Ölümden önce yaþam var mý? -Duvaryazýsý |
|
||||||||||
|
Herkes özgürlük ister. Ýnsanlýk tarihi bir anlamda özgürlük mücadelesidir. Acaba gerçekten öyle mi? Bu kliþe tarih yorumuna karþý kuþkucu bir yaklaþýmý en açýk þekilde Eric Fromm’da görürüz. Bir kitabýnýn adý “Özgürlükten Kaçýþ” týr. Onu etkileyen olay Nazi Almanya’sýnda yaþananlar ve modern bir toplumun top yekûn itaat eðilimi olmuþtur. Ayný kuþkucu yaklaþýmý bu günün Türkiye’sinde de sormamýz gerektiðini düþünüyorum. Demokrasi özgür bireylerden oluþan toplumlara özgü bir rejimdir. Bir yerde demokrasi insanýn birey olmasý, kendini tüm çevresinden ayrý bir varlýk olarak algýlamasý sürecinin bir sonucudur. Eðer bir toplumda insanlar kendilerini temelden bir grupla veya bir ideoloji ile tanýmlýyorlarsa orada birey olmadýðý gibi demokrasiden de bahsedilemez. Türkiye’de insanlar kendilerini nasýl tanýmlýyor ve algýlýyorlar? Eðer bir insan “Sen kimsin?” sorusuna basitçe kendini tanýmlayan özgün bir cevap üretemiyorsa birey henüz yok demektir. Bir dini gruba, bir lidere veya bir ideolojik yaklaþýma baðlýlýk çok yaygýndýr. Ýnsanýmýz hayata kendi düþünce imbiðinden geçirdiði bir bakýþ açýsý yerine bir düþünce biçimine kapýlanmayý tercih etmektedir. Ýnsanýn bireyselleþmesi esasen doðumla baþlar. Göbek baðýnýn kesilmesiyle baþlayan bu süreç öyle anlaþýlýyor ki kesintiye uðramaktadýr. Aile, yakýn çevre ve eðitim sistemi bireyselleþme yerine grup deðerlerini öne çýkarmaktadýr. Belirli bir biçimde düþünme, davranma ve inanma üstün ve teþvik edilen bir davranýþ tarzýdýr. Buna karþýlýk özgün tavýrlar dýþlanmakta ve hala yadýrganmaktadýr. Toplumda cemaatleþme belirli bir dini anlayýþýn benimsenmesi yerine kapalý ve çoðu kez kendi içinde hiyerarþik yapýlar barýndýran birer toplumsal örgütlenmelere dönmüþtür. Partileþme ise tamamen demokratik anlayýþýn tersine lidere itaat anlayýþý etrafýnda geliþmektedir. Þerif Mardin’in mahalle baskýsý diye ifade ettiði olgu aslýnda toplumsal yapýnýn her kademesinde varlýðýný devam ettirmektedir. Bu durum sadece dini uygulamalar anlamýnda deðildir. Kendini modern sayan kesim içinde ayný þeyler geçerlidir. Öyle anlaþýlýyor ki insansýn özgürleþmesi önce kendi kendine yapmasý gereken bir mücadeledir. Kendini özgür kýlacak þekilde topluma meydan okumak birey olmanýn temel þartýdýr. Bir insanýn “bence” diyebilmesi gerçek bir meydan okumadýr. Toplumumuzun bu anlayýþý geliþtirecek ve destekleyecek bir yaklaþýma ihtiyacý vardýr. Bu olmadan insanlar özgürlükten korkmaya ve güvenli limanlar aramaya, demokrasi adýna oluþturulmuþ tüm yapýlar ise içi boþ ve aslýnda özgürlük yanýlsamasý olarak kalmaya devam edecektir.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © KERÝM ALÝ, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |