. Üreten gruplar yamyamlara karþý canlarýný kurtarma için ve ölülerini yenmekten kurtarmak için alan dýþý bölge de bölge kesimi içine kurban denen kurtulmalýk ve ölü yiyecekleri býrakýyorlardý. Üreten iliþki, yamyam tehdidine karþý grubun canýný kurtarmak gibi böyle bir olanaðý üreten totem grup önüne sermiþti. Üstelik kesim alaný içine býrakýlan yiyecekler dýþtaki yamyam ve barbar totem grubu da uzaktan temas edilir yapmýþtý. Ýþte bu uzaktan temas gelecekteki ittifaklarýn da yol adýmý olacaktý.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |