Alacaðý kararlarda belirleyici unsur ne idi gerçekte? Yaþamýn kendine özgü o akýp giden kurgusunda önüne çýkan “özel” þartlarýn kendisini almaya mecbur býraktýðý tavýr ve duruþlarý kendi derinliði içerisinde yaþattýðý ve aslýný sorarsanýz kendisinin dahi tam olarak emin olamadýðý o, olasý kimlik sahiplenmelerinden acaba hangisine karþýlýk gelmekte idi? Yaþamdan beklentilerine göre þekillenen tercihleri ve bunlarýn toplamýyla kendisine iliþkilendirilen kimliði gerçekte hangi oranda içerisinde yaþatýp üzerine titrediði o “ ben” e ait birer gerçeklik olabilirdi? Gelecek zamanlarýnda olasý bir “ben”i vardý. Ýçinde bulunduðu þu zaman diliminde basiret ve görüþüne kapalý olan ve asla doðruluðundan emin olamayacaðý gelecekte ki eylemleri, niteliði belirsiz birer muamma olarak þimdiden beklemekte idi kendisini. Yüzünün kýzarmasýna neden olacak eylemleri olmamýþsa dünden bugüne, bu belki de kendi aldýðý kararlarýn doðruluk yüzdesinin baskýn çoðunluðundan öte tercihlerinin doðru bilinen deðerlerden sapmasýna neden olabilecek alýnmasý zorunlu, kaçýnýlmaz bir takým müþküllerle henüz karþýlaþmamasýna baðlý olabilirdi. Peki ya aramýzda sýradan birer insan olarak yaþamakta iken bir sabah uyandýðýmýzda karþýmýza suçlu biri olarak çýkýveren insanlarýn durumuna ne demeli? Þartlarýn, içindeki o kötü “ben” ile kendisini yüzleþtirdiði talihsiz biri olarak mý bakacaðýz kendisine? Kendimizi avutmak için “ iyi bir insandý ama ..” þeklinde baþlayan yargýlamalarda mý bulunacaðýz? Ya da “ bu suça duyulan yatkýnlýk aslýnda irsi bir olgu imiþ..” diyerek baþkasýnýn talihsizliðinden ders alacak yere çok bilmiþliðimizi ortaya koymak için bunu bir fýrsat olarak mý kabulleneceðiz? Ya ideolojik temelli suçlara ne demeli? Birilerini yargýlamaya duyduðumuz kuvvetli ihtiraslarýmýz, bizde hangi yetiþtirilme kusurlarýnýn bir karþýlýðý olarak gösterir kendisini? Güç ve otoriteye sýðýnma, kendini bununla ifade etme isteði, varlýk nedenimizi tanýmlamaya yeterli olabilir mi þu kýsacýk yaþamda? Ya da birilerinin gözüne girme isteði ile sureti haktan görünerek baþkalarýnýn menfaati adýna avazý çýktýðý kadar bas bas baðýrmak ve buna liberal bir kýlýf bulmak..? Þu var ki, Lablace’in Þeytaný, insanlar arasýndaki huzuru, dayanýþmayý, hoþgörüyü ortadan kaldýrabilecek her tür politik manipülasyonu en az bunun duayeni olan bizler kadar mükemmelen bilmekte imiþ meðer…
Aydýn AKDENÝZ