..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Ama gene de dünya dönüyor! -Galilei
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Ýnceleme > Sanat ve Sanatçýlar > Taner




11 Temmuz 2010
Belgesel Yapmak  
Belgeselci bakýþ açýsý nasýl olmalý?

Taner


Kendileri ‘dýþ ses kullanmamak’ diye nitelendiriyorlar bu durumu. Film kendisini anlatýyor. Þöyle ki onlarýn belgesellerini izlerken kafamda bir soru iþareti oluþuyor. Bir süre sonra bu sorumun cevabýný alýyorum.


:AIHJ:
Bir konuyu incelemeye karar veriyorsunuz ve araþtýrmaya baþlýyorsunuz. Bir konuda belgesel yapmak için bu konunun incelemeye deðer ve belgelenmesi gerektiðine karar vermeniz gerekiyor. Bu konuda çalýþan ve kýsa sürede baþarýlý yapýmlarý olan birçok belgeselde katkýsý olan arkadaþlardan Yasin Ali Türkeri ve Serdar Güven ile yaptýðým söyleþileri sizlerle paylaþmak istedim.

Burada onlarýn yaptýðý belgesellerden ziyade bakýþ açýlarýný vermeye çalýþacaðým. Zira onlarýn filmografileri konusunda ki bilgilere ulaþabilirsiniz. Ben ise onlarý farklý bir açýdan anlatmaya çalýþacaðým.

Ýki arkadaþýn da ortak yönleri olduðu gibi belirli konularda yetkinleþiyorlar. Yasin Ali Türkeri yönetmenliðini yaptýðý ilk belgeselini 2006 yýlýnda çekmiþ. Bu belgeseli üzerinde çalýþmaya 2002 yýlýnda baþlamýþ. Bu süre biraz uzun olsa da normal koþullarda iþe baþlamadan önce ciddi bir araþtýrma süreci var. Bir konuya karar verdiðinde ne zaman baþlayabilirsin diye soruyorum. ‘ Yaptýðým araþtýrma sonucu Hikâyeyi yakalayabildiðim zaman’ diyor. Ýþte, burada hikâyeyi yakalamak kolay deðil. Hikâyeyi yakaladýnýz gerisi de kolay deðil. Mesela ‘Manastýr Doðum Yerim’ de Hayri Demirovski vefat ediyor.

Hayri Demirovski’nin doðduðu bölgede geniþ bir alana yayýlmýþ olan þarkýlarý anonim olmuþ. Bu þarkýlarý hiçbir ticari kaygý taþýmadan üretmiþ. ‘Elveda Rumeli’ dizisinde de kullanýlmýþ.

Yasin Ali Türkeri, yönetmen kimliði yanýnda iyi bir kurgucu iken Serdar Güven, yapým ve yönetmenliðini yaptýðý belgeselleri olduðu gibi görüntü yönetmenliði alanýnda kendini geliþtiriyor. Kendi belgesellerinde kameramanlýðýný kendisi yapmayý tercih ediyor. Kameraman açýsýndan olsun yönetmen açýsýndan olsun belgeselci bakýþ açýsý gerekiyor. Çalýþma esnasýnda önceden belirlenen projeye uygun kadrajlarý kareleri yakalamak gerekiyor. Serdar Güven’in deyimiyle ‘ Kurmaca olmayan anlardan belge oluþturuyorsunuz.’

Serdar Güven de Yasin Ali Türkeri de klasik belgeselcilerin tercih ettiði anlatýcý kullanmayý tercih etmiyorlar. Kendileri ‘dýþ ses kullanmamak’ diye nitelendiriyorlar bu durumu. Film kendisini anlatýyor. Þöyle ki onlarýn belgesellerini izlerken kafamda bir soru iþareti oluþuyor. Bir süre sonra bu sorumun cevabýný alýyorum. Bunu onlarla paylaþtýðýmda ikisi de güldüler. Yaklaþýk 30–40 saatlik bir görüntü alýyorsunuz bu kurmaca olmayan görüntülerden senaryoya sadýk kalarak belgeselinizi oluþturuyorsunuz ve bir anlatýcýnýz yok. Üstelik yapýmýnýzda sinema estetiði kaygýlarý taþýyorsunuz. Dört bilinmeyenli denklemi çözmek diye nitelendiriyorum ben bu iþi.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.


Yazarýn Ýnceleme ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Dondurulmuþ Ölüler
Yenidünya Düzeni Güçlerinin Günümüz Ýnsaný Üzerindeki Politikalarýný Gerçekleþtirme Araçlarý
Ayasofya Müzesinin Cami Olmasýnýn Arka Planýnda Neler Olabilir?
Suriye Hususunu Doðru Deðerlendirmek.
Yenidünya Düzeni Güçlerinin Politikalarýný Gerçekleþtirme Araçlarýndan Yeni Osmanlýcýlýk ve Anadolu Kültürünün Ötekileþtirilmesi
Singapur'da Çocuk Fahiþe, Afrikada Bir Çocuðun Ölümle Dansý
Ya Ezilip Bükülüp Koþullara Ayak Uyduracaksýn; Ya da Koþullarý Etkileyen Bir Deðer Olacaksýn.
Piraha Ýnsanýnýn Yaþam Tarzýndan Postmodern Yaþam Tarzýna Çaðdaþlýk Ýrdelemesi
Mutluluðun Kaynaðý Ýnsan Ýnsanýn Çeliþkisi Yabancýlaþma

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Git Kendinde Kaybol Arama Beni [Þiir]
Keþiþ Daðýnda Erguvan Kokusu [Þiir]
Müþküre [Þiir]
Topraktan Gelen Sesler [Þiir]
Ýçimde Bir Þiir Ölüyor [Þiir]
Yavaþ Yavaþ Ölürler Neruda"yý Nazým"ý Tanýmayanlar [Þiir]
Kayýp Þiirler Þehrinde Yitirdiklerim [Þiir]
Hava Kar Yaðýp Buz Kesiyor [Þiir]
Geceye Saçlarýndan Dökülenler [Þiir]
Filler ve Çimen (*) [Þiir]


Taner kimdir?

Yakamozlarý yazmaktan çok, içine girmemin getirdiði duyguyu yazmayý tercih ederim.


yazardan son gelenler

yazarýn kütüphaneleri



 

 

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Taner, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.