Ýçine koyabileceðin bir karanlýðýn olmadan, bir ýþýðýn olamaz. -Arlo Guthrie |
|
||||||||||
|
Ýþte emperyalizm “ana dil, kültürel bir haktýr” demekle kiþileri bu art alan ýþýmasý içine geri beslenmeli baðlantý yaptýrmasýyla, kiþileri ve kitleleri coþturup, damara hitap ederler. Ýyide bunlarýn güncel içinde karþýlýðý yoktur! Þimdi olmamasýna raðmen, sizin kültürel hak dediðiniz duygu; öznel dünya içindeki imajý içinde kendi totem þartlarýn baðýntýsýyla coþarlar. Bu coþku, çok büyük bir yanýlsamadýr. Þimdi olmayaný var görmedir. Oysa ön ittifakýn insaný yalýn totem kültürlerin her bir kültür unsurlarýndaki sentezi uygarlýða çevirmiþtiler. Þimdiki kültür, uygarlýk üzerindeki baðýntýlarýyla parça baðýntý ve özel baðýntý olmalarýnýn þimdiki ulus kültürüne dönüþmüþlerdi. Bu nedenle artýk kültürler dýþa kapalý bir alanýn içinde yalýtýma olmanýn, yalýn totem alanlý kültürleri deðildiler. Temas eden yapýlardan bu yana yalýn kültürler “uygarlýðýn” unsuru olmakla; günümüzde bu uygarlýðýn unsuru olan kültür sanayi toplumlarýný içeren uluslar boyutundaki özel baðýntýlý durum olmakla; küreselce dýþa açýklýðýn parçalarýdýr. Totemi kültür kiþinin kendi dýþýndaki totemi çevresi ile nesnel olup kiþiye göre de yorumlu olandýr. Kiþiye göre yorumlu olan çevrenin kiþi üzerine alan etkisidir. Saðlatan sosyal grubun çevreyi yorumlamasý baþkadýr. Ki özeðinde atalar ruhlu imleriyle totem vardýr. Üreten iliþki olan toplumun çevreyi yorumlamasý ve kültürü çok daha farklý olmakla, bambaþkadýr. Özekte bilim teknik ve teknoloji ile inovasyon, araþtýrma geliþtirme vardýr. Çevre ilkin kiþinin ve kiþinin sosyal grubunun yorumlu mana iliþkisidir. Ýçinde çevre bilinci, geri dönüþüm, doðal denge vs. gibi bilgi, bilincin pek olmayýp; daha çok gizemli, imli aktarýmlar alanýdýr. Þimdiki çevre kiþinin toplum sal iliþkilerinin yorumlu mana iliþkisi olmaktadýr. Mikro organizmalarý da iþin boyutu içine katabilen bir toplumsal yetenektir. Totemi çevre kiþilerin amaçlýdýr. Tam kiþiye ve kiþilerinin kendilerine göre olmasý ile ayný sosyal alan etkili, mana iliþkilerini giriþtirirler. Oysa toplumsal iliþkili yoruma göre çevre kiþiye göre ya da hiçbir þeye göre deðildi. Aksine her þey çevreye göreydi. Ýþte totemi oluþu anlamanýn özü; kendi içincilikti. Totemi anlamalý kültür oluþmayý bilme ve anlama yerine; bu kendi için (totem alaný için) oluþu; totem alanlý duygularý eþliði içinde olmakla bu duygularýnýn içine bir de "neden olucu" atalar koruyuculuðu da eklenir. Totem alanlý nesnel ve öznel oluþlarý kiþilerin bilememesi nedeniyle geri beslenmeli duygusal totemi grup bilinçlerini ve totemi grup anýlarýný yol gösterici kýlmanýn kültürü vardýr. Kiþiler, atacý tasavvurlarýný sosyal manaca etkili olan anýlardan yansýttýklarý için geçmiþ tasavvurlarýný çevrenin alan etkisiyle frenleyip, giriþtirirler. Böylece alan oluþturma içinde frenleme etkili yaklaþýmlarý; bir totem sakýnmasýný bir totemi yaklaþým saygý lamasýný da, ortaya koymaktadýrlar. Totemi nokta kiþisini ve kiþisinin sonu gelmez þekilde olan kiþi düþüncesi içinde olmasýný ve yine kiþi düþüncesinin art arda çývlama yapmasýný da, sonlandýrýr. Kiþi düþünmesi içinde sonlanan yer baþlangýçtýr. Totemi mana bu baþlanýþa imgeler yerleþtirir. Beyin zonklamasý olan düþünce ile beyin; art arda çýð lamasýnda kurtulmakla beyin; istikrarlý olur. Totemi kiþi, totemiyle; çýnlama yapan düþüncesi arasýna koyduðu bu son noktadan itibaren düþüncesini geleceðe doðru çevrimli ve anlamlý kýlar.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |