"Leyla'nın işi naz ve işve; Mecnun'un gözü yaşı çeşme çeşme..." -Fuzuli (Leyla ile Mecnun) |
|
||||||||||
|
Bu gizemli dünyanın esnafı da diğer meslektaşlarına benzemezler. Yılların verdiği tecrübe ile yoğrulmuş değişik kültürlerin süzgecinden geçmiş özel bir topluluktur. Çarşı esnafı ise doğal bir pazarlama topluluğudur. Dışarıdaki kurallar oralarda pek prim yapmaz. Kuyumcu esnafı ise Kapalıçarşı'nın temel direğidir. Hikayemiz de bununla ilgili. Ünlü kuyumculardan biri taş alımı sırasında oldukça büyük bir zümrütü çok ucuza kapatmış. Karlı bir ticaret yapmanın keyfi ile bu büyük parçayı nefis bir yüzük haline dönüştürmüş. Oldukça yüklü bir değerle vitrinin en nadide köşesine yerleştirmiş. Fakat, günün birinde yüzüğün bulunduğu alanın yağlandığını farketmiş ancak bir anlam verememiş, silip yeniden yerine koymuş, ama nafile... Taş devamlı terleme yapıyormuş. Sormuş soruşturmuş ve taşın defolu olduğunu, bu zümrütün çıkarıldığı ana madenin volkanik bir bölge olmasından dolayı, akan bu sıvının, taşın damarlarında biriken sıkışmış gazdan kaynaklandığını öğrenmiş. Hevesi kursağında kalarak vitrininden bu parçayı alarak tezgahının ücra bir köşesine nakletmiş. Aradan birkaç ay geçmiş geçmemiş; elinde bu defolu zümrüt yüzükle bir müşterisi çıkagelmiş. Meğer tezgahtarlardan biri ondan habersiz yüzüğü satmışmış. Kadıncağız dükkanın orta yerinde kazığı yemenin verdiği hiddetle ağzına geleni söyleyip bu yağlı taşı verdikleri için tezgahtarlara hakaretlerini sürdürüyormuş. Bakmış olacak gibi değil, adının çıkacağına mı yansın yoksa müşteriyi kaybedeceğine mi? Bir hışımla tartışmanın arasına dalmış, çılgınlar gibi tezgahtarlara bağırmaya başlamış: - "Ulan hangi hain benim ağlayan zümrütümü sattı, ben bunu gözüm gibi saklıyorum, defolun...!" Kadıncağız bu sırada hafifçe kenara çekilmiş ama yüzüğe de sıkı sıkıya sarılmış. Bu sefer roller değişmiş, adam yalvarıyor, yüzüğü geri istiyor, kadıncağız ise şahin kesilmiş yüzüğü vermiyor ve bir anda dükkandan fırlayıp gitmiş. Şimdilerde ise sosyetede ağlayan zümrütünü toplantılar düzenleyip göstermekteymiş. İşte çarşı esnafının küçük örneği. Dışarıdan oldukça farklı, öyle değil mi?
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Y. Kemal Erener, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |