..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Olgular görmezden gelindikleri için var olmaya son vermiyorlar. -Huxley
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




21 Ocak 2020
Anlamak Gerek 70  
Bayram Kaya
Su içindeki balığa yüzmeyi öğrendi deme kavramı olur mu? İşte emperyalist süreç içinde emperyalistlerin yeryüzüne duhul etmişlerdi, Zaten emperyalizmin alemlere sokulmalarıyla bu durum emperyalistlerin alem içinde olmalarıydı.


:IH:
70
Su içindeki balığa yüzmeyi öğrendi deme kavramı olur mu? İşte emperyalist süreç içinde emperyalistlerin yeryüzüne duhul etmişlerdi, Zaten emperyalizmin alemlere sokulmalarıyla bu durum emperyalistlerin alem içinde olmalarıydı.

Zaten alem olan alem içinde olan ganimetle olan birine de üreten ittifakın çevresinde olanlar anlamına gelen ön ittifaklı yaratılışın alem tanımları, emperyalistlere bom boş gelecekti. Emperyalist benden öte olmayan benim dışımdadır demekle alem sözcüğünü de sistem dışına uçuracaktı. Alem sözünü inanca dek gaip alemine, yeryüzü olmayan öteki aleme, gökyüzü alemine atfedecekti.

Eski kavramları şimdiki zaman içinde yeni anlamıyla kullanmanın üçüncü bir nedeni de kolaycılıktı. Bu kolaycılık bilinenden bilinmeyene faydacılık olup, hızlı sonuç almaydı. İnsanın bilinci uzun zaman içinde söylem olan kategorize edici kalıplar içinde, yeni olanı çok kolay öğrenme yapıyordu.

Köleci sistem üreten meslek sahibi ilah kavramını ve tekil kişi olmakla kişi olarak belirmesi topluma göre geriletilmekle kolektif tüzeli olan ilah kavramını silmek istiyordu. İlah kavramındaki öğrenilmiş geri bağlaşımlı geri çağrışmalı anlamlandırmalar El öğretisi için hazır biçilmiş kaftandı.

Eski öğrenme, öğretme kalıplarını yeni anlamıyla El anlamını telkin etme işinde kolay kabul edilir yapıyordunuz. İlah kolektifti yani tüzel kişilikti. El kolektif yani tüzel değil tamamen tekil kişi hüviyeti olan psikolojiydi.

Bu yol El için akılcıydı. Tarihi bilinç bakımından sakattı. Ama bir taşla iki kuş vurmaydı. Eski kalıpların içini boşaltıp yeni anlamla dolduruyorsunuz. Böylece boşaltılanla geçmişi unutturuyordunuz. Doldurduğunuz anlamla da hızlı bir köleci öğreti bilinçli bir bilgi ediniyordunuz. Bu efendilerin işine gelen yoldu.

Kısacası içinde oynamaları yapılan eski kavramların geri çağrışım etkisi köleci manaya karşı oluşan tepkisel dirençleri bir hızlı şekilde kırıyordu. İlk ittifakı kavramlarda yapılacak dönüşmeler nedenle köleci sistemin El ahit uygulamaları hızlı sonuç alacaktı. Eski kavramlar anlama zamanını kısaltıyordu. Anlaşılma zamanı kısalan öğrenme de hızlanıyordu. İşte bu süreç eski kavramlara yeni anlam vermesi işinde etkin oluyordu.

Bu şu demekti. Dağ, taş; dere, tepe aşarak korkarak; bin bir zorluğa uğramakla gideceğiniz hırsızlık, çetin ve meşruiyet siz yoldu. Çetin ve meşruiyet siz olan bu talancı, yağmacı yol; ganimet fikriyle meşrusu yapılmıştı.

Talana uğramanın bilinen, tanına gelen mazi sel bir geri bağlanım çağrısı oluşmuştu. Bu çağrışım içinde korkma korkutma vardı. Korkutan çağırma üzerinde fey elde ediliyordu. Fey mantığı da çetin olan zor olan savaşma mantığını da kolaylıkla ganimet denen zorbalığa çeviriyordu. Çetin durum böylece zaman zaman saf dışı edilebilmişti.

Talan kavramını üretmeyen barbarlığı inanç mantığı içinde ganimet olarak söylediniz. Böylece ganimet söylemiyle barbarların talancı mantığı geri hortlamıştı. Siz de zaman zaman talancı mantıktaki korkutan sürecin geri bağlanım çağırmasından yararlanıyordunuz. Ganimet sunan hırsızlık yağmasını ganimet anlayışlı meşruiyet ile daha hızlı, daha az zamanda ve kimi kez adeta zahmetsiz bir şekilde en az yorulmayla yapacaktınız.

Üstelikte El ’in bu talancı meşru yolu, hırsızlığı korkusuzca yapacağınız bir sürece dönüşmeydi. Tüm mesele bu yolu ilah görünümlü iradenin geri bağlanım çağrışımlarıyla ganimeti El yolu olukla tanımlayabilmekti.

İlah yolunu oluşan anlama anlatma kalıpları olan yol daha az enerji ile az zamanda daha çok anlama anlatma işini ortaya koyuyordu. Gök söylemli kavramın insan bilincinde oturmuş ve işler leşmiş alan etkisi rüzgarıyla oluşan anlama, anlatım akışı vardı.

İşte yağmurla da ilişkilenen yeni gök kavramı, yaratılış döneminin ortaya koyduğu, içi boşaltılan eski gök kavramının rüzgârı içine yeniyi konmaktı. Böylece gök ve gökler kavramı, içi alemlerle ve bizler için rızk bekleme kapısı olmakla (köleci mantığa uygun olarak üretilmeyen hazır) nimetlerle doluydu.

Koyun, et, süt, bal vs. üreten, yün eğirip; ip bükmüş kumaş dokuyan çoban mesleği olan gök kavramından hareketle şimdi; eti, sütü, kumaşı göklerde rızk olarak, nasibi olarak göğün kararı olarak bekleyen, enfekte bir illüzyonlu mantık içine gelmiştik.

Halbuki siz ısı hareketini silindir içinde git gel yapan piston hareketiyle; önce dairesel harekete, sonrada düz harekete çevirmeden; fosil enerjiyi patlamalı bir donanım içinde itme tepkisi ile sürekli doğrusal bir harekete çevirmeden; yerin çekim gücünü saniyede 11,23 km’lik hızla alt etmeden bunlara ilişkin rızklara, nimetlere, nasiplere ulaşmanın kararı olanaksızdı.

11, 23 km’lik hareket enerjisini yer ivmesine karşı veya yerçekimini yenecek sürekli bir itme hızına eriştirmeden, göğe çıkma yararlanması ortaya koymanız olanaksızdır. Böyle olduğu gibi göğe çıkma olanağının kararını nasibini gökte beklemek te olanaksızdır.

Yine bizler üretmeden gökteki nimetler de (çobanların ürettiği ürünler de) bize verilmemekle bize verilmiş nimet olmuyordu. İlahi kavramlardan aparılan gerçek izahlar ancak böyle saçma sapan oluyordu. Doğada bulunan elma bize verilmiş nimet değildi.

Her bir var oluş türlü var oluşun kendi rekabetçi dinamik atılımıydı. Eğer ağılda doğan oğlak kadar oğlağın ırmakta otu (nasibi) bitseydi. Biz çoğaldıkça doğada elmaların, armutların, koyunların sayısı da bize göre nasip olarak ritmik artması gerekirdi. Var mı böyle bir şey? Varsa eğer insanlar açlıktan niye ölüyordu?

El yerdeki ve gökteki tüm nimetleri yararlanalım diye bize verdiğine göre Musa Ay'a bakıp duygulanmak dışında, Ay'ın nimetlerden yararlanmadan gitmişti! Eğer biz çalışıp çabalamadan Ay’a gidemiyor verilen nimetlerden yararlanamıyorsak; biz çalışıp çabalayıp Ay’a gittikten sonra Nasıl olur da El yerdeki gökteki nimetleri size verdim der?

Biz göğe gittikten sonra El yerdekilerini ve göktekileri size nimet olarak verdim dese kaç yazar? Demese kaç yazar? Gökte de yerde de size nimet verdim demek, doğru ve yeterli değildi. Üstelik Ay’a gitme gibi bu tür nimetlerde fayda sağlama her kesin rızkını verdim deme kolaycılığı kadar basit değildi. El ’in rızk olarak verdim dediği çoğu şeyler bir kişinin beş kişinin üstesinde geleceği bir beceri asla değildi.

El bunları bilmiyordu. El kolektif aklı bilmiyordu. El kolektif aklı, kolektif gücü bilseydi dilediğime dilediğim kadar rızk veririm de vermem de kimse karışamaz demezdi. Otomobil, uçak, trans Atlantik, ameliyat, bilgisayar rızkı vs. ancak ve ancak toplumsal kapasiteli yetenek içinde toplumsal hafızalı toplumsal tasarımlarla ortaya konabilirdi.

Üstelik doğada olan bir buğdayın üretimi bile kolektif birim zaman içinde kolektif güç ortaya konmadan rızk olukla üretilememişti. İşin garibi El, Enuma Eliş te anlatılan yerin ve göklerin nimeti deyimindeki yer sözünde sadece Sümer’i, Sineer’i anlamak yerine, tüm yeryüzünü anlamıştı.

Gök deyiminde de sadece çoban Akatları anlamak yerine kendi oluşma zamanlarındaki dilin anlatımıyla El, tüm yıldızlı göğü anlamakla maval okumuştu. Gök yerde çobanların elinde olan et, süt gibi nimetleri ve yer denen Sümerli tarımcıların elinde olan buğday, ekmek gibi tarım ürününe yerdekileri ve göktekileri size nimet olarak sunan El ‘e şükredin diyordu.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
Tarihsel 1
Anlamak Gerek 71
Anlamak Gerek 45
Anlamak Gerek 43
Anlamak Gerek 32
Anlamak Gerek 58
Anlamak Gerek 64
Tarihsel 2
İttifaklardan Ne Anlamalıyız 3
Anlamak Gerek 52

Yazarın bilimsel ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Anlamak Gerek 26
Anlamak Gerek 38
Kurtuluşun Felsefesi 161
Hatırlama 1
Mal mı, İnsan mı?
Mamon'du Belirme 1
Sahiplik İmanı 1
Bağ Enerjisi 1
Denge ve Dengesizlik Süreçleri 24
Tarihi Olan İlahi Adalet1

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Yıkılışa Direniş Direnişe Yıkılış [Şiir]
Aslına Yüz [Şiir]
Coğrafyan Fiziğin İle Ya Fiziğin [Şiir]
İzan Mizan [Şiir]
Vah ki Vah [Şiir]
İsis Dersem Çık Ereşkigal Dersem... [Şiir]
Görmez Şey [Şiir]
Mevsimsel [Şiir]
ve Leddâllîn, Amin [Şiir]
Tekil Tikel Tükel [Şiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayı yaşantılaşan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payı giderek azalmaktadır. Sosyo toplum bazlı, genel bir açılımla başlayan çalışmalarım da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazıların tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doğa bilim verileri güdülü çalışma olmasına gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok bağıntısıyla söylüyorsanız, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2020 | © Bayram Kaya, 2020
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.