Milli egemenlik öyle bir nurdur ki, onun karþýsýnda zincirler erir, taç ve tahtlar batar, mahvolur. -Atatürk |
|
||||||||||
|
Zaman içinde buna para sahipliði olan finans sahipliði de eklenmekle sistemin iþlemesi için illa mülk sahibi olan yatýrýmcý da oluyordu. Mülkü olduðu halde mülk sahibi parasý olmamakla mülk sahibi faize tefeci eline düþebiliyordu. Yani efendi de efendinin eline düþüyordu. Bankerlikle beraber devlet eliyle kiþilerin finanse edilmesi ve bu finanse ediþe baðlý sistem hileleri ortaya konmuþtu. Özelleþtiren sistem de bir türlü deðildi. Köleci sistem de özelleþtiren mülkiyetin kendi çeþitliliði içindeydi. Finansör olan ya da finanse edilen sahipli efendilerin iþ yatýrýmlarý(!) içinde çalýþmaya amade yýðýnlar olmadan, sistem finanse de edilse; sistem kendi kendisine iþlemiyordu. Bu sistemin içine doðanlar ister istemez bu sistemi saltýk olarak algýlayan bir sosyal mirasýn yanýlsatmasý içinde oluyordular. Köleci öðreti içindeki sade kiþiler içinde mutlaka bir "çalýþtýranla", "çalýþaný" olan bir sistemin gördüklerinden; sistemin baþka türlü de olabileceðini, hiçbir biçimde düþünemiyordular. Enerji saðlayýcý nedenle, kiþilerin beslenmesi; beslenmek için kiþilerin birlikte doðaya yönelmesi, kiþilerin birlikte savunma yapmasý gibi kiþilerin temel referanslý tutumlar içinde olmasýný düzenleyen ilk kolektif süreçlerin içinde ne fedakârlýk vardýr. Ne de özgecilik vardýr. Yine ilk kolektif yapýnýn ortaya konmasý içinde ne analýk fedakarlýðý vardýr. Ne babalýk fedakarlýðý vardýr. Ne bile de cennet analarýn ayaðýnýn altýna konan bir düþüncedir. Aksine kolektif yapý doðuranýn, doðuran üzerindeki yavru bakýmýný da kolektif gücün üzerine yüklemiþtir. Kolektif yapý yavru bakýmýný organize oluþ süreci içine aldý. Yani kolektif yapý, kolektif içindeki organize oluþ yardýmlaþmasý ve organize oluþ dayanýþmasý ile bir akýþýn içindeydi. Bu iþ bölüþmesi yapan akýþ kendilikten bir hýz ve kendilikten bir hýzlanma ortaya koyuyordu. Kiþilerde bu hýz ve hýzlanmadaki zorlamaya göre bir etki içindeki kavrayýþla akýl ortaya koyup akýllanýyordu. Yani iþ bölüþümündeki hýz ve hýzlanma "kolektif birim zamanýn" ortaya çýkmasýydý. Kolektif sürecin hýzlanmasý için ortaya konan akýl da doðuranýn elini serbest kýlmaktý. Yapý içinde altý doðuran varsa, doðuranlarýn altýsýnýn da yavru ile meþgul olmasý yerine; bu zorlanma karþýsýnda birinin veya ikisinin yavruyla meþgul olmasý akýl edilmiþti. Sýkýþtýrýrsan patlar. Hýzlanan nedenle düþünceyi ve eylemi sýkýþtýrýrsanýz düþünce ve eylem akýllanýrdý. Ýþte dört birimi istihdam edici nedenle geriye kalan 4 kiþiyi de savunma, av yapma, ot-kök toplama; ateþ yakma, yiyecek hazýrlama gibi istihdama tahsis edilmiþti. Hýzlanan eylem, iþ bölüþümü içinde doðuran 4 insaný savunmada börtü böcek toplama iþinde istihdamla iþ tahsisi olan akýl etmeyi ortaya koydu. Böylece akýl edinici düzenlemeler de kolektif hýzlanmayý ortaya koyan bir diyalektiðe dönüþmüþtü. Kýsaca kolektif yardýmlý dayanýþma ve iþ paylaþýmý doðuranýný þimdiki gibi analýða deðil de sistemi hýzlandýrýcý iþlere transfer etmekle, yavru bakým iþini kolektif eþtirilmiþti. Yavru bakýmý toplumsal kapasite içinde hýzlanan kolektif birim zamanlý nedenle toplumsal yükümlü bir iþti. Yani kolektif ligin sonucu olan fedakâr oluþ, özgecilik; sistemin baþlangýcý içinde yoktu. Sistem baþlangýcýnýn ilk adýmý þuydu. Temel referanslarý içindeki kiþi beslenmek için avcý toplayýcýydý. Av yapmanýn zorluklarý vardý. Av yapmanýn zorluklarý olan bilinç, kiþileri ayný ortak özellikler içinde buluþturmuþtu. Kiþinin bu tür zorluklarý kiþiyi diðer kiþilerle yan yana getirmiþti. Sürü içindeki kimi öbekler bu kabil yan yana geliþlerle oluþabilmiþti. Ortak özellikleri oluþan kimi anlayýþlarýn düþünme þekli kiþilerde, kiþilerin birbirini anlamasýndaki rezonans biçimi olmakla, bu tür eðimleri birlikte kristalize edebilen kiþilerin bu türden olan tutumlarý, kiþilerin kýsmen empati yapmalarýydý. Empati denilen bu tür ortak tabanlý benzer düþüncenin duygularý içinde oluþ ta bu yan yana geliþlerde kiþileri bir araya getirecek ve bir araya geliþi kolay kýlacak eðilim ve yaklaþýmlardý.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |