Yaþam hoþtur, ölüm rahat ve huzurludur. Zor olan geçiþtir. -Asimov |
|
||||||||||
|
M.NÝHAT MALKOÇ Toplum olarak kendimizi hep iyiler zümresi içinde görürüz. Kimse kendini kötü görmez. Peki, iyiliðin ölçüsü nedir? Bazýlarýna göre namaz kýlmak, bazýlarýna göre yardýmsever olmak, bazýlarýna göre de temiz kalpli olmak(ölçüsü nasýl hesaplanýyorsa!... ) Bizim inancýmýzda iyiliðin ve üstünlüðün ölçüsü Allah’a yakýn olmak, yani takvadýr. Üstünlük takvadadýr. Takva sahibi olmak için de þuurlu bir Müslüman olmak gerekir. Þuurlu mümin olmanýn ilk þartý da namazlarý vaktinde eda etmektir. Dinin direði olan namaz, kulun ahrette hesaba çekileceði ilk ibadettir. Mizan terazisinde öncelik namaza verilecektir. Kiþinin ergenlik çaðýna girdiðinden itibaren kýlmadýðý her vakit namaz onun günah hanesine yazýlýr. Bu bir ömür boyunca devam etse günahlarýnýz nereye varýr? Bunu hiç düþündünüz mü? Namaz kýlmamayý bir eksiklik olarak görenlerin sayýsý ne kadardýr? Namaz, nefes almak kadar elzem bir ibadettir. Zira ruhlar namazla soluklanýr. Namaz kýlmak demek, sure ve dualar eþliðinde eðilip kalkmak demek deðildir. Namazý kulluk þuuru içerisinde kýlmak gerekir. Daha doðrusu namazý yaþamak lazýmdýr. Namaz kýlmanýn da kendine göre þartlarý var. Yüce Rabbimiz bu hususta þunlarý söylüyor: “Baksana þu dini, mahþer ve hesabý yalan sayana! O, yetimi þiddetle itip kakar. Muhtacý doyurmayý hiç teþvik etmez. Vay haline þöyle namaz kýlanlarýn: Ki onlar namazlarýndan gafildirler (Kýldýklarý namazýn deðerini bilmez, namaza gereken ihtimamý göstermezler). Ýbadetlerini gösteriþ için yaparlar; zekât ve sadakalarýný esirger, ufacýk bir yardýmý bile engellerler.(Maun Suresi) Namaz, günahlardan arýnmak için bir fýrsattýr. Onun için kul, namazýný kýlmaya aþkla, þevkle baþlamalýdýr. Zira kýlacaðý namaz onun ruhundaki kirleri temizlenecek, onu felaha erdirecektir. Öte yandan namazda secde, Allah ile kulun buluþma noktasýdýr. Kul, secdede Rabbine olan teslimiyetini, sevgi ve muhabbetini bildirir. Secdedeki kiþi, âlemlerin rabbi olan Allah’a olan baðlýlýðýný ilan eder, diðer sahte mabutlarý reddettiðini belirtir. Yaratan, yaþatan ve doyuran Allah’a teslim olur. Kaçýmýz secdede bu düþünceleri layýkýyla yaþýyoruz? Ýnsanlar genelde namazý bir borç olarak gördüðü için kýlarlar. Borç ödemek ne kadar zorsa namaz kýlmak da onlar için o kadar zordur. Onlar ezan okunduðu zaman namaz vaktinin girmesine pek de memnun olmazlar. Onun içindir ki namazý tehir edip dururlar. Namazlarýný iki namaz arasýnýn son dakikalarýna sýkýþtýrýrlar. Onlar abdestten de tasarruf ederler. Sýkýþýk abdestle gün boyu namaz kýlmaktan çekinmezler. Oysa Müslüman, namazý Allah’tan korktuðu için deðil, Allah’ý sevdiði için, ona teþekkür etmek için huzur ve huþu içerisinde kýlar. Mümin, ezan okunduðu zaman abdestini alýr, caminin yolunu tutar, namazýný büyük bir sevinçle cemaatle kýlar. Bu tip insanlar, ezaný namazýn bir müjdecisi olarak görürler. Namazý korkularýndan emin olmak için kýlanlar, bir an evvel kýlýp üzerinden atmak isteyenler rükû ve secdelerini kýsa tutarlar. Yanýndaki kiþi secdeden kalkana kadar onlar iki rekâtlýk namazý bitirirler. Böyle baþtan savma kýlýnan namazýn kime ne hayrý olabilir ki?... Ýnsan beden ve ruhtan müteþekkil bir varlýktýr. Ruhun huzura ve sükûna kavuþmasý manevi açlýðýmýzýn doyurulmasýyla mümkündür. Namazýn güzelliklerini mahdut sözlerle ifade etmek zordur. Bu müstesna güzellikleri ancak yaþayarak anlayabiliriz. Çölleþen ruhumuz namazla birlikte adeta zemzemlerle suya doyar. Kuruyan gönül ovalarýmýz yeþerir. Ýbrahim’e gülzar olan ateþ, bize de gülümser, ateþin baðrýnda güller boy gösterir. Bizi sýradan canlýlar zümresinden çekip alarak eþref-i mahlûkat eyler namazýn gülen yüzü. Çocuklarýmýz namazla birlikte hayatýn çirkefliklerinden uzak dururlar. Hayatý diri kýlar her rekâtta okunan fatihalar… Namaz sonrasýnda Allah’ýn rahmet ve merhametine uzanan eller boþ dönmez hiçbir zaman. Allah, kulunun dileklerini duymazlýktan gelmez; ona bütün cömertliðiyle bereket sofrasýný açar. Hayatý anlamlý kýlmanýn ve huzura tutunmanýn yegâne yolu secdeden geçer. Namaz bizim huzurumuzdur. Ruhlardaki fýrtýnalar ancak namaz sonrasýnda diner. Öyleyse ne duruyorsunuz haydin namaza, haydin kurtuluþa… Namazlarýnýz kabul olsun…
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © M.NÝHAT MALKOÇ, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |