|
Ýnsan ve Diyalektik
(selim koç) |
Felsefe |
| |
diyalektik kavramýna (sartre etkilenimli) salt insan boyutundan bir bakýþ.çok kopukluklar var bu yazýmda.çoðu yerini düzeltmeye çalýþtým.yalnýz yine de çok eksik.kusurlarýmla... |
|
Sultanahmet"ten Femen Geçti Amma!.. Biz Ne Anladýk Bu Ýþten?
(Vildan Sevil) |
Günlük Olaylar |
| |
“Soyunarak, insanlarýn ve medyanýn ilgisini; ayrýmcýlýk, seks ticareti ve seks köleliði, özgürlük, kadýn haklarý, feminizm üzerine çekmek.” Amaçlarý bunlar.
Femen diyor ki; Ukrayna’da, mini etek, yüksek topuklu ayakkabý giymek, seksi görünmek özgürlük sanýlýyor. Oysa, bu anlayýþ, özgürleþmek deðildir, kendini erkeðe sunmak suretiyle, ona baðýmlý kýlmaktýr.
|
|
Kraliçe ve Bahçývan - II
(Hulki Can Duru) |
Öyküsel |
| |
Denizin karanlýk ve sert kokusu akrep gözlerin ve yelkovan yüreðin kabaran burçlarýna balkýnalý parmaklarla hasadý sürüyor. Ekin olgunlaþýyor ve günebakanlar toplanma hazýrlýðýnda. Karlý tepelerde ,yüce dað baþlarýnda, ýssýz çöllerde ateþler yanýyor ve inciden zýrhlarýyla kuþanmýþ atlýlar dört nala büyük ordularla sefere çýkýyorlar |
|
Ölüm Üzerine - 1
(Umut Salih Tiryakioðlu) |
Felsefe |
| |
Ölüm, çoðu insan için korkularýn efendisidir. En inanmýþ kalpleri bile okþar zaman zaman. Yürekleri sýkýntýyla doldurur. Varlýðýyla hayatý hem zehir eder hem de gerçekte olmadýðý kadar manidar kýlar. Peki gerçekte de öyle midir? En azýndan mantýken böyle olmasý gerektiði düþünülmelidir. Fakat bu dünyada gerçek olan tek olguyu, ölümü, o kapýmýzý çalana dek gözardý ederiz. Hayatýn içindeki küçük ayrýntýlarla sanki bu evrende sonsuza dek kalacakmýþýz gibi meþgul olur, böyle acý bir gerçek karþýsýnda pek önemsiz olan olaylarla ve düþüncelerle boðuþuruz. Mali durumumuz, baþka faniler nazarýndaki görünüþümüz, tuttuðumuz siyasi parti veya futbol takýmýnýn akýbeti gibi gelip geçici düþünceler -mantýða tamamen aykýrý olarak- zihnimizi meþgul eder de on yýllar içerisinde yokolup gideceðimiz hakikati karþýsýnda cinnete düþüp delirmez yahut da hayatýn gerçek anlamý üzerine cevaplar aramaya yeltenmeyiz. |
|
Geçmiþin Ýzdüþümünde Bir Kýsýr Döngü
(Vildan Sevil) |
Kesinlikle Karþýyým! |
| |
“Burasý insanlarýn sustuðu, mermilerin konuþtuðu, güllerin yerine barutun koktuðu, ýrmaklarýn yerine kanlarýn aktýðý, kuþlarýn uçmaya, kurtlarýn yaþamaya korktuðu Gabar Daðlarýnýn tam ortasý. Þýrnak Beytüþþebap’týr burasý. Batýda þafak sayanlarýn deðil, tezkereye bir gün kala þehit olanlarýn yeri” |
|
Kitapsýz Bir Din Doðdu,haberiniz Var mý?
(Ömer Faruk Hüsmüllü) |
Dinler, Ýnançlar ve Ateizm |
| |
Tek tanrýlý semavi dinler gibi bir kitaba sahip deðil bu yeni din,ancak çok güçlü bir tanrýsý var.
Bu tanrý ödüllendirme ve cezalandýrmayý öteki dünyaya býrakmaz,her þey bu dünyada olur ve biter.Hem de anýnda!O tanrýya sahipsen yaþadýn,deðilsen yandýn…
Bu tanrý ya kaðýttandýr,ya da madenden.Bankalarda yatar, kasalarda, cüzdanlarda, ceplerde saklanýr.
|
|
Dolunayda Uyku Tutmaz
(Vildan Sevil) |
Beklenmedik |
| |
Gözlerimi göðe diktim. Hera’yý aradým. Belki yardýmýma koþardý; kadýnýn, doðumun ve ihanetlere öfkenin Tanrýçasý, neler olup bittiðini anlatýrdý bana. Belki Afrodit’i yollardý yardýmýma. Þaþkýn, yorgun sesimle çaðýrýrken onu, lirinin týnýlarý arasýnda Safo’nun sesi çalýndý kulaðýma. O da Afrodit’e yakarýyordu:
|
|
Ýnançlara Saygý Göstermek
(Hulki Can Duru) |
Din |
| |
Bilimsel bakýþta hoþgörü, saygý, saygýsýzlýk gibi kavramlara yer yoktur. Bilimsel düþünce deney, akýl, mantýk, nesnellik, tarafsýzlýk, eleþtirel yaklaþým ilkelerine göre iþler. Matematikte demokrasi olmaz. Doðru tektir ve diðer sonuçlar hoþgörülemez. |
|
27 Mayýs Politik Devrim mi? Darbe mi?
(yaþar ali avcu) |
Günlük Olaylar |
| |
27 Mayýs, Birinci Kuvay-i milliye'nin, 12 Mart ve 12 Eylül Mandacýlýðýn devamýdýr!..
27 Mayýs Politik Devrimi,12 Mart ve 12 Eylül Faþist Darbeleriyle, akla kara, gündüzle gece, yerle gök, iyiyle kötü ve hayatla ölüm gibi zýttýr-karþýttýr. 27 Mayýs Politik Devrimi'yle bu CIA yapýmý faþist darbeleri ayný kefeye koyanlar, ya gafildir ya hain!
27 mayýs politik devrimini 12 mart ve 12 eylül ile birlikte ayný katagoriye getirip darbe benzetmesi yapmak bu nedenle oldukça traji komik bir benzetmedir ama ille de bir benzerlik aranýyorsa, bu benzerlik 25 Nisan 1974 günü Portekiz’de, genç subaylar tarafýndan gerçekleþtirilen ve ülkede demokrasinin yollarýný açan ‘Karanfil Devrimi’ ile kurulabilir |
|
Kuantum Felsefesi
(Cengiz Özder) |
Felsefe |
| |
Bugünlerde kimse ne olduðunu pek bilmese de, insanlarýn dillerinde olan o çýlgýn Kuantum fiziði(Parçacýk Fiziði), onun teorisini kuran ünlü fizikçilerin bulgularýnýn sonucunda ortaya attýklarý felsefi sorulardan kaynaklanan bir felsefi akýma yol açtý. Ýþte aþaðýdaki makalede, bu felsefe hakkýnda kýsa bir giriþ bulacaksýnýz! |
|
Heidegger ve Zaman: Dasein Analitiði Çerçevesinde Zaman Analizi
(ali osman yeten) |
Felsefe |
| |
“Yýldýzlara yürüdüm, hepsi bu…” mezar taþýndaki bu söz Heidegger hakkýnda çok þey anlatýr. O hayatý boyunca hakikati arayan bir düþünür olmuþtur. Heidegger varoluþu felsefenin konusu haline getirerek felsefenin hayatýn dýþýnda olmadýðýný; bizzat dünya-içinde olduðunu anlatmaya çalýþýr. Hayatýn içinde olan bizlerin hakikatin dýþýnda kalamayacaðýmýzý vurgulayan Heidegger; önceki filozoflarca kabul gören insan ve varlýk arasýndaki özne-nesne iliþkisini ‘varoluþ’ düþüncesi ile ortadan kaldýrýr. Varlýðýn anlamý? Sorusuna o; soruyu soran kiþiyi de dahil ederek cevap arayýþýna giriþir. O okuyucusuna hazýr cevaplar sunmak yerine sorular sorar ve bu sorularýn nasýl cevaplanacaðýnýn yöntemini belirlemeye çalýþýr. Soru ile baþladýðý eserlerini yine soru ile bitirir. |
|
Adalet Üzerine - 4 (Ýnsanlýðýn Þafaðý)
(Umut Salih Tiryakioðlu) |
Tüze Felsefesi (Hukuk) |
| |
Yeryüzünde hüküm süren anlayýþlarý genel hatlarýyla gördükten sonra en zor iþ, bu pragmatist dünyayý nasýl ters yüz ederek idealist bir dizgeyi hakim kýlacaðýmýz noktasýnda toplanmaktadýr. Bunu gerçekleþtirebilmek için olaný bir kenara býrakýp olmasý gerekeni bir çerçeve halinde, duyularýmýzca kavranabilecek tarzda sunmakla baþlamayý uygun görüyorum. |
|
Kapitalizm'in Çarklarýna Buddha'nýn Çomaðý Nasýl Sokulur?
(Aydýn akdeniz) |
Politika |
| |
Bulunduðumuz coðrafyanýn bir hayli doðusuna düþen bu uzak diyarlarda kan ve göz yaþý hiç eksik olmuyor. Zaman,zaman basýna yansýdýðý kadarýyla þöyle bir göz ucuyla baktýðýmýz haber baþlýklarýnda deprem,sel baskýnlarý gibi tabii felaket haberlerinin ötesinde dikkatimize konu olacak önemde geliþmeler nedense hiç basýna düþmüyor. Arada bir teknolojide,saðlýkta,ekonomide dünya gündemini sarsacak deðerde buluþ ve geliþmeler magazinel mantýkla düþüyor basýnýmýza.Asya Pasifik’te kat edilen mesafeler, öyle kendiliðinden elde edilmiþ sonuçlar mýdýr! Piyango biletlerine milyonda bilmem kaç ihtimalde bir tesadüf eden o sihirli rakamlarýn saðladýðý türden bir þöhret mi bahþetmektedir sahiplerine? Hiç sanmýyorum. Herifler ciddi ciddi çalýþýyorlar. Hindistan’da bir TATA çýkýyor General Motors’a raðmen 2500 dolarlýk bir otomobili satýþa çýkarabiliyor.Hani bizim þu reenkarnasyon,enkarnasyon ve hint fakirlerini sohbetlerimizde öne alarak üzerinde geyik muhabbetleri yaptýðýmýz Hindistan. |
|
|
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Eser sahipleri, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý
yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin
izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin
izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin —kýsa alýntý ve tanýtýmlar
dýþýnda— herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.
|
|