"Kirazlar ve dutların tadını çocuklar ve serçelerden sor." -Goethe |
|
||||||||||
|
1- Fizyolojik ihtiyaçlar 2- Güvenlik ihtiyaçları 3- Sevgi ve aidiyet ihtiyacı 4- Saygı ihtiyacı 5- Kendini gerçekleştirme ihtiyacı şeklinde sıralanışı olarak tanımlayabilirim kısaca. Ve yine aklımda kaldığı kadarıyla bu kurama göre; bir piramit şeklindeki sıralamada bir üst basamağa geçebilmek için, bir alt basmaktaki ihtiyaçların giderilmesi gerekiyor. O halde, örneklersem eğer ; henüz karnını doyuramamış birinin,saygınlığı bir ihtiyaç olarak fazla önemsemeyeceğini söyleyebilirim. Zaman zaman, içinde bulunduğum ana göre; bu ihtiyaçlar sıralamasında hangi basamakta olduğumu ve ihtiyacımı gidermeye yönelik davranışlarımı takibe alırım. İçinde bulunduğum basamaktaki ihtiyacımı gidermeden, bir üst basamağa ilişkin bir durumu ihtiyaç olarak hissedip hissedemeyeceğimi düşünürüm. Ve kendimden yola çıkarak vardığım sonuç; ihtiyacımın yoğunluğunun hissiyatımı etkilediği. Ve bu yoğunluk açısından baktığımda piramidin özellikle ilk iki basamağında yer alan, fizyolojik ve güvenlik ihtiyaçlarının; insanoğluna özgü davranışları anlamlandırmada en önemli kriterler olduğunu düşünüyorum. Yine şu, adı bir türlü koyulamayan açılımdan söz etmek istiyorum ki malum, uzun bir süre daha meşgul edeceğe benziyor kamuoyunu. Adı her ne olursa olsun, açılımın odak noktası; "ekonomi olmalıdır " tespiti, Maslow` un kuramının haklılığına işaret ediyor gibi. Ekonomik refah açısından ülkemizin doğusuyla batısı arasındaki derin uçurum, her iki bölgede yaşayan insanların davranışlarını da etkiliyor ister istemez. İstisnalar elbette olacaktır ama bu da gösteriyor ki; fizyolojik ve güvenlik gibi bireye ait gereksinimler giderilmeden, insanın kendini gerçekleştirmesini beklemek ancak ütopik bir eylemdir. İşte bu yüzden; bölgedeki yaşam koşullarının, bu iki temel gereksinimi giderecek şekilde iyileştirilmesi ile ilk etapta bireysel bir huzur ortamı oluşturulmaya çalışılmalıdır.Ve bu huzur ortamından sonra bireyin toplumsal ihtiyaçlarının giderilmesine sıra gelecektir ki sevgi, aidiyet gibi değerler gerçek anlamlarıyla ihata edilebilsin.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Münevver Saral, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |