Her þey ancak sevgiyle satýn alýnabilmelidir. -Andre Gide |
|
||||||||||
|
Ýletiþim Yayýnlarý’nýn yazarýn Bütün Eserleri 1 baþlýðý altýnda yayýnlanan bu roman Oðuz Atay’ýn önsözleri sevmemesine raðmen, Ömer Madra ve Enis Batur’un önsözleriyle baþlýyor. Bunlarý okurken yazarý övmede abartýya kaçýldýðý izlenimi elde ediliyor. Roman okunmaya baþlanýp, biraz ilerleyince kesinlikle yanýldýðýnýz, az bile anlatýldýðý anlaþýlýyor. Oðuz Atay’ýn bu ilk romaný daha ilk sayfalardan itibaren sizi kendine baðlýyor. Her bölümde yazara hayranlýðýnýz artýyor.Roman kahramanlarýnýn ‘’þarký’’ adýný verdikleri dörtlükler, tiyatro sahneleri, zaman zaman içeriðe uygun olarak karþýmýza çýkan farklý anlatým üsluplarý kullanýlmasýna raðmen yapýtýn bütünlüðü bozulmadýðý gibi pekiþiyor da. Yaþadýðý aðýr bir depresyon sonucu intihar eden Selim’in yaþadýklarýndan yola çýkarak, bürokrasi, toplum sorunlarý, insan iliþkileri derinlemesine incelenmiþ. Yergiler mizahýn gücü kullanýlarak zekice yapýlmýþ. Selim’in intiharýnýn baþtan bilinmesi kitap boyunca hüzünlü bir okuma yapýlmasýna neden olsa da alýnan zevki azaltmýyor. Yapýt’ýn baþkiþileri Selim ve Turgut’un ruhsal tahlilleri o kadar iyi yapýlmýþ ki bu ikisinin beyinlerindeki her kývrým satýr aralarýnda okuyucuya tanýtýlmýþ. Günseli’nin anlattýklarýna gelinceye kadar aslýnda hemen hemen hiçbir þey olmuyor. Hiç bir aksiyon yok. Buna raðmen yakalanmýþ yüksek roman ritmi korunmuþ. Hele genelev ve bir resmi dairede geçen olaylarýn anlatýldýðý iki pasaj var ki ‘’Edebiyatýn Yedi Harikasý’’ gibi bir seçim yapýlacak olsa; bunlardan biri genelev pasajý diðeri de resmi daire pasajý olurdu. Daha sonra Günseli’nin Selim’le yaþadýklarýný anlattýðý hiçbir noktalama iþareti kullanýlmadan yazýlmýþ olan bölüm gerçek anlamda soluk almadan okunuyor. Okurken bunu bir insan yazmýþ olamaz düþüncesi aklýnýza takýlýp kalýyor. Romanýn ritmi çýkýlabilecek en yüksek seviyelerden birine çýkmýþ. Bir aþký, bir büyük, dev aþký ve bu aþký yaþayan Selim yine en ince ayrýntýsýna kadar ve o ana kadar verilen karakterinden en ufak bir sapma olmadan tanýtýlmýþ. Gerçekten de onun ancak böyle aþýk olabileceði tam olarak okuyucunun beynine kazýnmýþ. Son bölümde bazý ufak tefek düðümler çözülmüþ, Turgut’un verdiði karar ön plana çýkmýþ ve roman bütününe yakýþan bir þekilde sonlandýrýlmýþ. Romaný bitirdikten sonra bir oturuþta yazýldýðýný düþünüyorsunuz. Son bölümde yazar bir bakýma bu yapýtýn nasýl oluþturulduðuyla ilgili ipuçlarý da veriyor. Sonuç olarak ilk defa Oðuz atay okuyorsanýz hem neden daha önce okumadýðýnýza hayret ediyor hem de diðer bütün kitaplarýný okuma isteði her yanýnýzý sarýyor.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Mustafa Mert, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |