"Bazen bir mısra yaşamı değiştirir." -Kafka |
|
||||||||||
|
Yasalar kesikli, parça bir olgu ve olay durumlarla vardılar. Ya da yasalar olgu durumları kesikli parça durum haline getirmekle, eyleten (eğleten); eylemdenlerdi. Etme, eyleme diyemeyeceğiniz durumlardandı. Yasalar o olgu ve olayın kendisini, evrenin işleyişini ele verirler. Alan, eğim, eylemtenler (eylemdenler)vs. birlikte olanla birlikte gidenin birbirine bağ enerjisi olma görünüşleriydi. İşleyişler olgu ve olaylardaki iç, dış işlemdenlere tabii olan nicelikti durumlarıyla olasıdırlar. Ve eylemden olanların biri diğeriydi. Değişerek dönüşerek diğeriydi. Yeni ve farklı nicelikle olan bir bağ ilişkisiyle diğeriydi. Diğer birçok eğim alan bağlanım yasası içinde sadece birinin ifade ediliş biçimiyle çekme-itme, dolma-boşalma vs.dir. Nicelikle olan durum, fark ve çelişkili zıt durum olmanın, eylem, eğim, akış düzey alanını oluşurlar. Her nicelik bir nitelikle ve her nitelik te bir bir nicelikledir. Büyüğün küçüğe; çok olanı az olana; tokluğu açlığa eylemden eğim gibi nicelik te niteliğe; nitelik te niceliğe bir eğimledirler. Her nitelik niceliklerle vardır. Her nitelik bir nicelik, her nicelikte bir niteliktir. Nitelikler nicelledir. Nicelikler nitelik olur. 5 sayısının artan, biriken, yokuşlaşan, yığılan 5,1; 5,2; 5,3... olmasıyla 5 sayısının 4,9; 4,8; 4,7 gibi azalan, eksilen, çıkan fark ve oran koyan eylemdenlerle eğim niceleşmesi ve eğim niteliği vermesi, vardır. Yine 5 sayısı bizim göremeyeceğimiz üssü durumlar nicelemesiyle; nicelemesini göremediğimiz durumlarla 5 sayısı birden 6 olmakla nitelik değişebilir. Yani 5 cm ‘lik bir çimlenme daha sonra geldiğimizde birden 6 cm'lik çimlenme olur. Buna sıçrama diyoruz. Toplumsal birikimler gibi üreten toplumsal olgu ve olaylar bazen sıçrar, görünmez olukla birden ortaya çıkan bir nitelik değişmesine dönüşürler. Ama akıl gözü olan ve deneyden gelen imaj veya ön görü ya da teori bu tür sıçramaların mutlaka bir nicelik değişmesi sonunda böylesi bir gerçekleşmeyle nitelik değişmesi verdiğini bilirler. Tıpkı hastalık bulaşıl sıçramalar gibi. Her bir iç dünya, parçalı bir dış dünyanın içermesidir. Her iç bir nicelik, nitelik durum belirmesiyken her dış da bir nicelik nitelik belirmesi olup; iç ve dış nicelikle niteliğin çelişkisini verirler.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |