..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Umutsuzluğa düşmeyin. -Charlie Chaplin
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Sinema ve Televizyon > Diren Yardımlı




30 Mayıs 2008
Sydney Pollack  
Diren Yardımlı
Son filmi, 2005 yılında çektiği Interpreter (Çevirmen) yaşlı ve deneyimli bir yönetmenin elinden çıktığı belli, sabırla izlenmesi gereken, hatta birkaç defa izlenmesi gereken güçlü bir filmdi.


:BHCD:
Adı fazla bilinmez belki ama filmlerinden en azından birini izlememiş insan yoktur fazla. Sinema tarihinden Sydney Pollack adından büyük bir yönetmen geçti. Arkasında da sessiz ve görkemli bir miras bıraktı.
   1975 yılında çektiği Three Days of the Condor (Akbabanın Üç Günü) Amerikan gizli örgütleri ve dış politakaları üzerine çekilmiş belki de en cesur ve ilginç filmlerden biriydi. CIA'in kendi içindeki çekişmeleri ve bütün dünyayı parmaklarının ucunda tutmak için başvurduğu akıl almaz yöntemleri konu alan film, bugün bile, piyasa gizli örgüt filmleriyle dolup taşsa bile, hepsine şu ya da bu şekilde esin kaynağı olmuştur. Yönetmenin 1985 yılında çektiği Out of Africa ona en iyi yönetmen ve en iyi yapımcı Oscar’larını kazandırdı. Film bunun dışında da beş farklı dalda Oscar aldı. Çektiği filmlerin farklı dönemlerde alınmış, toplam 11 Oscar’ı olduğunu da söylemekte yarar var.
   Sydney Pollack Hollywood’da çerez film çekmeyen birkaç yönetmeninden biriydi. Çektiği her filmde moral bir mesaj, toplumsal bir duyarlılık ve görsel bir güzellik sunmaya özen gösteriyordu. Birçoğu yoğun kurguları, nefes kesen tempolarıyla tam birer "gişe başarısı" olsa da, hiçbiri tek bir defa izlenecek filmler değildi. Son filmi, 2005 yılında çektiği ve başrolünü Nicole Kidman'ın zarafetle üstlendiği Interpreter (Çevirmen) yaşlı ve deneyimli bir yönetmenin elinden çıktığı belli, sabırla izlenmesi gereken, hatta birkaç defa izlenmesi gereken sakin ama güçlü bir filmdi. Tom Cruise’ün adıyla öne çıkan, arkasında John Grisham'ın güçlü romanının bulunduğu bir uyarlama olan The Firm (Şirket) ise özellikle piyano müzikleriyle ve ilginç senaryosuyla daha popüler filmlerindendi. Aynı roman ve aynı film, kısa bir süre sonra çekilen Şeytanın Avukatı’na da esin kaynağı oldu. Ama en ünlü filmi belki de Dustin Hoffman’ın başrolünü oynadığı Tootsie idi.
   Sydney Pollack aynı oyuncalarla çalışmayı seven bir yönetmendi. Filmlerinin önemli bir kısmında Robert Redford oynadı. Bir anlamda denilebilir ki Redford Pollack’ı yarattı, Pollack da Redford’u. Nicole Kidman, Paul Newmann ve Dustin Hoffman da yönetmenin tercih ettiği oyuncular arasındaydı. Bütün bu adların ortak özelliği ise Demokrat olmalarıydı.
   Eyes Wide Shut Sydney Pollack’ın politik olmayan konularda da keskin ve cesur filmlerde yer alabileceğinin bir göstergesiydi. Yönetmenliğini Stanley Kubrick'in yaptığı, Arthur Schnitzler'in Traumnovelle (Düş Novellası) adlı kitabından uyarlanan bu ilginç yapım Sydney Pollack'ın sayısız oyunculuk denemelerinden sadece biriydi.
   Ve Sydney Pollack’ın en romantik filmi... Bunu özellikle vurgulamakta yarar var, çünkü genelde "entelektüel" içerikleri, karmaşık kurguları ve kıvrak hikayeleriyle ünlenen Pollack filmleri, her zaman belli bir miktar aşk ve romantizmi barındırıyordu. Ama hiçbiri doğrudan "romantik" birer film değildi. The Way We Were, dışında. Bir kez daha Robert Redford’u kameralar karşısına koyan yönetmen, bu kez yanına da Barbara Streisand’ı koydu. Robert Redford da tıpkı yönetmen gibi "romantik" filmlerde görmeye çok da alışık olmadığımız bir addı o zamanlar. Buna karşın, ikisi birlikte belki de Hollywood’un en büyük aşk klasiklerinden sayılabilecek bu büyüleyici filmde rol aldılar ve unutulmaz performanslarıyla yönetmenin adını bir kez daha ölümsüzleştirdiler.
   Sydney Pollack’ın daha az bilinen filmleri arasında ilk filmi olan ama bütün dünyada hayranları bulunan This Property is Condemned,, tek bir adamla doğayı karşı karşıya getirerek, 3 saatlik bir filmi götürmeyi başardığı Jeremiah Johnson ve bir sirk atını kaçırmaya çalışan bir kovboyun hikayesini anlattığı ve Jane Fonda ve Robert Redford’un başrollerini paylaştığı The Electric Horseman var. Bilindik olsunlar, olmasınlar, Sydney Pollacak sinemaya hakkettiği saygıyı gösteren, oyunu kurallarıyla oynayan ama sık sık da kurallara cesurca meydan okumayı göze alabilen büyük bir yönetmendi. Bugüne kadar hiçbir filmini izlemediyseniz, şimdi izlemenin tam zamanı. Çünkü keyifli birer sinema şöleni olmanın yanısıra, yakın tarihimizde sadece sinemayı değil, politikayı ve toplumu da etkileyebilen filmlerdi bunlar.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın sinema ve televizyon kümesinde bulunan diğer yazıları...
Amelie

Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Tolstoy ve Anna Karenina
Bülbülü Öldürmek
Momo ve Duman Adamlar
"Para İçin Yazmak" Gerçekten Duyulduğu Kadar Kötü Mü?
Bir Devlet İdeolojisi Olarak Kemalizm
Kemalizm'in Çelişkileri
Osmanlı'dan Cumhuriyet'e Mimari Geleneğin Çöküşü
Endişe Edebiyatı

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Ne Varsa Gördüm [Şiir]
Yansıma [Şiir]
Olanaksız [Şiir]
Kimse Kimseyi Görmedi [Şiir]
Karanlığı Boyamak - GİRİŞ [Roman]
Karanlığı Boyamak - Gizemli Bir Irk [Roman]
Lusifer'in Lambası - 7. Bölüm - Oyun Mühendisleri [Roman]
Karanlığı Boyamak - Çiğdem'in Tarihi [Roman]
Lusifer'in Lambası - 6. Bölüm - Gecenin Karanlığında [Roman]
Lusifer'in Lambası - 1. Bölüm - Onursuz Bir Ölüm [Roman]


Diren Yardımlı kimdir?

Geçenlerde kapıma bir satıcı geldi. Sigorta poliçeleri satan gencecik bir tüccar. Yaşamımı sahiplenecek biri olsun mu diye sordu bana. Yoksa sahipsiz, yerle gök arasında başı boş bir şekilde oraya buraya sürüklenmesini mi istiyordum. İkna edici duyuldu, ben de satmaya karar verdim. Böyle kimseye hayrı yoktu. Ve yaşamım böylece yerle gök arasında gezinmekten. . . onun deyişiyle sürüklemekten bir anda çıkıverdi. Artık toplumda bir yeri olan birşey olmuştu.

Etkilendiği Yazarlar:
Dostoyevski, Howard Fast, Björk, Harper Lee, Betty Smith, John Steinbeck, Ingvar Ambjörnsen, Michael Ende


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2018 | © Diren Yardımlı, 2018
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.