Her gün yeniden doðmalý. -Yunus Emre |
|
||||||||||
|
Mülkiyetçi öðreti, kendisine göre ön ittifaklý ortam türdeþliði içine bir de özel mülkiyetçi mana anlayýþýna göre seçme ayýklama yaptýrdý. Komünce ortaklaþma olanýn yanýna zýttý olan ikinci bir mana oluþturmanýn çoklu türden mana anlayýþýný vermiþti. Sýnýflarý, teknolojileri, ideolojileri, vermiþti. Mutluluðu, rahatlýðý, güzeli, zenginliði vermiþti. Ýlacý vermiþti. Yaþamýn uzamasýydý. Sürü dönemin; totem dönemin kýtlýðýný bitirmiþti vs. Bunlarýn diðer yansýmasý da; mutsuzluktu, gözyaþýydý, gecekonduydu, iþsizlikti, kölelikti, zulümdü, kötülüktü, ölümlerdi vs. Totem dönem, totem gruplar arasý sentezleri yaptý. Totem meslekleri, totem kültürleri giriþmeli ayrý türden gruplar iç ortam devinmesi hýzlýydý. Hýzlý devinen ittifaký yapýlar takas sonrasýný, grup düzenli ortaklaþma gibi ideolojileri de bir arada sentezledi. Zýtlar giriþmesi zihin hakikatli imanca süreçlere dönüþmedikçe; kapitalist ideoloji bir cendere olup; içinde ezeni ezileniyle heterojen olur. Dýþtan sömürü görünen tek düzeli olmakla da ayný türdeþliði verici doktrinlere dönüþürler. Ýçte sýnýflara özgü olmanýn bir çeþit ayný türdeþliði iken sýnýflar karþýtlýðý olmakla da ayrý türden durumlarýyla yapý bir arada giden (bir sýnýf yararýna sömürüyü koyan harmoniyi oluþan) dinamiktiler. Zýtlarýn varlýðý ve birliði olan süreç; bir uçta zenginlik olan kâr ve kâr mülkiyetli homojenliði içinde güzellik, mutluluk ise; diðer yandan karþý homojenlik içine yansýma sentezi de; gecekondusu ile fakirlikle, iþsizlikle, kötülükle; zengin, fakir baðlamlý hakikilik içinde mücadele oluþun ayný türdeþliði olmalýdýrlar. Ayrýþan süreçler ayný süreçler. Ayný süreçler ayrýþan süreçler olmanýn üst üsteliðidir. Uçlar kendi içinde ayný türdeþlik olurlar. Ýki uç ve zýtlýk olan iki ucun iki temel karakteri de çeliþkidirler. Salýnýmlar karþýlýklý olarak ayný anda bir uçtan diðerine ve diðerinden de birine doðru salýnýmlarý verir. Bu salýnýmlar keçeci mengenesi gibi çizgisel oluþla deðil de; safhalar içeren çevrimle ayrý türdendi devinmeyi baðýntýlar þekildeki kendi yönelimlerini oluþurlar. Bu aþamalar birbirini durduran, birbirini baþlatan, giriþmelerin fren iliþkili denge ve dengesiz oluþ durumlarýný da sentezleyen iç içe giriþmelerdir. Bu karþýlýklý yönelimler, iþçi-iþveren oluþla veya üretim tüketim gibi oluþla birbirinin dengesini ve sömürme-sömürülme gibi oluþla da dengesizliklerini ortaya çýkaran farklý safhalardý. Zýtlarýn karþýlýklý gel git olduðu sentezin içi; birbirine karþý hem homojen hem heterojen davranýþlý olmakla devingenliktirler. Gelgit yapanlar birbirine karþýlýk, ayný türden hep 1 olan deðerli nicelimle bile olsalar; ayný türden bir nicelik 1,001 birim homojenlikken diðeri de 1,002 deðerler içinde deriþen nicelimler olmakla; ayný türdenler, ayrýtürdenlik gibi giriþme devinmesini baþlatacaktýrlar. Salt mutluluðun (varsýllýðýn) ve mutsuzluðun (yoksulluðun) kendi içlerindeki derece derece oluþla da heterojenlikleri ayrý ayrý bir olmakla, aynýtürdenliði oluþurlar. Ayný türdeþliklerin kendi yalýtýlmýþlýklarý o yapýnýn kapsamýndaki fakirliðini (mutsuzluðunu), fakirlik (mutsuzluk) içinde çürütür. Zenginliðini de (mutluluðunu da), zenginlik içinde çürütür. Bunlar giderek sönümlenmeye yüz tutan salýnýmlardýr. Zýtlarýn gelgit yaptýðý ayný adalýkla, karþýlýklý salýným yaptýðý durmalarý; sistem dinamiði içinde düðüm bir yerde iç içe geçiþirlerken belirsizleþirler. Mutluluk ve mutsuzluðun kesikli sürekli durumlar geçici bu düðüm yerin nokta karþýlaþmasý içindeki giriþmeleri, o þeyin bir süre belirsizlik durumunu oluþur. Bu belirsizlik durumlarý kesikli oluþla gelip geçicidir. Peþ peþe kesikli olma belirsizliðini ortaya koymasý ile da süreklidirler. Bu belirsizlik aný, ne ayný türdeþliktir, ne ayrýtürdenliktirler. Üretim karþýlaþmasý olmayan sadece tüketen özel alandýrlar. Birbirini takip eden her gün yeniden birbirini oluþturan gerektirmedirler. Salýnýmlar sürekli ve sürekli yeni fazlarla beslenip sürdürülen durumlar olmasýyla; belirsizlikler oluþup oluþup kaybolacaklardýr. Oluþmalarda, kaybolmalarda kesiklidirler. Ve yeniden, yeni bir faz geçiþiyle; devamlý olacaktýrlar. Belirsiz durumlarýn faz geçiþi A’dan B'ye doðruysa; A olan fazýn gidiþi; belirsiz nokta geçiþinden sonra, B olan faz alaný içine katýlacaktýr. Bu katýlýmla B, A salýným sürecini de, devam ettirecektir. A salýnýmý fýrýncýysa B salýnýmý ekmeði tüketen olmak zorundadýr. B içinde tüketilen ekmek A’nýn B de sürekli olmasýný saðlar. Burada A alan içindeki ivme yaptýran eðim A alan içindeki çoðunluk taþýyýcýlý eðim hareketidirler. Yani fýrýncý olan A alanýn eðim taþýyýcýlarý fýrýncýlýk iþine ait süreçleri, kolayca akýtýp inþa etmeleri olacaktýr. B alanýn içi ise ekmeði tüketen olmakla kendi içinde fýrýna dek süreçlerin inþa ve akýþýna karþý bilmezlik olmakla; A eðimli alan, iþleri kunduracýlýk olan köþkerlik eðimli alan içinde azýnlýk taþýyýcýlarýdýrlar. Yani fýrýncýlýk, B içinde geliþmez. B karþýlýklý olma ilkesine göre tüketici iken ayný zamanda da ayakkabý üreticisi olabilecektir. Ayakkabý üretimi içinde fýrýncýlýk bilgi beceri ve teknolojisi azýnlýk hareketi iken fýrýncýlýk içinde ayakkabýcýlýk bilmezlik ve azýnlýk hareketi olmakla yok deðerindedir. Belirsiz durumlarýn seyrediþ trafik faz geçiþi; B alanlý zýtlýktan A alanlý olan karþýtýna doðru ise; geçiþ noktasýndan sonra, B salýnýmý A fazlý zýtlýk gibi davranacaktýr (a fazlý zýtlýðý dýþtan tamamlayan karakteri oluþla davranýr). Alan hem bir mekân, hem de sürece eðim hýzlanmasý vermenin taþýyýcýlýðý olmasýdýr. Bu þu demek A homojenlikte, B zýtlýðý A gibi davranan azýnlýk davranýþlarý; B salýnýmlý alan içinde de A salýnýmý B gibi davranan azýnlýk salýnýmý olmakla, süreci en minimum noktada birleþen ayrýlan karakter olmakla birey oluþu ayný türden yapmayacaktýr. Bu sentez salt A salýnýmlý zýtlýðýn zenginlik gibi ayný türden oluþuyla, tek yanlý bir güzellik ya da B salýnýmýnýn kendisi ile fakirlik gibi ayný türden oluþuyla bir kötü oluþ olmayýp; zýtlýklarýn iyilik kötülük oluþla düðüm noktasýnda geçici belirsiz durumlar içinde giriþmelerinin güzel olmasýndaki, sentezdirler. Sentez sonrasý, yoksunluk; öfkeye dönüþmeyen sentezdir. Öfkenin (olumsuzun) hoþluða (olumluya); dönüþmesi içinde karþýlýklý saðlatmalarýdýr. Süt üreticisi olan birinde ekmek üretememek; olumsuzluktur. Süt üreten ekmeði bulamazsa öfkelenir. Süt üreticisindeki emek ürünü sütün de, fýrýncýya süt içme olmakla; fýrýncýnýn emek ürünü olan ekmek te süt üreticisine ekmek doyumu olmanýn birbirine karþýlýk olmasýdýr. Tüm alan içi bu türden karakter daðýlýmý olmakla, zýtlar birbirinin baðýl niteliðine dönüþürler. Düðüm noktasý sonrasýndaki geçiþlerin her biri, bir tarafýn, zýt alan içerisinde olacaktýrlar. Zýtlarýn tamamlayýcý karakter olmasýnda her biri bir eþitlik deðildir. Diðerinin eksikliðini tamamlayýcý onu devindirip sürdürücüsü olmaktadýr. Bir karakter belirmesi diðerinde imrenme olukla varsa; fýrýncý olamamaktan kaynaklý imrenme ve öfke; karþý zýt alanýn kendisi içine ekmek ve ekmeðin yenmesi olacaðýndan ötürü ekmeðin yenmesi öfkenin dinmesi, öfkenin baskýlanmasý olmaktadýrlar.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |