Doðaüstü henüz anlayamadýðýmýz doðal þeylerin adý. -Elbert Hubbard |
|
||||||||||
|
Kafka, demiþ bu sayýsýnda Notos. Kafka demiþ ama “Kafka” derken, Prag demiþ, Kafka’nin kalemi demiþ, anoreksik demiþ aseksüel demiþ. Demiþ de demiþ. Günü gelsin, - olursa diye söyleyeyim – çocuðuma da okutacaðým dizileri hazýrlýyorsun Notos. Daha yeni elime aldým Notos’u. Neyse ki Ekim’e de yeni girdik, geç sayýlmam. Ýlk okuduðum yazý (Kafka dosyasýndan) “Kafka, Brod, Ester Hoffe ve kýzý” Etkileyici. Ama okurken insan “ama”larýný, “yaa” larýný yutamadýðýndan konuþmak istiyor. Bu nedenle de kýsaca yazýdan bahsedip, “ama” ve “yaa” larýmý, “ah”larýmý paylaþacaðým. Max Brod’u, Kafka’yý tanýyan herkes biliyor. Kafka’nýn “Yazdýklarýmý ben öldükten sonra yak.” diyerek vasiyet etmesine karþýn ona ihanet eden arkadaþý. Kendisi de Kafka gibi bir Yahudi. Çekoslovakya’da Nazilerin etkisiyle azaltýlan Yahudilerin sayýsý artýnca, Max Brod da Kafka’nýn ölümünden 15 yýl sonra, Tel Aviv’e, Ýsrail’e göç ediyor. Çalýþmalarýnda titiz olan Brod’a yardým amacýyla onun sekreteri olan Ester Hoffe ile aralarýnda iþ iliþkisinin ötesinde duygusal bir iliþki de yaþanýyor. Brod ölüyor, Ester ölüyor, yazýlar, hazineler Ester’in kýzýna kalýyor. Kýzý biraz çekinik kalýyor hazineye saldýrmak isteyen edebiyat avcýlarýna. Araþtýrmacýlara kapýlarýný açmýyor. (ne ukala!) yýllar sonra þüphesiz kararla Brod’un yazýlarý Ýsrail’de kalýyor; ancak Kafka’nýn yazýlarýnýn nereye gideceði bilinemiyor. Ýsrail, ben diyor, en güzel þekilde saklarým onun eserlerini. Siyonist sayýlýyor Kafka. Bu nedenle Ýsrail, bizim yazarýmýz diyor Kafka için. Almanlar ise Kafka’nýn uzaktan yakýndan siyonizmle, Yahudilikle iliþik olmadýðýný söylüyor; yazara, eserlere sahip çýkmak istiyor. Bu noktada ben diyorum ki, getirin bana Kafka’nýn yazýlarýný. Çünkü onun eserlerini ne (söylendiði gibi) uzaktan yakýndan din ile iliþkisi olmadýðý için, kökleriyle, Yahudilik’le, Ýsrail ile alakalý olmadýðý için Ýsrail; ne de yýllarca Yahudilere zulmeden, Kafka’yý savaþa sürükleyen, narin bedenini yaralayan hýrpalayan Almanya hakediyor. Kafka’yý seviyoruz diye, yazýlarýný yazdýran sosyolojik, ekonomik, psikolojik etkisi olan Almanya’yý da sevelim mi yani? Þükür mü edelim acý çekti diye yazarýmýz. Acý çekmeseydi yazamaz mýydý? Yazar mýydý?
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Jülide Eda, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |