..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Yaşamak için topu toplam altı haftam kalsaydı ne mi yapardım? Tuşlara daha hızlı basmaya bakardım. -Isaac Asimov
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Roman > Fantastik Roman > Ömer Faruk Hüsmüllü




28 Nisan 2011
Bir Edebiyatçı Gözüyle Mağaranın Kamburu - Yorum: 4  
Ömer Faruk Hüsmüllü
Roman kurgu bakımından olaydan çok düşünceye vurgu yapar. Ayrıntılarla ilgilenmez. Pek çok kişiye ağır gelebilecek konu ve düşünce örgüsü böylece daha anlaşılır hale getirilir. Sadece felsefeyle ilgilenenler için değil, her insan için okunma kolaylığı sağlar.


:DDBE:




Değerli edebiyat öğretmeni Hilal Erboyacı hanımefendinin Mağaranın Kamburu hakkında yapmış olduğu değerlendirme aynen şöyle:
***
Çağdaş Bir Yusuf Has Hacip ve Mağaranın Kamburu

İnsanoğlu var olduğu günden bu yana iyi ve kötünün ayrımını yapmaya, iyilik ve kötülük konusunda bir denge kurmaya çalışır. Nedense kendi dışındaki tüm varlığa yabancı olan insan, eşref-i mahlukat olmanın tadını hiç çıkaramaz. İyiyle kötü arasındaki zıtlıkta sıkışıp kalır.

İnsan karakterini ve düşüncelerini, birtakım etmenlerle öğrenme dediğimiz bilginin yaşama geçirilmesi belirler. Bunun gözlenebilen en çarpıcı yanı, karakteri belirleyen detayların olaylar karşısında gösterdiği doğal tepkilerdeki gizemidir. Aslında tüm düşünce ve davranışlarımızda nesnel bir yüzleşme olmadan iyiye ve doğruya ulaşmamız mümkün değildir.

Ömer Faruk HÜSMÜLLÜ Mağaranın Kamburu’nda çağdaş bir Yusuf Has Hacip rolü üstlenmiş. Yüzyıllardır filozofların ortaya attığı idealara yepyeni bir bakış açısıyla kendine özgü bir argüman geliştirmiş. Gerek Kutadgu Bilig’de gerekse Atabetü’l Hakayık’taki insanı oluşturan etik/ ahlaki değerlere bir bilgenin ve bir serserinin farklı bakış açılarını ortaya koyarak, zaman zaman isyan ettiren zaman zaman düşündüren diyaloglarla özeleştirimizi yapmamız için bize fırsat vermiş.

Yalın bir dille felsefi bir içerik oluşturulmuş romanda. Birkaç sözcüğün dışında bilimsel sözcüğe rastlamıyoruz. Bu da romanın akıcılığı ve anlaşılabilirliği konusunda yardımcı oluyor bize. Ömer Faruk HÜSMÜLLÜ, roman boyunca yansız/ nesnel davranıyor. İki kişi arasında geçen konuşmaların akşam saatlerinde yapılıyor olması kahramanların ruhsal durumlarındaki çalkantıları ve kaosu daha bir belirginleştiriyor. Romanı elinizden bırakmak istememenize rağmen derinliği keşfe çıkmak, beyninize nakşetmek istiyor ve geriye dönüp bir kez daha okuma ihtiyacı duyuyorsunuz. Eser baştan sona gizemini koruyor, sürükleyici ; sürükleyici olduğu kadar zaman zaman şaşkınlık, zaman zaman öfke ve kızgınlık uyandıran bir üslup kendinizi bazen bilge bazen de serserinin yerine koymanıza neden olabiliyor.

Eserde irdelenen konu önce çağdaşlığa yapılan alaycı vurguyla başlıyor. Anlıyoruz ki çağdaş insanın sancıları, çağdaşlaşmanın altında ezilen bireyin sorunları ele alınacaktır. Çünkü ‘ İnsan olarak doğmak bir ayrıcalıktır ama insan olarak kalmak en büyük meziyettir ve oldukça da zordur.’ (sah:133) Ökült bilgilerle (saklanmış, gizlenmiş olan bilgi) dolu bir kitap kötülükte birinci olana yani en kötüye verilecektir. Daha önceki zamanlarda olduğu gibi bu bilgi babadan oğula aktarılan bir bilgidir. Burada bizi tereddüde düşüren ‘Mağaranın Kamburu’nun bir taraftan ‘en kötü’ olduğu için bu bilgiye sahip olması, diğer taraftan söylemleriyle bilge bir kişi portresi çizmesidir. Çünkü‘Karanlık da ışık da insanın ruhundadır.’ (sah:8)Böylece iyilik ve kötülük kavramları sorgulanmaya başlanır. Ancak insanların kötülük karşısındaki tutumları kötü olduklarını kabul etmek yerine hayali bir iyilikle kötülüğü süslemek istemeleriyle farklı anlamlar kazanır. Ömer Faruk HÜSMÜLLÜ, çağdaş Pinokyo rolünü üstelenen insanın Fatalist ( Kaderci) yanını sorgularken bilgenin aracılığıyla bize şunları söyler: ‘Kendi özgür iradesiyle yaşamını zindana çeviren bir insanın sorumluluğunu yüce planlayıcı üstlenemez. O zaman insan değil kurulmuş robotlar yaratırdı.’ (sah: 15) Böylece insan iradesiyle kadercilik arasındaki ikileme açıklık getirilmiş olur.

‘Zıtlıklar evrenin ve dolayısıyla yaşamın kaçınılmaz olgularıdır.’ ( sah:15) derken romanın bizi oradan oraya savuracağının mesajını verir Ömer Faruk HÜSMÜLLÜ. Sonraki bölümlerde tüm insanları yaşamı boyunca etkileyen ‘aşk’ ve aşık sorgulanır. Karşılıklı bir aşkın beklentisinden, aşk karşısında acizliğimize kadar her şey ele alınır. Yaşla, tecrübeyle, akılla izah edilemeyen bir olgunun tanımı yine bilgenin ağzından tek cümleyle özetlenir: ‘ Aşk, mutlaka tedavi edilmesi gereken bir hastalıktır.’ (sah:16) Daha sonraki bölümlerde ise dost ve düşman kavramlarına, ihtiraslarımıza vurgu yapılır. Bencillik/ fedakarlık , umut/ umutsuzluk, af ve hoşgörü, tecrübe,adalet/ haksızlık, vicdan/ vicdansızlık, dalkavukluk/ dürüstlük, cesaret/ korku, mutluluk/ mutsuzluk, önyargı, öfke, başarı / başarısızlık , endişe,sadakat/ ihanet üzerine başlı başına bir yaşam dersi verir kitap Mağaranın Kamburu aracılığıyla.

Roman kurgu bakımından olaydan çok düşünceye vurgu yapar. Ayrıntılarla ilgilenmez. Pek çok kişiye ağır gelebilecek konu ve düşünce örgüsü böylece daha anlaşılır hale getirilir. Sadece felsefeyle ilgilenenler için değil, her insan için okunma kolaylığı sağlar. Mağaranın Kamburu, ‘Düşündüğün kadar varsın, düşüncelerin kadar zenginsin ve düşüncelerin kadar mutlu olabilirsin.’ (sah:32) der. Düşünme olgusunun güçlüğünün yaşama yansıması tembelliğimiz ve acizliğimiz nedeniyle çok zor ve yorucudur. Kitabın ilerleyen sayfalarında ısrarla altını çizeceğimiz cümlelerden biri de şudur: ‘Acı, insanın ruhsal bağışıklık sistemini güçlendiren ilaçtır.’(sah:75) Belki de Mağaranın Kamburu’nu bilgeliğe ulaştıran geçmişte yaşadığı birtakım olumsuzluklar, yanlışlar ve çirkinliklerdir. Ancak en önemlisi bu cümlesiyle anlatmaya çalıştığı acıdır.

‘İnsanları övmekte aşırıya gitme!’(sah:106) bir uyarıdır. ‘Çünkü gerçek zannedip hemen benimserler ve de seni beğenmemeye başlarlar. Bugünün yağcılarının, yarının aşağılık adamları olarak görülmesinin nedeni budur.’ (sah:106) Eserin sonunu sizlere bırakıyorum. Çünkü Mağaranın Kamburu ilginç ve ibret dolu bir sonla biter. ‘Nankör insanın gıdası kötülüktür.’ (sah:121)ancak ‘Feneri cebinde olan karanlığa kafa tutar.’ (sah:116) Zaman, yapılan iyiliklerin de kötülüklerin de bedelini hak ve adalete uygun bir biçimde sonuçlandıracaktır. Bugününü ve yarınını kaybeden insan yalnızlığını ve pişmanlıklarını sırtında kambur olarak yaşadığı sürece taşıyacak ve maddeden uzaklaştıkça bilgeliğe ulaşacaktır.


Hilâl ERBOYACI



.Eleştiriler & Yorumlar

:: Teşekkürler..
Gönderen: Hilâl Erboyacı / , Türkiye
1 Mayıs 2011
Değerli Ömer Faruk Bey,öncelikle bizlere böyle bir roman kazandırdığınız için sonra da yazımı kayda değer bulup yayınladığınız için çok teşekkürler ediyorum. En kalbi saygı ve selamlarımla...




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın fantastik roman kümesinde bulunan diğer yazıları...
Bir Felsefeci’nin Kaleminden Mağaranın Kamburu – Yorum: 6
Mağaranın Kamburu
Mağaranın Kamburu Romanına Yönelik Okuyucu Yorum ve Eleştirileri - 2
Mağaranın Kamburu Romanına Yönelik Okuyucu Yorum ve Eleştirileri - 3
Mağaranın Kamburu Romanına Yönelik Okuyucu Yorum ve Eleştirileri
Mağaranın Kamburu P - Kitap Yayınlarından Çıktı
Usta Bir Kalemden Mağaranın Kamburu Eleştirisi

Yazarın roman ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Bir Romanın Anatomisi: Mağaranın Kamburu
Memleketimin Delileri - 1
Memleketimin Delileri - 2
Demokratik Deliler Devleti - 37 (Son Bölüm)
Göçe Göçe - Köyümüz Yok Olmuş - 48 (Son Bölüm)
Ücretsiz Kitap Dağıtabileceğim İstanbul’da Bir Mekan Arıyorum
Demokratik Deliler Devleti - 36
Bir Anı Defteri Buldum - Roman
Göçe Göçe - Dedemi Bir Daha Görmedim - 47
Göçe Göçe - 10

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Kusurî"den Tırtıklama [Şiir]
Zam Zam Zam... [Şiir]
Tırtıklama (Kazak Abdal'dan) [Şiir]
Yoklar ve Varlar [Şiir]
Âşık Dertli"den Tırtıklama [Şiir]
Dostlarım [Şiir]
İstanbul,sana Âşık Bu Kul [Şiir]
Namuslu Karaborsacı [Şiir]
Elem Bağları [Şiir]
Toprağın Oğlu [Şiir]


Ömer Faruk Hüsmüllü kimdir?

Uzun süre Oruç Yıldırım adını kullanarak çeşitli forumlara yazı yazdım. İddiasız iki romanım var. Çok sayıda siyasi içerikli yazıya ve biraz da denemelere sahibim. Emekli bir felsefe öğretmeniyim. Yazmaya çalışan her kişiye büyük bir saygım var. Çünkü yazılan her satır ömürden verilen bir parçadır.

Etkilendiği Yazarlar:
Az veya çok okuduğum tüm yazarlardan etkilenirim.


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2017 | © Ömer Faruk Hüsmüllü, 2017
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.