..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
"Bilmezlik ile ne hoþtum; hayalimde ne güzellik, ne de aþk vardý." -Fuzuli, Leyla ile Mecnun
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Ýnceleme > Modern Þiir > Serap TAN




10 Þubat 2008
Özdemir Asaf ve Ýkinci Tekil Kiþiyle Saðlanan Ritm  
Serap TAN
Þiirin salt bir duygu iþi olmadýðýný düþüncemize takla attýran komplike hallerini Özdemir Asaf þiirinde bulabiliriz ancak. Hem yalýn dil, hem alýþýlmadýk söz oyunlarý...Kendinde yara açan toplumsal aksaklýklarý ironik bir dille iþleyen Özdemir Asaf için " sen" kiþisi çok deðerlidir. Onu mayasýndan bir hamur gibi görür ve bununla uyak ötesi bir ritm kazandýrýr þiirine... Bu çok özel diliyle Asaf, ne popüler olmak kaygýsý ne de estetik düþünce kaygýsý taþýmýþtýr...


:EHHA:
Ne zaman bir Özdemir Asaf þiiri okusak ünlü düþünürlerin sözlerinin hepsini bir arada okumuþ gibi oluruz. Þiirin salt bir duygu iþi olmadýðýný düþüncemize takla attýran komplike hallerini Özdemir Asaf þiirinde bulabiliriz ancak."Kendi bahçesinde dal olamayanýn biri girmiþ bahçeme aðaçlýk taslýyor","Beni öyle bir yalana inandýr ki, ömrümce sürsün doðruluðu", "yalnýzlýk paylaþýlmaz paylaþýlýrsa yalnýzlýk olmaz"…Bütün bu mýsralarý okuduktan sonra oturup düþünmeyenimiz yoktur sanýrým. Ýþte bu yüzden Özdemir Asaf þiiri deprem gibidir. Bir anlýktýr. Olup biter ve etkisi sonra anlaþýlýr.Alýþýlmadýk bir söz oyunu gibidir.Düþünmeye zorlar.Örneðin;

“aþka gönül ile düþersen yanarsýn
zeka ile düþersen kavrulursun
akýl ile düþersen çýldýrýrsýn
duygu ile düþersen gülünç olursun
aþka düþmezsen kalabalýða karýþýrsýn, ezilirsin
sersem sersem bakýnýp durma bir yol seç"

Þiiri akýl ve gönül arasýndaki bir yerlerden fýþkýran aþk için yol gösterir."Yuvarlaðýn Köþeleri” isimli bu þiirde yuvarlaðýn köþelerini bulamayacaðýmýz gibi aþkýn da yolunu bulamayýz belki. Yine de Asaf sersem sersem bakýnma diyor...

Bir þiiri ne kurmaca hali þiir yapar, ne de uzunluðu. Ýkisi de maharet deðildir. Verilmek istenen içsel mesaj iki mýsrayla da yerine ulaþabilir. Kýsa þiir tasarýmýnýn en güzel yaný yoðunluðudur. Mýsra "birdenbiredir." Sallantýlý bir hali yoktur. Nettir. Ama keskin deðildir. Uzun þiirlerin birçoðunda bir yanýlgýya düþülebilir. Okuyucu açýsýndan anlatým þekliyle meþgul olma, þair açýsýndan da sanat kaygýsý taþýma… Ama kýsa yazanlarýn bu tip kaygýlarý yoktur. Þükran Kurdakul, Özdemir Asaf'ýn kýsa dörtlüklerini "...Kimi bir kitaptan, kimi yaþamdan kopardýðý izlenimlerden esinlenerek bilgece dörtlükler yazdý." þeklinde yorumlamaktadýr. Özdemir Asaf dilliyle sade olmanýn yanýnda sözcükleri genellikle ilk anlamlarýnda kullanarak yalýnlýðýyla da göze çarpar. Sözcük oyunu yapýp bu materyali süslemeden kullanmak ancak bir ustanýn iþidir. Þiirlerinden anlaþýldýðý gibi ne popüler olmak kaygýsý, ne de estetik düþünce kaygýsý taþýmýþtýr.

Doðan Hýzlan’ýn tespitine göre Asaf, sadece bir þiirin içindeki uyumla deðil þiirlerinin oluþturduðu küme içinde bir bütünsellik oluþturmaya çalýþmýþtýr. Bu bütünselliðin oluþmasýnda birçok þiirine konu olmuþ ikinci tekil kiþi olgusu büyük rol oynar. Kendinde yara açan toplumsal aksaklýklarý ironik bir dille iþleyen Asaf için “sen” kiþisi çok deðerlidir.

“kim o, deme boþuna
benim, ben.
öyle bir ben ki gelen kapýna
baþtan baþa sen.”

Onu mayasýndan bir hamur gibi görür ve kendinden ayýrmaz çoðu kez.

” senin içine girdiðim zaman
dýþýmda kalýyorsun
senin dýþýndan sana bakýnca
içime sýðmýyorsun.”

Ve bununla olaðan dýþý, uyak ötesi bir ritm kazandýrýr þiirine. Zaten ister romanda, ister þiirde olsun “sen” kiþisi hep gizemlidir. Yazar ya da þair kendisiyle arasýndaki mesafeyi açmak, geri çekilmek için “ben” yerine “sen” kiþisini kullanýr. Ayrýca “sen” kiþisinin gizemi okuyucunun “sen” kiþisini istediði gibi doldurabilmesidir. Ýçselleþtirebileceði gibi onu dýþlayýp “sen” kiþisinin içini karþý cepheyle de doldurabilir.

Evrende aþk ve þiir var oldukça “sen” kiþisi daima deðerini koruyacaktýr. Ýþte bu yüzden de Asaf’ýn þiiri tazeliðinden bir þey yitirmeyecektir…



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.


Yazarýn Ýnceleme ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Yeþil Gözlü Selanik...

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Sana Aþeriyorum... [Þiir]
Meliha Teyze'nin Gülleri [Þiir]
Çengelli Ýðne [Þiir]
Uzaða... [Þiir]
Sendeleyerek [Þiir]
Beklerken [Þiir]
Ortaçað Yalnýzlýðý [Þiir]
Gebereceksin [Þiir]
Sahici Bir Kardan Kadýn [Þiir]
Öyle de Olur Böyle De... [Þiir]


Serap TAN kimdir?

Edebiyat öðretmeni

Etkilendiði Yazarlar:
...


yazardan son gelenler

yazarýn kütüphaneleri



 

 

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Serap TAN, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.