Dengeli bir rejimde yemeðin yeri çok önemli. -Fran Lebowitz |
|
||||||||||
|
Yani totem dönem öncesinin hemcinsleri kolektif havuzun kapasitesi olmadan çok kýsýtlý bir yetenek kullanýyorlardý. Elbette El bu dönemlerde hiç yoktu. Olamazdý da. Her þeyi bilen El bu dönemleri bilmiyordu da. Aslýnda El ismiyle tezat olmanýn imgesiydi. Bilmez ama bilir. Gücü yetmez ama yeter. Adaletsizdir ama adalet timsalidir vs. Ýþte bizler þimdiki El ‘i o bilmediðimiz tüm zamanlarýn da El 'i olarak konuþtururuz. Bu nedenle bizler ve El, bilinmeyen zamanlarý kuþatan þimdiki zaman anlayýþýyla geçmiþi de þimdiki zaman gibi sanmanýn yanýlgýsý içine düþeriz. Dahasý El, “ insanýn kendisine kimin mal, mülk verdiðini hatýrlayýp, þýmarmasýn diye kimilerinize çok cömert davrandým" derken; kimilerinizin nasibini de cömert davrandýklarýmýzýn üzerine saçtým” demekle kendisine alan açýyordu. El; bu tür söylemleriyle üreten kolektif insaný; kula, kul ederken; yeni açtýðý bu alanda El “kula deðil bana kulluk edin” diyordu. El ‘in kolektif olaný kendi gücü saymasý. Kolektif olaný kiþiye cömertçe verilmiþ saymasý. Kula kul oluþu cömertliði hatýrlayýp þýmarmama saymasý. Cömertliði göremeyenlerin nasiplerini cömert olunanlarýn mülkü içinde aramayý takdir saymasý. Ve bu takdirle olunan yoksulluða sabýr gösterilmesinin ERDEM saydýðý koþullarda, El istendiði kadar sizleri “eþrefi mahlûk” saysýndý. Ve El istediði kadar sizlere, "El, adil olaný sever” desindi. El istediði kadar size “El, sadaka vereni sever" desindi. Bunlar anlamsýzdý. Çünkü tüm bunlar açýlan alana baðlý boþluk devinimi içinde kendi kendine olmanýn gereði davranýþ ve söylemlerdi. Köleci düzene ait að gözü þebeke geliþmelerin açtýðý bu alan ýþýðý altýnda El size öðüt verip, uyarýda bulunuyordu. Baþa geleceði takdir eden El ‘di. Takdirin tedbiri bozacaðýný söyleyen de El ‘di. El neden öðüt verir? Neden uyarýrdý? El ‘in bu tutumu, köleci amaca uygun iþlemesi için açýlan bu alan gereði olduðu hem açýk açýk bilinir. Hem de her muktedirliði kendinde gören El ile El 'in "kula kulluk etmeyin. Varlýkta þýmarmayýn. Yoklukta sabredin" türü þikâyetleri anlaþýlýr gibi deðildir. Oysa bunca uyarý ve El ‘in cüzi irade dediði serbestliðinize karþý bu serbestlik asla özgürlük deðildi. El ‘in cüzi irade dediði bu serbestliðiniz ile yapý temele eleþtiri edip sorgulama yaptýðýnýz da her þey þirke ve günaha batar. Tekrardan çýkmaza ve kýsýr döngülere düþersiniz. Her þey, enerji, ýþýk, akýþ, varoluþ, olgu ve olaylar vs. biteviye olmayýp boþluklu tanecikli bir yapýya yani kesikli sürekliliðe sahiptir. Doðal ortamdaki tekil kiþi varoluþun yasasý gereði boþluklu kesikli sürekli bir süredurum içinde olmanýn eylemine sahiptir. Bunlar lütuf deðildi. Bu tür doðal bir ýra olan boþluk serbestliði ara durumlar; ne özgürlük, ne cüzi irade olur serbestlik te deðildiler. Doðal ve verili boþluklu tanecikli kesikli sürekli duruma karþýn; kolektif süreçlerle ikinci bir boþluklu tanecikli kesikli sürekli olmanýn olanaðý ortaya konur. Doðal olana karþý kolektif olmanýn ortaya koyduðu kesikli sürekli oluþlar benzersizliði tutumlar, bilinç ve bilincin seçme iradesi kolektif birim zamanlý depo enerji destekli süredurumlar içinde ortaya konur. Yani kolektif birim zamanlý serbestlik olan cüzi irade dýþtan size verilmiþ; þu yolda gidersen þu bu yolda gidersen bu olur deme de deðildir. Tekil kiþi acýktýðý durumla ortama baðlý etki tutumla kendisine kesikli sürekli durumlarla bir davranýþlar alaný açar. Kolektif birim zamanlý alan açma iþi kiþilerin kendi baþlarýna ortaya koyabilecekleri ne bir özgürlüktür. Ne bir iradedir. Ýþte kolektif alan açmaya baðlý üs sel durumlu devim alanlarý oluþmadan; kolektif alan açmanýn üs sel durumuna baðlý olan þu yolda gidersen þu; bu yolda gidersen bu olur deme olanaðý da yoktur. Örneðin Kolektif bir alan açmadan. Kolektif alan içinde üreten bir iliþki alaný açmadan. Ve üreten iliþki alanýna baðlý að gözü içindeki boþluk devimli niþ alanlarýn birini kiþi sahipli mülk, diðerini mülkten yoksunluk yapmadan. Yani biri yerken biri bakar, kýyamet ondan kopar durumu yapmadan. Þu yoldan gidersen günah olur, hýrsýzlýk olur. Bu yoldan gidersen sevap olur sabýr olur tevekkül olur deme þansýnýz yoktur. Ýþte insanýn serbestlik ve cüzi irade davranýþý kazandýðý olanakla, kontrollü deney sel merakýyla, kiþinin kesikli süreklilikle bir devim alaný açan cüzi iradeli özgürlükle olmasý ancak ve ancak kolektif devimli ve kolektif birim zamanlý birikmiþ depo enerjili ortam içinde açýlacak olan alanlarla olasýydý. Ki özgürlük te irade de buradaki kolektif devimli alan açmalar içinde, kolektif kuvvetti. El size adil olmayý ve sadakayý öðütler. Siz farkýnda olsanýz da olmasanýz da adil olma ve sadaka verme süreci yeni bir alan açma iþidir. Adil olma ve sadaka verme sürecine baðlý alan açmalý niþ devinmeleri içinde sadaka vermeye ve adil olmaya baðlý bir tarafla zenginde yapýlan eksiltme, diðer tarafta yoksul üzerinde yapýlan birikme yediklerinizle, içtiklerinizle ve tüketip kullandýklarýnýz giderek sizi zenginle az çok eþitleþmeye götürür. Bu tür sadaka ve adil olmalar içinde eþitleþmeye gidiþ El ‘in elinde olan iradi süreç deðildi. El kolektif sistemi eþitsizliðe götürmekle eþitsizliðe alan açmýþtý. Eþitsizlik salýnýmý, kendisini dengeye götürecek olan su akar yolunu bulur, salýnýmlarýný oluþacak olan adil olma, sadaka verme salýnmalar çevresindeki boþluk devimli bað süreçlerin eþitliðe (kolektif iliðe) giden salýnmalarýný kendilikten ortaya koyar. Adil olma ve sadaka vermenin baðýl boþluk devinmeli eylemleri fazlalýðý sadaka ve adil olmakla týraþlayacaksa, týraþlama giderek sizi nispeten ve teorik olarak adil olan ve sadaka verenle eþitleþmeye götürür.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |