..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Aþkýn aldý benden beni. -Yunus Emre
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Deneme > Unutulamayan Dönemler > Cafer ÞAHÝN




3 Eylül 2008
Ali Ekberçiçek  
BÜYÜK USTAYI ÖZLERKEN

Cafer ÞAHÝN


Türkiye'de yediden yetmiþe herkesin tanýyýp sevdiði Türk Halk Müziðinin Ulvi çýnarý Ali EKBERÇÝÇEK Ustanýn bize býraktýðý ölümsüz eserlerini her daim yad etmeyi boynumun borcu olarak telakki ettiðim için Ona minnet ve þükranlarýmý sunmayý amaçladýðým ve kýsa bir anlatýmla da olsa Onun emsalsiz kiþiliðini ve muazzam sanatýný anlatmaya çalýþtýðým bir deneme yazým


:BGBE:
“Burasý, TRT; Ankara, Ýstanbul, Ýzmir, Antalya, Erzurum ve Diyarbakýr radyolarý, Sayýn dinleyiciler, þimdi Ali Ekber Çiçek’ten türküler..”

- Ali Ekber Çiçek’ten türküler…

- Çocuktum, sanýrým henüz 7 – 8 yaþlarýndayken bir gün, bahçemizde otlattýðým kuzularý akþamüzeri eve getirirken, kapýmýzýn önünde alýþýlmadýk bir kalabalýk görünce, karmaþýk duygularla heyecanlanmýþ, ürpermiþ ama eve iyice yaklaþýnca toplanan o insanlarý ürkek ve üzgün deðil de, daha çok meraklý ve þaþkýn görünce, derinden bir oh çekerek rahatlamýþtým...

Sonra çoðu zaten arkadaþlarým olan köyümüzün çocuklarý nefes nefese etrafýmý kuþatarak “ Baksana, senin baban köye küçük ve acayip bir sandýk getirdi, düðmelerine basýnca içindeki insanlar hem konuþuyor hem türkü söylüyorlar vallah, inanmýyorsan git de bak”

Hem çok þaþýrmýþ hem gülmüþtüm, sonra onlarýn konuþtuklarýný bitirmelerini beklemeden içeri koþmuþ ve ilk bakýþta alnýndaki iri “PHILIPS” yazýsýný keþfettiðim radyomuza bakýnca ve babamýn izniyle ibresini çevirince, ilk durakladýðým istasyonda, çocukluk hafýzama çok saðlam þekilde nakþolan, giriþte bahsettiðim anonsla karþýlaþtým…

Yani “ Burasý TRT, Ankara, Ýstanbul….. radyolarý…. Þimdi Ali Ekber Çiçek’ten türküler…

Dün de O’nun ölüm haberini izledim, yüreðim kanayarak ve hemen gözümde canlanan bu ilginç anýmýn seyrine dalýp gözlerim yaþararak…

Erzincan’da doðmuþ, Ulular köyünde… Babasýný 39 depreminde yitirmiþ, yokluklar, mihnetler içinde, çok küçük yaþlarda boyunu ve gücünü aþan dünyanýn en zor ve çetrefil iþlerinden biriyle rençberlikle cebelleþmiþ… Sonra baðlama çalmayý öðrenmiþ… Ünlü Türk Halk Müziði türkü derlemecisi Muzaffer Sarýsözen keþfetmiþ kendisini… Bakmýþ sesinin rengi, tonu, týnýsý, nev-i þahsýna münhasýr, baðrý yanýk bir Anadolu çocuðu; TRT Ýstanbul radyosuna göndermiþ orada ses ve baðlama sanatçýsý olarak iþe almýþlar ve kýsa zamanda yýldýzý parlamýþ… Saz çalýp deyiþ okumakla da kalmamýþ, kaybolmaya yüz tutan 400’den fazla Anadolu türküsünü derleyerek, Halk müziðimize büyük bir hizmette bulunmuþ…


Türk Halk Müziðinin gelmiþ-geçmiþ bu en büyük ve kudretli ustasýný çocukken o yüreðime nakþolan anonstan beri hep dobra dobra sevmiþ, rengi, tonu, týnýsý, davudiliði insaný mest eden kendinden geçiren o müstesna sesini her fýrsat bulduðumda büyük bir keyifle, ilgiyle ve huþuyla dinlemiþ, bir gün onunla müþerref olup söyleþme arzusuyla da hep bekleyedurmuþumdur…

Ana neylersin, týpký zamanlarýnda yaþadýðým ama göremediðim, Cahit Külebi, Necip Fazýl, Safiye Ayla ve Barýþ Manço gibi, deðerlerimizle müþerref olamadýðým gibi, Ali Ekber Çiçek üstadýmýzý da dünya gözüyle görüp elini öpmek þerefine nail olamadým…

Onun o eþsiz sesini ve harikulade yorumunu dinleyebilmek için, bir vatandaþýmýzýn o zamanýn bayaðý iri ve hacimli radyolarýndan olan pilli radyosunu çok uzak olan tarlasýna, kucaklayýp götürdüðünü daha dün önce birilerinden dinlemiþtim. Aslýnda ona duyulan sevginin bu nevi örnekleri sayýlamayacak kadar çoktur…

Günümüzde de, çok deðil daha birkaç hafta evvel bilgisayarda yazýlarýmý yazdýðým esnada, çok genç birinin kulaklýðýnda taþan sesin, Ali Ekber Çiçek ustaya ait olduðunu görünce, onun yeni nesil tarafýndan da benimsenip sevildiðine kanaat getirdim…

Buna raðmen, halk müziðimizin bu efsane isminin, kadri, kýymeti kendi ülkesinde yeterince bilinmemiþ, Avrupa ve ABD’de daha çok önemsenmiþ, îcra ettiði müzik büyük bir ciddiyet ve titizlikle araþtýrýlmýþ, baþta Almanya’nýn eski baþbakanlarýndan Willy Brand’ýn çaðýrýsý olmak üzere, ABD’deki çeþitli üniversitelerce konserlere davet edilip çok önemli ödüllerle taltif olunmuþtur.

Hepimizin o çok sevdiðimiz ve onun þaheseri olarak nitelendirdiðimiz “ HAYDAR HAYDAR” türküsünün melodisini bir ABD etnomüzikoloji profesörü, ölçmüþ, tartmýþ, 100’ü aþkýn ses ve ton saptadýðý bu eserin seslendirilmesi için on’larca saz getirildiðini tespit ederek, tek kiþinin, tek sazla bu sesler nasýl icra ettiðini düþünmüþ – taþýnmýþ bu mucizevi olaya ve inanýlmaz bir ahenkle ve zenginlikle icra edilen bu ustalýða þapka çýkarmýþtýr. Týpký Japon mimarlarýn Mimar Sinan’ýn Selimiye Camisini görüp inceledikleri neticesi, söyledikleri “Bu insan elinden çýkan bir eser olamaz” dedikleri gibi, ABD’li profesör de “Bir insanýn elinden ve sazýndan bunca çok ses ve ahenk çýkamaz” diyerek bunun imkânsýzlýðýný dile getirmiþtir.

Onunla ilgili ciddi çalýþmalardan birini de UNESCO gerçekleþtirmiþ, okuduðu türküleri, (Turkish Sofi Music-Folk Lute of Anatolia) yeni “Anadolu halk müziði geleneði” adýyla yayýmlayýp iki albüm halinde dünyanýn dört bir yanýnda, müzikseverlerin istifadesine sunmuþtur.

O yetmiþ yýllýk çileli, meþakkatli ama müziðimize hizmeti ve katkýlarý açýsýndan çok verimli hayatýnda, mezhep ve parti siyasetine hiç bulaþmamýþ, bu yüzden de saygýnlýðýný hep koruyarak, hem mensubu olduðu Aleviler, hem Sünniler tarafýndan çok sevilmiþtir.

O, inanç, meþrep ayýrýmý yapmadan bütün insanlarý çok seven, herkesi baðrýna basan,siyaset üstü gerçek bir Alevi ve gerçek bir Ozandý..

Týpký sadece sazýyla ve güçlü nefesiyle halkýmýzý saran, birleþtirici bir unsur olan, yüzyýlýmýzýn en büyük ozaný Aþýk Veysel Þatýroðlu gibi..




Onun ölümü hiç þüphesiz insanlýk için çok büyük bir kayýptýr. Ama o bu dünyanýn bir fena alemi olduðunu zaten biliyor ve söylüyordu…

“ Vay dünya dünya fanisin dünya,

Vay dünya dünya yalansýn dünya…

Can ile cananý alansýn dünya

Aþk ile pervane dönensin dünya”

Dünyada bir karýncayý bile incitmekten kaçýndýðýna þahadet ettiðimiz, bu usta, bilge ve gönül insanýna, Yüce Allah’ýn da rahmet ve maðfiretle muamele buyurmasýný niyaz eder, halkýmýza baþsaðlýðý dilerim…

Onu anlatmaya kelimelerin, cümlelerin ve sayfalarýn kifayet etmeyeceði gerçeðini hatýrlatarak, sözlerimi gene o büyük ustanýn ve THM efsanesinin manidar bir sözüyle baðlayayým:

“ Ben hiçbir zaman dini de siyaseti de müziðime alet etmedim. Hiçbir insaný ayýrmadým. Bize böyle öðretildi biz böyle bildik” ALÝ EKBER ÇÝÇEK
Türkiye'nin içinde bulunduðu nazik ortamdan dolayý ustalar ustasýný yad etmekte biraz gecikmiþ de olsak vefatýnýn birinci sene-i devriyesinde Merhum Ali EKBER ÇÝÇEK'E Yüce Allah'tan rahmet ve maðfiret diliyor ve Ona "Baki kubbede býraktýðý bu hoþ seda"dan dolayý minnet ve þükran duygularýmý sunuyorum...



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn unutulamayan dönemler kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Ba" de Harab Ul Afra
'Kaðýt Bebekler Kraliçesi'nin Hazim Sonu ve Bugünkü Ünlülerin Benzer Halleri
Barýþ Manço'yu Anarken

Yazarýn deneme ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Höyüðün Arkasý
Saman Alevi Þiirler
Selamün Aleykürt
Hayat ve Mazi
Kýzlarýn Cep Telefonlarýný Toplatalým
'Prim Ödülü' de Verebilir Misin Ey Devlet Baba?
Benim Asgari Ücretlim Ýþini Bilir
Bir Reklam: Benim Adým Kemal
Elimde Kalem Var
Faideli Kýzlar

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Kafa Kaðýdý [Þiir]
Aþk Serenadý [Þiir]
Benimle [Þiir]
Ayasofya Açýlacak [Þiir]
Cunta Dede [Þiir]
Gandi Kemal [Þiir]
Gurbet Biter [Þiir]
Deli Kýza Serenat [Þiir]
Aðýr Aþklar [Þiir]
Geri Dönmek [Þiir]


Cafer ÞAHÝN kimdir?

Dünyaya edebi ýþýltýlar saçmak için gelen biri olmak harikulade bir duygu,söz saltanatýnýn sultaný olmak,mülk saltanatýnýn sultaný olmaktan daha üstün ve muteberdir ÞAÝR-YAZAR CAFER ÞAHÝN Malatya'nýn yetiþtirdiði en önemli Þair ve Yazarlardan biri olarak kabul edilen Cafer ÞAHÝN, Hekimhan ilçesinin Kurþunlu Beldesine baðlý Güçlü(Eski adý Zahmettn)Köyünde doðdu. . . Ýlköðrenimini köyünde tamamlayan Þahin, daha sonra Malatya Ýmam-Hatip Lisesine devam etti ve bu okuldan mezun oldu. Kazandýðý Açýköðretim Fakültesi Ýktisat Bölümüne devam etmek yerine, kendisini tez zamanda büsbütün sanata adamak yolunu seçti. . . Genellikle serbest vezin tarzýnda þiirler yazan ve þiirleri usta iþi eserler olarak nitelenen Cafer ÞAHÝN, az olmakla beraber kafiyeli þiirler de kaleme almýþ ve bu tarz þiirlerde de baþarýsýný kanýtlamýþtýr. . . Þiirlerini GÖLGEMLE SÖYLEÞÝ ve NE BÝLÝYORSAN ANLAT adlý þiir kitaplarýnda toplayan Þair, bunun yanýsýra Deneme, Hikaye ve senaryo çalýþmalarýnda da bulunmuþ ve bu çalýþmalarýný þimdilik sanal ortamda pek çok sanat ve edebiyat sitelerinde yayýmlamýþtýr. . . 2001 yýlýnda ilk defa katýldýðý bir Makale Yarýþmasýnda Türkiye Ýkinciliði derecesiyle çok önemli bir baþarýya imza atmýþtýr. Edebiyat dünyasýna "YÜREÐÝMÝ ÝYÝ SAKLA" adlý þiiri gibi, sevilmenin de ötesinde bütün Türkiye'de adeta birer marka olmuþ þiirler kazandýran Yazarýn iki adet yayýmlanmýþ, biri Þiir, biri de deneme olmak üzere basýma hazýr iki kitabý bulunmaktadýr. . . çeviri Cafer Sahin MALATYA CURRENT AUTHOR POET POET-WRITER CAFER ÞAHÝN Malatya is known as one of the authors raised the most important poet and Cafer Sahin, Hekimhan spot in the town of Lead Strong (Zahmettn old name) was born in the village of . . . Falcon completed primary education in the village, then continued in Malatya Imam-Preacher High School and graduated from this school was. Rather than to continue winning the Open Education Faculty of Economics Department, chose to devote himself to art . . . Generally, the thesis also entirely free-verse poems written in the style and ingenious works of poetry known as Cafer Sahin, at least, although had written poems and rhyme in poetry of this kind of success has proved . . . NARRATIVE INTERVIEW and what I know my shadow's poems by the poet gathers books of poetry, as well as the trial, the story and screenplay, and this work is found in the studies of art and literature of many sites published in a virtual environment . . . Article Competition for the first time in 2001 with the participation of Turkey has achieved a significant degree of second place. Letters to the world "GOOD SAVE my heart" as his poem, almost a brand in Turkey was to be loved beyond all winning author of two published poems, one poem, one of which has two books ready for printing, including the trial . . .

Etkilendiði Yazarlar:
Divan Edebiyatý þairleri,Cumhuriyet dönemi þairlerinden,Necip Fazýl,Cahit Külebi,Attila Ýlhan vs.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Cafer ÞAHÝN, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.