Hayaller olmasaydý, umutlar dünde kalýrdý. - Dolmuþ atasözü |
|
||||||||||
|
Olur mu acaba? Taraf olmanýn bir tarafýnda “benim tarafým þeksiz þüphesiz doðru, senin tarafýn kesinkes yanlýþ” anlayýþý var ise bu taraf sakýncalý bir taraftýr. Taraf olmak takým tutar gibi, parti tutar gibi katý fikirlerle taraf olmak ile zamana ve þartlara göre yeniden deðerlendirme yapmak arasýnda tercihin ikinciden yana kullanýlmasý daha akýllýca taraf olmaktýr? Beþerin her hâli doðru olamaz. Ama çok doðrusu bir arada bulunabilir. Çok doðrunun bir arada bulunmasý her þeyin doðru olduðu anlamýna gelmez. Bu noktadan bakýldýðýnda taraf olmak her ahval ve þeraitte zorunluluk teþkil etmez. Doðrulara taraf olmak önemlidir. Ama bu doðrular kime göre doðrudur? Çoðunluða göre mi? Konunun uzmanlarýna göre mi? Âkil adamlara göre mi? Yoksa herkesin dünyayý algýlayýþ biçim ve çerçevesine göre mi? Mutlak doðrular vardýr. Onlar da ilahi kaynaklý doðrulardýr. Bilimsel doðrular vardýr; deney, gözlem, test ve bir takým tetkikler sonucu ulaþýlmýþ doðrulardýr. Bu iki grup doðru genelde tartýþma götürmez, gerektirmez doðrulardýr. Bunlara taraf olanlarý yadýrgamak, ayýplamak, bertaraf etme gayretinde olmak tarafsýzlýðýn taraflarýný aþmak olur ki, bu da saðlýklý bir yaklaþýmýn olmadýðýna iþarettir. “Her þeyin orta olaný güzel.” olduðuna göre illa kuzey ya da güney kutupta olmak niye? Orta kuþak daha yaþanýlýr ferah bir iklime sahip deðil mi? Sibirya’daki yaþamý, Türkiye’nin iklimine tercih etmek taraf olmanýn týynetini ortaya koymaktýr. Doðrular ancak doðruluk için seçilen sýdk sahibi peygamberlerde bütünleþmiþ bir vasýftýr. Harici ve beþeri konularda, sosyal olaylarda benimsenebilir tavýr koymak ile taraf olmak arasýnda fark vardýr. Göreceli kavram ve konular üzerinde ahkâm kesecek derece taraf olmak hayatý bertaraf etmek kadar sakýnýlasý bir durumdur. “Fenerbahçe bu sezon þampiyon oldu.” cümlesi ile “Fenerbahçe Türkiye’nin en iyi takýmý!” cümlesi arasýnda taraf olmaya yaklaþým bakýmýndan büyük fark vardýr. Birinci cümle herkesin kabul edeceði doðrulukta iken, ikinci cümle taraf olmanýn þekline göre doðruluðu-yanlýþlýðý tartýþýlacak bir cümledir. Taraflý tarafsýz herkesin kabul edeceði bir konu vardýr ki, o da ceviz kabuðunu doldurmayacak konularda kutuplaþmalar, kamplaþmalar yarar deðil zarar getirir. Bu tür konularda taraftar olsak ne, olmasak ne? Bu yazýyý okuduktan sonra bir þey anlamadýysanýz sebebi kendinizde deðil bende arayýn. Çünkü bazen galiba ben de Ýsmet Özel’leþiyorum. Bunu yapmak için beyin hücrelerim özel gayret sarf etmiyor. Duygularým klavyenin üzerindeki parmaklarým ile ritim tutuyor. Bunun için zamanýnýzý öldürdüðümü düþünüyorsanýz affýnýzý ve duanýzý bekliyorum. Yani ne demek istediðimi ben anlýyorum ama… Mevlâna’nýn dediði gibi: “Ne kadar çok bilirsen bil, söylediklerin karþýdakinin anladýðý kadardýr.” “Arif olan anlar.”, “Arife tarif gerekmez.” demek de var iþin içinde. Ama önce arifleri çoðaltmalýyýz ki arif tarifini kendisi yapabilsin. Yazýnýn hülâsasý nefreti topraða gömüp solucanlara komþu eylemek. Sevgiyi yeþertmek için gayret sarf edip sevgiyle gülen yüzlerde gamzelerin estetiðine þahadet etmek. Taraf olmak için bertaraf olmamak. Boþ, faydasýz, malayani, zamaný öldüren, kalpleri kýran, insaný rencide eden, baþarýyý küçümseyen ya da sekteye uðratan konularda taraf olmak ya da tartýþmaya girmek gayet manasýz bir taraftar anlayýþýdýr. Eðer bünyeler taraf olmaya bil-kuvve meyil duyuyorsa, bu meyili sevgi-saygý, izzet-ikram, hoþgörü-merhamet, erdem-ahlak, etik-estetik, dayanýþma-kaynaþma, araþtýrma-geliþtirme (ARGE), ilmi ve teknik alanda ilerleme, muasýr medeniyet seviyesine ulaþma gayretinde olma, hayýr ve hasenatta yarýþma üzerine olmalý ki, taraf olan bertaraf olmasýn ya da bertaraf edilmesin. Ferdî ya da içtimai konulardaki baþarýlara taraf olmak da taraftar olmanýn güzel yaný olsa gerek. Selam ve muhabbetle.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Adem KALINSAZ, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |