..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Sanat doğaya eklenmiş insandır. -Bacon
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Sanat > Göktu Kara




1 Temmuz 2009
Nokta  
Nokta

Göktu Kara


En incelikli yazınsal yaratılar yaratıcısının bilinçsel adlandırmalarını beraberinde taşır , aslolan okurun bu tanımlandırmayı kendi içsel süzgecinden nasıl geçirdiğidir.Elekten geçen yorum paragraflarını ,seçilecek eleştiri oklarını, hissedilecek konuları yazınsal düşüncenin döngüsel dışavurumunu kamçılayacak olan iki yazarın içinde barındırdığı hırs,yetkinlik,yaşanmışlık,bilinç ufku,gözlemi,kavgası ve tarafıdır.


:BJAE:
En incelikli yazınsal yaratılar yaratıcısının bilinçsel adlandırmalarını beraberinde taşır
, aslolan okurun bu tanımlandırmayı kendi içsel süzgecinden nasıl geçirdiğidir.Elekten geçen yorum paragraflarını ,seçilecek eleştiri oklarını, hissedilecek konuları yazınsal düşüncenin döngüsel dışavurumunu kamçılayacak olan iki yazarın içinde barındırdığı hırs,yetkinlik,yaşanmışlık,bilinç ufku,gözlemi,kavgası ve tarafıdır.

Yoğunlaştırılmış kavgaların,dönüştürülen düşüncelere yaratıcı etkisi büyük olup edinilen tarafın deneyiminin tadını asıl okur edinmektedir.

“Sen bu kavgada / bir nokta bile değil, / bir küçük, eğri virgül, / bir zavallı vesilesin!..”
Şair bu sözü 1935 yılında kalem kavgasına giriştiği Peyami Safa için demiştir. Şimdi bu sözü biraz derinlemesine irdeleyelim:

Yaratıların oluşumunda beyinsel tepkiler önemli bir yer tutar. Bir insanın gelişiminde eğitimin yeri kadar çevresel etkiler ve toplumsal oluşumlar da büyük yer tutar. Eleştirinin içeriksel dokusunu ilmek ilmek irdelersek tarihsel ve sosyal katmanları göz ardı etmemek gerekir. Dilsel ve düşünsel basamakları teker teker çıkalım:

Anlamda ve anlatımda olgunlaşmış her soluğunu insan ve kavgası için atan bir şair,güçlü bir usta bu sözde karşı tarafa şunu demek ister: Sen başka beyinler tarfından kullanılan bir kulsun.

Virgülün işlevsel bağıntısını dikkate alırsak çağrışımsal olarak eğik,sinik,aklını kullanamayan,başka bilinçlerin ürettiklerini kullanıp savunan,değişmeyen.önyargılı düşünceleri,iddiaları kendine ilke edinmiş kalemler için kullanıldığını görürüz. Tartışılan her neyse yaratıcı bir benzetme kullanmış şair.

Keşisen döngülerde ve olağanüstü dönemlerde söylenmiş bu söz var olan kavganın sosyal açıdan önemli bir boyutu olduğunu en azından bir okurun dikkate alacağı nadir sözlerden biridir.”zavallı” sözcüğüne odaklanırsak sinmişliğin,kapalılığın,bulanıklığın,bilmezliğin simgesi olduğunu apaçık görürüz. Bu sözün aynası budur denilebilir.Daha doğrusu okur edindiği duyumsamaları,bilemediği/bilmek istemediği gerçekleri bu aynadan görebilir.

Bir yazar/şair için yetkinlik evrensel olarak değerlendirilmektir. Tarafı ve kavgasıyla önde durabilmektir. Kitapların toplatıldığı,yasaklandığı,yakıldığı bir çağda dik durabilmektir.Bunu tam tersini zavallı her virgül yapabilir.

Çok söylenmiş ve çok yinelenmiştir, Hitlere karşı aydınların tutumu... Biz okurlar anımsayalım yeter. Hayata karşı zavallı bir vesile olmayalım. Bu evren insan olmak için sormak,sorgulamak,gözleri kapamamak gerekir.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın sanat kümesinde bulunan diğer yazıları...
Kalemlerin Ölümleri Üzerine Bir Deneme
Ölü Kitaplar Ülkesi

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Okyanus Damlalarına Mektup
Medya - Ateşçileri
Aile İçi Faşizm
Kemal Özer
Hayal Ettirmek İşte Gerçeğim Budur Benim
Gerçek - Abartma - Düş - Gerçek - Doğru I
Cumhuriyete Güven Veren Bir Güneşti
Kendi İçimizdeki Sevgiyi Boğazlamak Yerine Paylaşmak Daha Elzemdir.
Fark Et/iyi Yıllar
Hayatının Baharında Ölmek Üzerine Dair

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Düşüm Kanatlanır [Şiir]
Saçma Şair VII [Şiir]
Kurşun Öncü Aydınlıklar [Şiir]
Saçma Şair V [Şiir]
Edalım [Şiir]
Saçma Şair IV [Şiir]
Ardıç Dede [Şiir]
Dilek (3) [Şiir]
Pire Ana [Şiir]
Aydınlık Elinde Çocuk [Şiir]


Göktu Kara kimdir?

Toplumsal yaşantıyı düş-yaşantısıyla birleştirerek bu alanda diğer ozanlara öncü oldu. Yaşadığı düşleri, edindiği birey-usça birikimleri uzay teleskobu gerçekçiliği diyebileceğimiz biçimlerle şiirlerine ve öykülerine yansıttı. Halkın diline yakın ama kendine özgü bir dil kullandı. Değişime açık bir ozan olduğu için hayatında sürekli değişiklikler yaptı. Kara'ya göre şiir ' düşsel unsurların oluşturduğu bir galaksidir'


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Göktu Kara, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.