- SU GÜNCESI -
ruhuma sevdama hayatýma ve davama dokunan bazen acýklý bazen neþeli bazen öfkeli ve her daim yaþayan kelimeler...
|
|
Benim Hüzünlü Orospularým/ Gabriel García Márquez
(Eda Keskin) |
Yazarlar ve Yapýtlar |
| |
Benim Hüzünlü Orospularým 1982 Nobel Edebiyat Ödülü sahibi Gabriel García Márquez’in romaný.
Gabriel García Márquez kimdir? Gabriel García Márquez, 1928’de Kolombiya nýn Aracataca kentinde doðdu. Büyükannesiyle büyükbabasýnýn evinde ve teyzelerinin yanýnda büyüdü. Baþkent Bogota’daki Kolombiya Ulusal Üniversitesi’nde baþladýðý hukuk ve gazetecilik öðrenimini yarým býraktý. 1940’lardan baþlayarak uzun yýllar gazetecilik yaptý. Öykü yazmaya 1940’larýn sonlarýnda baþladý. Yayýnlanan ilk önemli yapýtý, Yaprak Fýrtýnasý’ydý. 1961 de yayýnlanan Albaya Mektup Yazan Kimse Yok adlý romanýný, Haným Ana’nýn Cenaze Töreni(1962) adlý öykü kitabý ve Kötü Saatte(1962) izledi. Yazar en tanýnmýþ romaný Yüzyýllýk Yalnýzlýk’ý(1967) Meksika’ya ilk gidiþinde yazdý. Yüzyýllýk Yalnýzlýk’taki bir bölümden etkilenerek yazdýðý öykülerini Ýyi Kalpli Erendina(1972) adlý kitapta toplayan yazar daha sonra sýrasýyla Mavi Bir Köpeðin Gözleri (1972), Baþkan Babamýzýn Sonbaharý (1975), Kýrmýzý Pazartesi (1981), Kolera Günlerinde Aþk (1985), Labirentindeki General (1989) yayýnladý. Yazarýn Türkiye’de yayýnlanan diðer kitaplarý arasýnda Bir Kayýp Denizci, Sevgiden Öte Sürekli Ölüm, Aþk ve Öbür Cinler, Þili de Gizlice, On Ýki Gezici Öykü ve Bir Kaçýrýlma Öyküsü sayýlabilir.
|
|
Batýdan Doðuya Ilýk Esintiler
(Hülya Atakan) |
Yaþam |
| |
“Beri gel, daha beri, daha beri/ Bu yol vuruculuk nereye dek böyle?/Bu hýr gür, bu savaþ nereye dek?/ Sen bensin iþte, ben senim iþte… Dünyada nice diller var, nice diller/ Ama hepsinde anlam bir/ Sen kaplarý, testileri hele bir kýr/ Sular nasýl bir yol tutar, gider/ Hele birliðe ulaþ, hýr gürü, savaþý býrak/ Can nasýl koþar, bunu canlara iletir”… Mevlana Celaleddin Rumi
|
|
"Mehlikâ Sultan"la "Kaf Daðýnýn Ardýn (Da) "A Metaforik Bir Bakýþ
(alper) |
Post-Modernizm |
| |
Ýnsanýn bilgiye ulaþma isteði, zamanýn sürecinden akýp gelirken, þekil ve niteliðinde çeþitli revizyonlarý da beraberinde getirmiþtir. Bu isteðin, en pratik yollardan elde edilme gayretine dönüþmesi de bu revizyonlardandýr. Bunun kavramsal literatürde yer bulduðu isimlendirme ise metafordur. Tanýmlanageldiði ifadelendirme biçimiyle metafor, bir þeyi baþka bir þey ile benzetmeye, kýyaslamaya, anlatmaya yarayan sembol niteliðindeki kavramlara verilen addýr. Çaðrýþtýrýcý olma özelliðine de sahip olan bu kavramlarýn metinleri algýlama konusunda okura kolaylýk saðladýðý düþünülmektedir. Ýnsanlarýn öðrenme edimlerinde önemli yeri olduðu düþünülen metaforlarý, biz de aralarýnda ortakbirliktelik iliþkisi olduðunu düþündüðümüz, Yahya Kemal’in “Mehlikâ Sultan” þiirini ve Emine Iþýnsu’nun “Kaf Daðýnýn Ardýnda” romanýný ayný düzlemde -ki bu düzlem metafor olgusudur.- bakýþ denemesine aracý kýlmaya çalýþacaðýz. Bu deneme giriþiminde bulunurken adý geçen metinlerin masal formuyla örtüþen yapý ve muhtevaya sahip olmalarýný da göz önünde bulunduracaðýz. |
|
|
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Eser sahipleri, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý
yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin
izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin
izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin —kýsa alýntý ve tanýtýmlar
dýþýnda— herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.
|
|