Paul'un Peter hakkýnda söyledikleri, Peter'den çok Paul'u tanýmamýzý saðlar -Spinoza |
|
||||||||||
|
“ Direniþ, toprak ve vatandan önce insan içindir. Çünkü üzerinde insanýn horlandýðý, aþaðýlandýðý, kul haline getirildiði topraðýn hiçbir deðeri yoktur. Ýnsanýn, üzerinde her türlü düþman saldýrýsýna maruz kaldýðý bir vatanýn hiçbir kýymeti yoktur.“ (Muhammed Hüseyin Fadlullah) Tanýnmýþ çeþitli ekollerin (milliyetçi, Ýslamcý, sosyalist, liberal demokrat vs) aydýnlarýndan oluþan Abant Platformu 15-16 Þubat’ta Erbil’de bir toplantý yapacak. Söz konusu toplantý “Barýþý ve geleceði birlikte aramak” baþlýðý ile sunulacak. Platformun içeriði; Türkiye-Irak ve Türkiye ile Kürdistan arasýndaki iliþkiler aðýrlýklý olarak konuþulacak, yeni Ortadoðu’da bölgenin geleceði tartýþýlacak, gelecekte uygulanmasý gereken stratejilerin ayaklarý oluþturulmaya çalýþýlacak... Bu patform; Kürtleri ilgilendiren konular arasýnda farklý bir baþlýk ortaya çýkýyor. Bu baþlýk kendisini tanýmlamak istediðinde ýrk sorununun netleþmesini beraberinde getiriyor. Serpiþtirilmiþ bir tablo ile deðerlendirilmek istiyoruz! Ki amaçtaki farklý ruhu yakalayabilmek olsun. Þu halde Kürtler hakkýnda birþeyler yazmadan önce, ’’ýrkçýlýk’’ nedir, Kürtlerde ýrkçýlýk var mý, varsa ne gibi sonuçlar getirmiþtir? Sorularýna cevap arayýþýna geçelim. Ýsterseniz bu tür sorularýn cevap arayýþýna geçmeden Ali Þeriati’den kesitler sunalým. Kanýmýzca, Þeriati’de hakikat aþýldý. Zaten hakikatten uzak duran bir kiþide Ýslami aydýn olamazdý. Dolayýsý ile Türkiyedeki Ýslamcý aydýnlarýn aynasý da olabilen ender portrelerden biridir Þeriati. Aydýnlarýmýzýn fikri iðdiþliðin pençesinden kurtulup rahatýný bozarak, ’’pastel bilgelik’’ lüksünden uzak durduðunda ne denli aydýn olduklarýný nasýl üretken olabileceklerini ortaya koymuþ olacaklar. Bu sorun geçmiþte medeniyetler yaratan Kürt islami aydýnlarý için daha bir zorunluluk haline gelmiþtir. Ýnsanlýðýn özünü hakikatte islam temsil eder. Ýnsan iliþkileri ise ayný zamanda tüm insanlýk tarihini oluþturan eylemler dizesidir. Buna göre; ben-i Ademin evlatlarý, Ademi kimliði gerçek boyutlarýyla kavradýðý zaman, insaný Kamil’in nasýl olmasý gerektiðini de anlamýþ olur. Bu açýlýma duyulan ihtiyaç, islamý evrensel dini deðerler olarak algýlamayanlar içindi. Nitekim islam, insan denilen bu varlýðý ’’nitelik’’ ve ’’öz’’ olarak kabul eder. Bu ise bütün ýrklarýn özlemidir. Elbette hiç bir kiþioðlu inanç ve düþüncesinden dolayý hor görülemeli. Ancak inanç ve düþünceler zulüm ve sömürgeciliðe hizmet ederse, hakkýn karþýsýnda yer aldýðýnýn ýspatýnýda beraberinde taþýmýþ olur. Bu tür inanç ve düþünceler islama dayandýðýný iddia etse dahi ifþa edilebilmeli. Bunun da ötesinde söz konusu ifþa, insani ve islami deðerlerin yüklediði bir zorunluluk halidir. Bu cümleden; Kürtler ve bu coðrafyadaki diðer ýrklar, tarihin kendine has yasalarý gereði günün birinde evrensel islamýn sorumluluk bilincine ulaþacaklarý ve yüklenen sorumluluklarý taþýyacalarýdýr. Bu iddianýn delili, Kürtlerin binlerce yýl önceki atalarýnýn adalet arayýþýnýn tabii sonucu, bugün islamlaþtýðý ve islami adaleti ýsrarla eylemleþtirmek istediðin de yatmaktyadýr. Var olan öz islamýn adaletini savunmak, hürrüyetini tenefüs etmek, Kur-an’ýn Mukaddesatýný korumakla eþtir. Kürtler ondört yüzyýl boyunca biliçnli/bilinçsiz bu savunmanýn ön cephelerinde saf tutmuþlardýr. Ancak son beþ asýrdan bu yana korkunç bir þekilde dini dejenerasyona uðratýlmýþ, kimlik ve kiþilikte asimileye zorlanmýþtýr?! Kürt milliyetçiliðinin tanýmýný saðlýklý yapabilen sosyologlarýn hakkýný vermek gerek, ancak siyasi atmosforlerden yada deðiþik ideolojilerden etkilenmeden, vicdanýn, aklýn ve bilimin dahsý Kur-an kýstaslarý ile deðerlendirmek ve Kur-anýn öngördüðü normlarda Kürt milliyetçiliði tanýmýný yapabilmek muhal denilecek derecede zor. Bize göre Kürt (ýrkçýlýk) milliyetçiliðinin oluþmasý için bugüne dek mümbit bir zemin olmamýþ, lokal bazý çýkýþlarda Kürtleri bütünsel temsil etme hakkýn sahip deðildir. Son asýrdaki marjinal oluþumlar dindýþý deðerleden beslendiðinden ötürü de ilgi alanýmýza girmez. Ancak saðlýklý bir milletçilik tanýmý için bazý kriterlerin oluþmasý da gereklidir. Buna göre milliyetçilik ruhunun oluþmasý için bazý þartlarýn bir arada olmasý gerekir. 1- Bir milletin egemenliðini kabul ettirdiði belirli bir toprak parçasýna sahip olmasý.(Vatan) 2- Kendi deðerlerini (dil, din, kültür sair) hiçbir engelle karþýlaþmadan özgürce yaþayabilmesi(Hürriyet) 3- Egemenliðindeki coðrafyanýn yaptýrým gücünü kendisinde olmasý(Yönetim) 4- Egemenliði altýnda farklý bir ýrkýn olmasý ve kendi milletine sunduðu haklarý egemenliði altýndaki ýrktan esirgemesi yada kýsmi kýsýtlamalarla sunmasý.(Yasama) Þu halde; Kürtlerde ýrk þovenizminin olmasý için yasma, yürütme ve yargýdan önce oluþmasý gereken olgular da olmalý... Yukarýdaki þartlarýn olgunlaþaya baþlama ihtimali Kürtler içim kýsmi olarak Irak Kürdistanýnda ki özerk bölgede oluþmaya baþlamasý ile ileride bölgedeki diðer ülkeler gibi ýrkçý kliþelere dönüþme olasýlýðý ise bu çalýþmanýn dýþýnda... Kürt veTürk aydýnlarýn büyük çoðunluðunun pek de ilgi duymadýðý Kürt tarihi ve kadim medeniyetlerin kurucularý olmasý, Ali Þeriati’nin özellikle Yunan medeniyetinin temellerini kuranlarýn kürtler olduðunu itiraf etmesi. Þeriati’nin Þahlýk döneminde ve Kürt halký adýna mücadele eden sosyalist guruplarýn varlýðýna raðmen bu tür onurlu çýkýþý onun gerçekten cesaret ve tarfsýzlýkla sorunlarý irdelediðini göstermektedir. Bugünde islami aydýnlar ayný olumsuz þartlarda olduklarý halde Þeriati’nin cesaret ve tarafýzlýðýný mercek altýna almalý deðiller mi? Onun “Medeniyet ve Modernizm adlý eserinde, kýsa bir deðini ile sunduðu Kürt milletinin uygarlýklara olan katkýsýný ‘’Yunan medeniyeti de hicret eden Kürtler’in kurduðu bir medeniyettir. Kürtlerin Yunana gitmeleri ile baþlamýþtýr. Hepsinden önemlisi ve açýkçasý “Çaðdaþ Amerikan Medeniyeti ve Batý. Çok ilginçtir hiçbir zaman Dicle ve Fýrat arasýndaki yörede beynen Nehreynden söz etmiyor. Çünkü bundan söz ederse geliþtirdiði bütün nazariye bir anda boþa çýkacaktýr. Oysa bütüncü bir geliþme seyri vardýr. Daha önce dediðimiz gibi, ‘’Yunan medeniyetinin kaynaðý Kürtlere dayanýr. Kürtler iki nehir(Dicle ve Fýrat) arasýnda yaþamaktadýr. Mezopotamya, dünyanýn kültür, medeniyet ve felsefenin merkezidir. Riyazi bilimlerin ilk geliþme gösterdiði yer bu iki nehir arasý bölgedir.”... Ne ilginçtir, Þeriati’nin tamamen Tarihi, sosyolojik ve bilimsel boyutu ile deðerlendirmek istediði bu konu, müslüman Kürt halkýna farklý ýrk zehirini zerk etmek isteyen ihanet çemberi krallarý tarafýndan manupüle edilerek kullanýlmaktadýr?! Nitekim ýlýmlý (yeni) Ýslamcýlarýn önderliðindeki Abant platformu, karabulutlar olarak Kürt halkýnýn baðrýnda gezen ölüm mangalarýnýn yerini, farklý bir stratejiye býrakmanýn baþkangýcý olacak! Tam da milliyetçilik pazarlarýnýn iflas ettiði bir dönemde... Baþýný ýlýmlý islamcýlarýn çektiði platformda, Kürt halkýna bazý deðerler adýna önümüzdeki onlarca yýl uygulanýlmasý istenilen senaryolarýn görüþülmek istendiði sinsilik. Geçmiþin kahramanlýklarý ile övünen milletler eðer yaþadýðý dönemde atalarýndan daha ileride deðil ve onlarýn manevi kültürünün mirasný koruyamamýþ iseler, mirasyedi suçluluðunun verdiði aþaðýlýk kompleksini saklama gayretinden baþka ne üretebilir ki? Ekonomik, Siyasi, Dini, Askeri, Kültürel güçleri yaptýrýma dönüþtürmeyi islam ahlaký ile baðdaþtýrmak öz islamdan uzaklýðýn en güzel ve açýk örneði olmalý. Bugün hala 15 ten fazla etnik kimliklerin yaþadýðý Anadolu coðrafyasý, baðrýnda beslediði 26 medeniyetin kalýntýlarýna raðmen, yüzyýllar, binyýllar kültür birikiminin bir ýrk ve dil þovenizimi uðruna yok sayýlmasý, dahasý bu þovenizme kurban edilen ilahi din. Ne hazin! Oysa daha 60 yýl önce 2. Dünya savaþýndan çýkan Avrupa, bugün sahip olduðu çok (multikulturel) kültürlülüðü kendisine ait bir zenginlik olarak görmek ise baþlýbaþýna bir konu... Merhum Þeriati, yine ’’medeniyet ve modernizm’’ adlý eserinde, Mýsýra yaptýðý seyahatte, Piramitlerin yapýlýþýnda çalýþan kölelerin toplu mezarlarý önünde þu notlarý tarihe düþer. ’’...Ne bizi bilen ne de bizim bildiðimiz insanlara karþý savaþlara sürüklediler bizi. Hiçbir zaman küçümsemediðimiz insanlarý öldürmeye zorlandýk, ...Lanetledim medeniyeti. Binlerce yýl atalarýma yapýlan zulme karþý içimde nefret ateþi yanmaya baþladý...’’ Þeriati Ýranlý bir düþünür olduðu halde acaba neden kendini beþbin yýl önceki kölelere atfedip onlarý kendisine ata seçmiþti? Cevabýný Þeriati’den almak, tarafsýzlýk ve vicdan adýna en uygun olaný olmalý. ’’Yine kandýrýldýk ve uyutulduk ve köle olduk. Özgürlüðümüzü bize veren dinimizi öylesine farklý yaþýyoruz ki. Saray deðil bir çamur evde yatan peygamberlerden sonra bazý sýfatlar adý altýnda saraydan emirlerle yaþamýmýzý deðiþtirip dinimizi unuttuk. Peygamber hiç rahat yünlü yatakta yatmamýþken, ümmeti, ümmeti diye geceleyin gözyaþý dökerken, din yalnýz Allah’ýn oluncaya kadar zulümle savaþýrken bizler de bir baþka düzenin köleleri olduk. Ýslam’ýn bize verdiði kölelikten halife olma sýfatýný biz halifelikten köleliðe çevirdik. Sistemin çarklarýný kýrmasý gereken bizler, sistemin çarklarý arasýnda eridik. Sonra biz de ya kendimize saraylar yapmak için mala ya da baþkasýna saraylar yapmak için bazýlarýna köle olduk. Ey dostum! Sen mezarlar için kurban edilirken biz saraylar için kurban edildik...’’ Mýsýr medeniyetinin omuzlarýnda yükseldiði o günün köleleri ile bugün ayný kaderi paylaþan Kürt halkýnýn kaderi arasýndaki çarpýcý benzelik. Ne kadar da ilginç benzerlik, deðil mi? Sorun ’’Yeniden bir ýrk yaratmaya gerek yok, o zaten var’’ sorun o ýrk(Kürt)’ýn kendi küllerinden kendisini yaratabilen biri olduðunu anladýðý gün yeniden bir medeniyet kuracak kadar asil olduðunu görebilmesi! Ne var ki, ýrkýn asilliðini belirleyen kriterler taþýdýðý ilahi deðerlerle özdeþtir. Bedirhan’ýn veciz bir sözü bu gerçeðe ayna olacak türdendir. Bedirhan; ‘’Bu ülkenin imparatoru Osmanlý sultaný deðil benim. Eðer o benden daha güçlüyse ben ondan daha asilim’’ der. Birde meþhur Kürt atasözü vardýr. ’’Düþmanýn karýnca bile olsa, düþmanýn olarak kaldýkça uyumamak lazýmdýr’’ Ýnançlý Adem evlatlarý ve Kürtler; babalarýnýn ilahi dinini, kimi ihanet çemberi krallarýnýn saltanat ve saraylarýna peþkeþ çekmesi, Ýslami terimleri kiþisel ve örgütsel materyal olarak kullandýðýný görmesi, omuzlarýna ne denli aðýrlýk yüklediðini anlamalarý, gerçekten ama gerçekten zor deðil mi? mcan@hotmail.de 15 Suba 2009
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Muhammed CAN, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |