Sanatçý, toplumda uzun çalýþma ve çabalardan sonra alnýnda ýþýðý ilk duyan insandýr. -Atatürk |
|
||||||||||
|
Yapý çevriminin hýzlanmasý her bir kiþi ile kiþisi birim zamaný çok daha fazla parçalý yapý haline getiriyordu. Birim zamandaki parçalý süre durum sayýsýný veren kiþi sayýsý yani kütle arttýkça çevrim; artan kütle oranýnda hýzlanýyordu. Bir araya gelen kiþisi, iþ bölüþümcü, yetenekle artan kütle demek birim zaman içindeki süre durum sayýsýnýn daha çok artmasý demekti. Yetenek çevresinde artan üreten kiþisi kütle + artan parçalý birim zaman sayýsý = çekim, çevrim ve hýzlanmaydý. Kolektif yapý bu türden bir yýðýn birikim ve üreten iliþki envanterleri kullanan muazzam bir toplumsal birikime sahipti. Ýþte köleci sistem bu çevrimli birikimi kullanacaktý. Efendiler bu zenginlik içinde köleci mantýðý istediði gibi istediði yerde baþlatacaktý. Efendilerin köleci sistemi istediði gibi istediði yerde baþlatacak olmasýna neden olan durum bu birikimdi. Köleci sistem yeni sistemini bu birikim içinde, kendi bencil düþüncesine göre inþa edecekti. Oysa kolektif sistem baþlamadan. Kolektifi süreç içinde üreten bir iliþki oluþmadan. Üreten iliþkinin, gruplar arasý giriþmelerini yapacak bir üretim hareketi baþlatýlmadan. Üretim hareketi ile dýþa kapalý olan gruplarýn dýþa açýlmasý ortaya konulmadan. Kolektif müktesebatlar, birikip; bunlar kiþisi donanýmlara dönüþmeden. Gruplar arasý ittifaklar baþlatýlmadan; köleci sistemin bencil duygularla özelleþtirmeci yapýyý istediði gibi istediði yerde baþlatmasý olanaksýzdý. Yani köleci sistem bu müktesebatlar içindeki ön verilerle baþ olaný sona koyup, son olaný da baþa koymakla düþünceyi uygulamaya. Uygulamayý da düþünceye aktarýyordu. Böylece, idealizme kapýlar aralanýyordu. Eðer kolektif sistem yukarýda sayýlanlar gibi ittifaklarý ortaya koymasaydý, diðerleri gibi köleci sistemin kendisine bilinmeyen olan durumlarý ve ittifaklarý baþlatmasý, uygarlýk sentezi yapmasý, insan kavramýný ortaya koymasý olanaksýz olurdu. Bu nedenle köleci sistem kolektif yapýdan sonra gelip kolektif yapýya çöreklenmek zorundaydý. Ýlahlar, ilahi mantýkla farklý totem kültürlerinden. Farklý totem mesleklerinden. Farklý totem mesleklerin farklý kullaným ve tüketim iliþkisinden. Kucaklaþtýrýlan gruplar fizyonomisinden ÝNSANI ve ÝNSANLIÐI kazandýrmýþlardý. Oysa El mana anlayýþlý köleci sistemde insan; önce mülk sahibi olmakla, sonra da parasý olmakla insanlýðý, kazanacaktý. Malý kadar, parasý kadar insan olacaktý. Kiþi parayla insan olacaktý. Roller deðiþmiþti. Dinler de “hiç elinin altýnda bulunduranla (efendiyle), elinin alýnda olanlar (köleler) bir olur mu?” diyerek mal, mülk, para sahibi efendinin insan oluþunu; mülkü parasý olmayanlarýn da insan olmayýp köle olduðunu tescil ediyordu. Ýþte “adalet” bu aval ile insan olup; mal, mülk, para sahipleri olandaki “mülkün temelidir” oluyordu. Artýk insan olanlar da birbirine karþý malý kadar parasý kadar konuþacaktý. Kiþiler, malý mülkü parasý olmamakla da insan olmayý yitirip KÖLE_KUL olacaktý. Kölenin konuþma hakký hiç yoktu. Yani köleci yapý; inþacý kolektif sistemle kolektif sistemin yansýmalarýný oluþacak üreten iliþkiler birikimine sahip olmadan; köleci süreci istediði gibi istediði yerde, düþünceyi (idealizmi) öne alarak sistemi düþünceye göre baþlatmasý olanaksýzdý. Yani köleci sistem; kolektif yapý içindeki türlü çevrimlerin ve bu çevrim baðýntýlarýnýn birbirine baþ ve son olmuþ durumlarý içindeydi. Bu nedenle köleci sistem kolektif ön ittifaklar gibi ön ittifaklý; baþa göre son sona göre baþ olmuþ idealist söylemlerle AHÝT baðlaþmasý yapýyordu. Ahdi, ittifaklardan ayýran neden buydu. Sonuç olmasý gerekeni baþa koyup sonucu baþ yapan idealist söylemlerle sözleþmeler yapmaktý. Bu nedenle kolektif süreci idealist söylemler yaparak süreci yani üreten iliþkiyi ve paylaþtýrmasýný istediði gibi baþlatabiliyordu. Biliyorsunuz ki kolektif sistem bir çevrimdi. Çevrim içinde de birçok baþ ve son vardý. Örneðin, paylaþma; saðlatan hareketle ve üreten hareketle eþ zamanlýdýr. Sahiplik ya da iyelik üreten iliþkilerden çok sonradýr. Yani enerji saðlama, beslenme nedense; av yapma birlikte av yapýp paylaþma da sonuçtu. Ama köleci ahit ve köleci ahit içinde olan dinler “mülk El ’in. El mülkü dilediðine verir” demekle; sahipliði ve paylaþtýrmayý en öne almakla ya da paylaþtýrma ve sahipliði en baþa koymakla köleci sürecin mantýðý olan meþruiyetle süreci baþlatýyordu. Görüyorsunuz baþlangýç koþullarýna göre sonuç olanlar, köleci sistem de sahiplik ve paylaþma asýl temel neden yapýlmakla sistem gerçeðe, tarih sel olup bitene göre, idealize edilmiþti. Uydurulmuþtu. Yalan söylenmiþti.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |