..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Bir sanatçý baþarýsýz olamaz; sanatçý olabilmek bir baþarýdýr. -Charles Horton Cooley
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




30 Eylül 2021
Kurucu Ýnþanýn Temelindeki Kolektifi Oluþumlar 3  
Bayram Kaya
Doðaya yönelimle olan beslenme, savunma, güvende olma, barýnma gibi herkesle olan tekil kiþi davranýþlarý, bileþik davranýþlý süreçlerin kolektif alaný içinde iþgücüne, iþ paylaþýmýna dönüþen enerji tipi olurlar.


:CFA:
Düzenli, kontrollü ve denetimli, paçalý enerji verimlidir, yönetseldir. Bu nedenle mülkün sahibi monarþinler, oligarþinler üzerindeki mutlaktý yapý; danýþmalar, topluluk, kurul, tüm, bütün, tamamý anlamýna divanlar, meclislerle (pankuþlar meclisi gibi kurul ile) frenli ve hýzlý enerji salýnýmý içine girmiþlerdir.

Ýlk, ön ittifaklý yapýlar neden eþyanýn ve inþanýn tabiatýna göre "ilahlar kurulu" tarafýndan yönetilmiþti? Ön ittifaklarýn ilahi kurul tarafýndan yönetilmiþ olmasý bir putperest hareketi deðildi. Sanýrým ön ittifaklarý yöneten ilahlar kurulunun geri baðlaným meþruiyetlerinin hem inþacý bir geri baðlaným olan üreten iliþkiye dayandýðýný anlamýþlardýr.

Hem de ön ittifaký oluþan konjonktür içinde totem meslekli gruplarýn olmasýyla totem meslekli gruplarýn bileþimlerini veren "farklý üretim hareketi kapasitesi (kolektif kapasite)" nedenle ittifaklarýn ilahi kurul tarafýndan yönetilmiþ olduðunu okur anlamýþtýr. Üretim iliþkisi ve üretim hareketi süreci hem kesikli sürekli yapýyordu. Hem yavaþlatýp hem birden hýzlandýrýyordu.

Yine bu nedenle toplumu yöneten "kolektif güç, devlet gücü" olmakla devlet kolektif akýl ve kolektif kapasitesiyle, kiþiye göre akýl almaz bir kolektif erkedir (enerjidir). Önceki yazýlarýmda belirttim kolektif hareket bir tahrik gücü (iþlerge güç) ile iþleyim kuvvetleri üzerinde karþýlýklý farklý enerji takaslarý olan çokluðun, geri beslenim gücüdür".

Kolektif oluþ ýþýk gibi bir bilgidir. Ve kolektif oluþ bir bilgi akýþý taþýyan enerjidir. Tarihselliði verir. Geri baðlaným yasalarýný verir. Depo enerjiyi verir. Kendini tekrarlayan çevrimle özyinelemeyi verir. Kolektif miras aktarýþýný verir. Kiþiyi, kiþileri verir. Karþýlýk deðiþilir enerji emeði verir. Saðlamayý, saðlatmayý, üretileni paylaþmayý vs. bilgi olarak size verir.

Kiþi hayal edemese de; toplum hayal eder. Kiþi bilmese de; toplum dediðimiz üreten kolektif güç bilir. Kiþi unutsa toplum hatýrlar. Hatta hiç unutmaz. Bilgi, kapasite ölen kiþiyle yok olsa da toplumsal bilgi; toplumsal kapasite kiþinin dýþýnda ve kiþiden baðýmsýz olmakla kesikli süreklidir.

Bu nedenle toplum kiþiyle deðil kolektif güç ile uzaya gider. Sizdeki uzaya gitmenin hayal gücü, kolektif hayal gücündeki imgelerle oluþur. Bu nedenle geri baðlanýmla olan toplum ya da kolektif güç; kiþiden aþkýn ve kiþiden baðýmsýz olmasýyla kiþilerden kýyas edilemez denli, kiþilerin esamisi okunmaz denli kiþiden fazladýr.

Sosyo toplumsa inþanýn temelinde av ve toplayýcýlýk gibi doðada saðlanýr eylemle olunan yönelimlerin karþýlanmasý vardýr. Yine inþanýn temelinde güvenlik, savunma, yavru bakýmý, gözcülük gibi bir baþka tür kaygý sal yaþamsallar vardýr.

Kolektif alan içinde bunlarýn her biri, her bir iþlerge kuvvet ve farklý iþleyim kuvvetlerinin takasý üzerinde kiþilerin birbirinde saðlanýr. Farklý türden kullanýlabilir ve tüketilir, iþlerge kuvvetler (tahrik eden enerji) aktarýmý ile iþleyim kuvvetlerin deðiþim organizesi, alan içinde iþ bölüþümünü ile yardýmlaþan parça iþlerin entegresini oluþturmuþtur.

Tekil kiþiler dýþa doðru eylemle ve kendilik yönelimleydiler. Kiþinin kendilik eylem ve kendilik yönelim iþleri diðer kiþilerin kendilik eylem ve yönelim iþleriyle kesiþtiði yerde bileþimin olumlu veya olumsuz alan baðý oluþtu.

Oluþan baðlaným veya kaçýnma stratejisi ile seçme ayýklama süreci çalýþtý. Bu eleme iþlemiyle kiþileri birbirine yaklaþtýran alan kuvvetleri içinde ortaklaþa bir kolektif baðýntý ve ortaklaþa kolektif iþgücü uygulamasý ortaya kondu.

Ýþte kiþilerdeki kendilik eylem ve doðaya yönelme iþi nedenle kolektif alana gelen kiþilerin iþsizlik gibi bir garabetinden söz etmenin olanaðý yoktur. Hayatýn iç ve dýþ faaliyetleri baþlý baþýna bir iþtir.

Yaþlý, güçsüz, sakat, hasta, çocuklar dýþýnda kolektif alanýn çalýþmayaný yani güncel deyimle "iþsizleri yoktur". Yaþlý güçsüzler iþsiz deðil, iþ yapacak çaptan düþmekle yine sürdürmeleri gereken bir yaþam, iþleri vardýr.

Yani aðaçtan aðaca meyve; orda burada ot ve kök, týrtýl böcek toplayýp; ceylan peþinde olan kiþinin iþsizliði olamaz. Kiþi iþsiz olmamakla kolektif baðlaným içine girdi. Ýþsiz kiþi, kolektif baðlaným yapabilir miydi?

Ýþ deyince kiþiler toprak ekip, kitap yazarak, meyve yetiþtirerek bileþim alaný içine gelmiyordu. Yoktu böyle bir þey. Kiþi hayatýn korunmasý ve idamesi iþi olan eylem ve yönelimlerle bileþik alan ortaklaþmasýný iþini ortaya koyuyordu.

Ýþte "buradaki bileþik alan etkisiyle" kiþilerin kendi eylem ve yönelimleri olan avcý, savunmacý, gözcü gibi iþleyim iþlerler gruplanýp karþýlýklý iþlerge iþgücü deðiþimine sokulmakla süreç "iþleyim ve iþlerge iþgücü emekler hüviyetini kazanýyordu".

Durum bu olunca kolektif sistemin inþa temeli olan geri baðlaným yasasý içinde iþsizlik diye bir anlam, bir kavram, bir algý, bir düþünüþ, bir kaygýsý yoktur ve olamazda.

Nasýl olsun ki? Herkesin tekil durumla ihtiyaçlar hiyerarþisiyle davranmakla doðaya doðru yönelim ve saðlama eylemiyle olduðu davranýþlarý kolektif alan içine gelince alanýn iþlerge ve iþleyim kuvvetleri nedenle iþ paylaþýmý, yardýmlaþma, dayanýþma olarak "yansýyan bir enerji dönüþümüydüler". Birleþim ve bað enerjisi iþleyim ve iþlerge eylemli alaný açmýþtý.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn felsefe kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Ölçü 4
Ölçü 2
Kendisini Kopyalama 1
Hemcinslerin Tarihi 6
Ölçü 1
Hemcinslerin Tarihi 4
Hemcinslerin Tarihi 11
Hemcinslerin Tarihi 14
Totemi Dil 24/ý
Hemcinslerin Tarihi 12

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Asuman [Þiir]
Ayrýlýk Nedir? [Þiir]
Bülbülü Öldürmek [Þiir]
Ne Devletsun Ne Devletlu [Þiir]
Bildin mi? [Þiir]
Yol Yolcudan Habersiz [Þiir]
Köle 3 [Þiir]
Köle 2 [Þiir]
Bildin mi? III [Þiir]
Hata Yapmak [Þiir]


Bayram Kaya kimdir?

Emekli eðitimci. 1950 Mucur / Kýrþehir doðumlu.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.