Bilge kiþi her þeye þaþan kiþidir. -Andre Gide |
|
||||||||||
|
+ Mutluluk, hoþnut ruhun kimi dalgalanmalardan sonra hoþnutluða geri dönmesidir. Acý çeker kiþi, bezginlikler ve korkular yaþar; ne ki bir süre sonra gönlüne bir memnunluk yerleþir, ve kendisine mutlu olup olmadýðý sorulduðunda, mutlu olduðunu söyler. Keza yaþadýðý sevinçlerin ardýndan kendisine ayný soru yöneltildiðinde, bu kimseden gene ayný cevap alýnýr. Çünkü o memnundur. Sevinç kýsa soluklu bir duyguyken, mutluluk ruhta beliren uzun ömürlü bir eðilimin adýdýr. Bu eðilim, ruhun memnunluða olan eðilimidir. Ruhta beliren üzüntüler, yýlgýnlýklar, buhranlar ya da kimi keyiflerden sonra ruh bir memnunluk durumuna geri döner ve orada kalma kararlýlýðý gösterir. Onun memnunluktaki uzun soluklu ikameti mutluluðu doðurur. Tersine, çeþitli duygulanýmlarýndan sonra ruh bir memnuniyetsizlik haline geri dönüyorsa bu onun mutsuz olduðunu gösterir. Velhasýl, mutluluk da mutsuzluk da ruhun uzun erimdeki genel eðilimleridir. Ruhun uzun erimdeki genel eðilimi memnunluktan yanaysa mutluluktan söz edilir, memnuniyetsizlikten yanaysa mutsuzluktan... + Prangalar içine doðar insan. Yani doðumuyla beraber hürriyetin en uzaðýna yuvarlanýr. Hürriyetten tâbiliðe. Bununla beraber, hürriyete özlem duyar o. Prangalarýný parçaladýkça ona doðru yaklaþýr. Prangalarýný parçalamak, isteklerini denetleme kuvveti edinip ondan yararlanmak demektir (bu tarz bir kuvveti elde etmekle kiþi, içine zuhur ettiði tarihsel-toplumsal baðlardan otomatik olarak kurtulur; þöyle ki, þeyler kiþiyi, istencini baðlayarak baðlarlar ve istencin ilmeðini çözen biri, onu baðlayarak kendisini baðlayan þeylerden otomatik olarak özerkleþir). Ýsteklerini denetleme kuvvetine sahip olan biri, tinsel açýdan geliþmiþ biridir. Tinsel açýdan en ilkel insan, isteklerinin talimatlarýna itiraz etmeksizin uyan insandýr. Öte yandan, kiþioðlunun çekirdeði olan istek defedilebilecek bir þey deðildir. Geliþkin bir tin, yani isteklerine söz geçirebilen bir tin, tezadýný uyarma yahut yaratma ve içe yöneltme yöntemleriyle denetler isteklerini. Meselâ kiþioðlunun toplumsal bir yaratýk olmasýnýn baþlýca nedenlerinden olan güç dürtülerini, kökensel olarak dýþa ya da diðer insanlara yönelmiþ olan bu dürtüleri, döndürerek, içe ya da kendine doðru yöneltir. Diðerlerini kendine uydurmaya çalýþan, bunu baþaramazsa onlara uyan biri olmak yerine, kendiyle uyumlu, kendi talimatlarýna uyan biri olur böylelikle. Dahasý, hükümdar koltuðuna oturma ihtiyacýnýn baskýsýndan dolayý ötekilerden ayrýlamamak gibi bir zorunluluktan da kurtulmuþ olur. Sahip olma ihtiyacýný, dýþsal þeyleri temaþa eden bu ihtiyacý, içsel bir þeye sahip olma ihtiyacýna çevirir. Bir fikre sahip olmayý, bir otomobile sahip olmaya tercih eder.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © alperkormaz, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |