Geçmiþ ölmedi. Henüz geçmedi bile. -William Faulkner |
|
||||||||||
|
Küçük bir grup içinde de sürü salýnýmýyla olunamýyordu. Küçük grup kendi aralarýndaki kendi iliþkileriyleydi. Kendi yaþamlarýný kendi ortak anýlý duygularýyla paylaþýyorlardý. Ortak aný kalýbý üzerindeki anlatým biçimi, dilin belirgin bir iþaretçisiydi. Yalýtým içindeki grup kendi biyolojileri içinde kendi morfolojilerini tanýdý-lar. Kendi izole kültürlerini oluþup tanýdýlar. Sosyal kural dediðimiz çok düzenli sosyal yasalarýný ortaya çýkardýlar. Yalýtým bunlarý dýþ dünya-dan tecrit ediyordu. Kýsacasý yeni olan bu sürdürülebilirlik etki alaný, to-tem alandý. Totem alan ile birlikte çevrime olan grubumuz, artýk her gün yeniden ve yeniden çevrimleri yapýlan düzenli bir ortamýn adresi içindeydiler. Or-tam sabit bir noktadan çevreye doðru olan açýlýmdý. Bu açýlým ýraksamasý kaynaklara uzaklýkla belirleniyordu. Merkeze olan uzaklýðýn ulaþýlabilirliði, günlük ya da bir iki günlük gidiþ geliþle ve geri ile iletime uzaklýðýyla belirleniyordu. Komþu avcý toplayýcý grubun baský ve basýncý ile belirlenebiliyordu. Ortam sabit nokta ile bilinir, adresli, iþ bölüþümü olan, yardýmlaþma da-yanýþmasýyla sosyal bir avcý toplayýcý kolektif birim zaman içinde ol-manýn olanaðýydý. Ýzole alan etkisi de totem etkiydi. Göçseler de bilinir-liði koruyorlardý. Korunan algý imajlardý. Ýmajlar göçülen yerde imaja gö-re uygulama olan senkronize edici kolektif bilinç tarifiydi. Grup merke-zine tavaftý. Avcý toplayýcý yapý içinde SOSYAL TUTUMLU KOLEKTÝF BÝRÝM ZA-MAN vardý. Kolektif birim zaman bir iþ bölüþümüydü. Ýþ bölüþmeli süre-cin kiþi üzerine zorunlu yansýmasý vardý. Bu yansýmalardan birisi grup üyelerinin birbirine karþý birbirinden sorumlu olmalarýydý. Yani kolektif birim zamanlý süreç, kiþisi bencilliði alt etmiþ, ÖZGECÝLÝÐÝ ortay koy-muþtu. Özgecilik þöyle bir anlamaydý. Grup içinde dayanýþma olmakla "kendi dýþýndakini yaþat ki, sen de yaþayasýn” mefhumuydu. Artýk kiþi kolektif yaþam içinde, kolektif birimli zaman nedenle, grubu için kendisini feda etmeyi öðrenmiþti. Grubuna feda oluþ içinde gözetilen imaj, kendisine feda oluþtu, kendisi dýþýnda akan, neslini sürdüren süre duruma (yarýna geleceðe) feda oluþtu. Sürü içindeki kimi kiþiler güçsüz, sakat, hastalýklý savunmasýz vs.dir. Sürü direnci varsa da atýldý. Bu özellikler nedenle güçsüzler kolay av olmaya denk düþmekle avcýya ve gruba rast gele olan bir seçilimdi. Diðer bir yansýma kuramýyla av olan bilerek isteyerek olmasa da sürü için feda (yem) oluþtu. Sürüdekiler de bu rastlantýyla av olmaktan kurtuluyordular. Oysa þimdi bilinçli bir tercihle bir adým öne çýkýyordu. Savunma, hile ortaya koyu-yordu. Davranýþýnýn kim için, kimlere neden ve nasýl feda olacaðýnýn totem etkili bir öz bilinci vardý. Oysa sürü yaþamý içinde, sen benim için ben senin için türünden ola-cak bir bað yakýnsamasýný verecek anlayýþ bir türlü kristalize olamýyor-du. Çünkü sürü kolektif birim zamaný ortaya koyamýyordu. Sürü sadece çokluk olmanýn, büyük ve iri olmanýn avantaj ve dezavantajýný yakýnsa-yan bir oluþumdu. Halbuki grup içinde kiþi kolektif birim zamanýn farkýnda olsa da olmasa da grup içindeki baðýl hareketli kolektif birim zamanýn kiþiler üzerine olan etkisi, totem etkiydi. Ya da grubun kolektif birim zaman gücünün kiþilere yansýyan basýnç yararý totem etkisiydi. Bu öðrenmenin temelinde, kolektif oluþ ile kolektif birim zamanlý sürecin karþýlýklý giriþme içinde ilkece yükümlenmeler vardý. Kolektif birim za-man içinde olan süreç kolektif yapýnýn omuzlarýna paydaþlý bir YÜK yüklemiþti. Kolektif birim zamanlý paydaþlý bu yükümlenme nedenle totem grup kolektif birim zamanlý organize bir düzen içinde, birlikte avlanýyordu. Bu iþ birliði ile birlikte savunma yapýyordular. Kolektif birim zaman kiþinin kendi isteðinden ve kendi bilincinde baðýmsýz bir belirme oluþun ortaya konmasýný verecek olan dýþsal etkilerden sadece birisiydi.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |