..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Doðru þeritte olsanýz bile, olduðunuz yerde kalýrsanýz er geç ezilirsiniz. -Will Rogers
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




23 Temmuz 2016
Yapýnýn Temelinde Ne Var? 1  
Bayram Kaya
Erken dönemdeki ortaklaþan iliþki ve kamu sahipliði iliþkisi; köleci sistem içinde, köleci ve özel mülkiyetçi iliþkilerin oluþmasý karþýsýnda bir dirençtiler. Ve köleci dönem içinde özel mülkiyetçi iliþkilerin yükselen deðer olmasý karþýsýnda erken dönem ortklýðý bir zýtlýktý. Erken dönemli ön ittifakýn bu zýtlýðý nedenle de köleci dönem, erken dönem iliþkileri içindeki ortaklýða, þiddetle karþýydý. Köleci dönem, karþý bir inþayýdý. Yine köleci sistemin, özel mülk sahipliðini oluþturmasý ve bir diyalektiðe göre cevabýný inþa etmesinin nedeni; köleci sistemin kendisinden önceki kamusal sahipleniþli ortaklaþan inþanýn, köleci sistem içinde özel mülkiyet iliþkisi olmasýyla yansýtýlmasýydý. YANÝ KÖLECÝ ÝNÞA ORTAKLAÞAN MEVCUT ÝNÞAYA KARÞI, ORTAKLAÞMAYAN ÝNÞAYIDI. Kamusal ortaklýða karþýn, hiç mülkü olmayan geniþ yýðýnlarýn oluþturduðu eðilimlerin alan etkisi üzerine; özel mülk sahipliði giriþmesini inþa etmekti. Ýnþanýn alan etkisi olan kutuplaný, iki zýt durum giriþiyordu. Birisi zaten var olan ön ittifaký ortaklaþmaydý. Ýkincisi ise þimdi inþasýna baþlanan, ön ittifaklý ortaklaþmaya karþý olan; özel mülkiyet iliþkisiydi. Özel mülkiyet iliþksi de kendi içinde efendi-köle oluþmalý sýnýfsal zýtlýk ve kutuplanmayý ortaya koyacaktý. Bu nedenle köleci sistem; erken dönemin ortaklaþtýran ilahi aitliðine karþý her bir cevabýný; efendi-köle oluþmasýnýn zýt kutuplaþmasý içine sokmakla köleci süreci imleyip, ortaya koyabilmekteydiler. Bu nedenle köleci iddia ve cevaplardan ön ittifaký inþanýn bir kýsým ana verilerini ortaya çýkarmak, çok çok olasýdýr. Tabii ki köleci sürecin oluþmasýnda; ön ittifaký deðerlerin yol açtýðý yeni geliþme ve deðiþmelerin de rölü çok çok vardýr. Ön ittifaký geliþmelerin niceli seyrediþ süreci geliþmeyi birçok farklý aþamalarý olan nitelik deðiþtirmelerinin içine de getirdi. Bu nitelik deðiþtirici farklý yansýmalardan biri de köleci özel mülkiyetçi iliþkiydi. Sürecin köleci sisteme doðru geçiþen faz kaymasý sürece egemen olmaya baþladý. Köleciliðe kayan niteliksel deðiþmeyi veren salýnýmlarýn üzerine egemence kiþisel köleci duygular modüle (bindiriþme) ediliyordu.


:AACB:
Yapýnýn Esasýnda Ne Var?

Her þey yadsýdýðý ile ya da yadsýma ve olum lamasýyla; artý ve eksi olan zýtlýk gerilmeli gel git olan kutbuyla vardýr. Azýn-çoða, gerinin-ileriye, küçüðün-büyüðe, kýsanýn-uzuna, akýlsýzýn akýllýya, çirkinin güzele, geçmiþin-geleceðe, þimdinin az sonraya; yeninin eskimeye ve eskinin yeni olmaya, düzenin düzensizliðe, düzensizliðin de düzene yansýma ve baðýntý olur bir eðim oluþu ve bir gerilimi vardýr.

Ýþte bu eðim ve gerilim; yadsýma ve olum lamayla kendisini ve süreci ortaya koyar. Bu yadsýma ve olumluma ya da zýtlýklar içinde; kutuplar arasý giriþme dediðimiz boyut; çekme itme oluþla; seçme ayýklama baðýntýsý olan bir gerilimlerdi alan etkisini ortaya koyar. Zýtlarýn varlýðý, birliði ve gerilimli oluþ yasasýdýr bu. Süreçler tirilledir ve gerilimle nötr olma arasýnda gel git salýnýmlarý yapma eðilimindedir.

Ýçteki gerilim; bir eðimi oluþmanýn þarjý, deþarjý ya da gel git salýnýmý olmakla birlikte, nötr oluþu ya da kesim nokta rezonansý içinde olmakla durumludur. Þeylerin içindeki gerilimli alan etkisi olumsuzlaþma ile olumluma türü eðimli oluþlarýn gel-git olan alan etkili basýncý altýndadýr. Böylesi etkileþmeli uzay zaman gerilmesi biçiminde kesikli süreklilik te; kendisini, kendi özel baðýntý iliþki türüne dönüþtürür.

Her bir varlýk etkime þekliyle vardýr. Her bir etkileme þekli yansýmadýr; manadýr; giriþir. Yansýma genel ve evrenseldir. Mana (anlama) özel ve özneldir. Her bir etkime þekli varlýktýr. Benlik te, etkileme þekli ve etkidir. Benlik, bencillik oluþla yansýr ve anlamdýr (manadýr).

Yapýnýn temelinde salt baþýna bir mana yoktur. Yani groteski olan, firari olan bir mana anlamasý yapý inþasýnýn içinde yoktur. Geri beslenme noktasýný temsil etmez. Her mana, yeni bir bað ve baðýntý etkisi olmakla yansýma ve yeni bir yansý olmakla da, insan öznesine göre bir manadýr. Her etki bir mana, her mana bir etkidir. Semboldür. Kutsama noktasýdýr.

Evrensel süreçler birleþme (çekme itme ile sentez olan seçicileþme) olup; her bir sentez de yeni ve farklý bir biçimde çekmenin birleþmesi itmenin ayrýþmasýdýr. Çekme itme bir etki ortaya koymalarýyla etkileþmedir. Her çekme itme mana olukla seçme ayýklamadýr. Seçme ayýklama baðýntýlý giriþmeler kesikli sürekliliðiyle yeni birleþmelerdir.

Bu nedenle kuarklarýn çekme itme yapan sentez baðýntýlý seçme ayýklama ve yansýma yapan mana anlamalý sentezi ve gerilimi farklýdýr. Kuark bileþimli olan atomlarýn düzey düzlem iliþkileri, kuark düzeyli giriþen iliþkilere göre yeni bir etki ve yeni bir baðýntý gerilimidir. Atom yeni etki yansýmalý ve yeni mana anlayýþlý birleþme yapan seçme ayýklama ve alan etkili gerilim olmakla çok farklýdýr.

Þarj (dolma-giderilme) ve deþarj (boþalma gerekmeli oluþ) gerilimin ve eylemliliðin nedenidir. Bencillik doymakla, þarj gerilimli olup; eylemini durdurur. Kiþi acýkmakla deþarj olup, acýkan gerilimiyle kiþi yeniden eylemli ve davranýþsaldýr. Sosyo toplumsa yapýlar, kiþilerin eylemli davranýþlarýný çeþitli iliþki baðýntýlarý içinde olmalarýyla deðiþik biçimlerde organize ederler.

Varlýk; etkice eylemliliktir. Ya da eylemlilik kendisini bir etkiyle; bir varlýkla; bir anlam yansýmasýyla ortaya koyar. Ýnsan bir etki þekli olan cinsel oluktu gerilimiyle etkileþip bir birleþme ortaya koyuyorsa; bu bir seçme ayýklamadýr. Kiþi bu etki gerilimle dolup boþalma olmakla, doygunluk ya da nötr rezonans dediðimiz kesim noktasýna ulaþmaktýr.

Bu örneðimizdeki ilk seçme ayýklamanýn karþý karþýya olduðu cinsel birleþme yansýmasý baþkadýr. Birleþme üzerinde çocuðun doðmasýyla; çocuðun, çocuðu doðuranýn ve çocuðu doðurtanýn yeni bir etki ile yeni bir yansýmasý oluþur. Bu yansýma cinsel sentezli yansýmadan farklý bir sentez ve farklý bir yeni seçme ayýklamanýn yansýma baðýntýsýný ortaya koymakla çok farklýdýr. Ýlkindeki ve ikincisindeki ana fikir farklýdýr. Fakat her iki ana fikir de temel düzlem referanslý bencilliðe uygun bir geri beslengim yasasýdýrlar.

Çocuk olan ikinci aþamalý süreç içinde insan, söz gelimi; kendisini çocuðu üzerinde sürmekle ifade eder. Çocuðu üzerinde sürüp gitme anlayýþlý mana, insanýn cinsel sentezi üzerinde yeni bir ikinci mana etkimesi yapar. Bu yeni etkime sonucunda kiþi anne, baba oluþun ana fikri üzerinde yansýr. Ve kiþi bu yansýmasýyla etkir olmakla çevresinde etkileþir.

Ýnsan bu sentez sonunda her çocuða deðil de, baþka çocuklar içinde kendi çocuðunu kendisine çekme yapar. Bu çeken eðilimle gerilimli kiþimiz nefsinde diðer çocuklara annelik babalýk olur duygu baðýntýsý olmakla beraber kiþimiz diðer çocuklara baþka bir etkime yansýmasý olan, itme giriþmesini uygular. Her bir düzey ve düzlem içindeki mana anlamasý ve mana giriþmesi o düzey ve düzlemin anlam iliþkisi esas olan referans noktasýna baðýntýsý olmakla ana fikirdirler.

Her bir mana baðýntýlý yansýma, file baðýntýsý gibi düðüm ve kesim noktalarýndan oluþan kesikli sürekli olmanýn að þebekeli iletime bilgisini taþýmakla temel olan ana fikre referansla büyürler. Bir ana fikir baðýntýlý mana bir öncesini yadsýr ve kendisinden sonrasýný olumlamakla akýþ yapýp, kesikli sürekli olur.

Öncel olan, yadsýnmakla beraber yeni kutuplu durum içinde anlam oluþla yansýr. Aksi halde yadsýnan yeni içinde yeniye referansla zýtlaþan bir anlam oluþla bulunamazsa, yeninin zýt olmakla yadsýr olan yeninin yeni kutbu da var olamazdý. Eskinin varlýðý yeni içinde anlamca imleyen oluþuyla vardýr.

Avcýlýk, toplayýcýlýk dönemli dayanýþmayla saðlatan ortaklaþma ve totem meslekli üreten iliþki olmakla totem dönemde ve ön ittifak dönemde ortaklaþan ve ortaklaþan mana anlamasý vardý. Bu dönemler içindeki sahiplik grup ve ittifak aitliði gibi bir grup ve ittifak sahipliði olmakla, kamusal sahiplikti.

Ortaklaþma ve kamusal sahiplik köleci sistem içinde mana oluþuyla vardýr. Her oluþma ve etki birçok baðýntýsý olan yansýmaydý. Öncelindeki ortaklaþa olana karþý, ortaklaþa olmayan; kamusal sahiplik olana karþý, kamusal sahiplik olmayan kiþisel ve özel sahiplikler de bir önceki ortaklaþan yansýmanýn içinde olmakla deðiþik yansýmalarý içindeki her hangi bir yansýmaydý. Köleci dönem bunu büyütecekti.

Erken dönemdeki ortaklaþan iliþki ve kamu sahipliði iliþkisi; köleci sistem içinde, köleci ve özel mülkiyetçi iliþkilerin oluþmasý karþýsýnda bir dirençtiler. Ve köleci dönem içinde özel mülkiyetçi iliþkilerin yükselen deðer olmasý karþýsýnda erken dönem ortklýðý bir zýtlýktý. Erken dönemli ön ittifakýn bu zýtlýðý nedenle de köleci dönem, erken dönem iliþkileri içindeki ortaklýða, þiddetle karþýydý. Köleci dönem, karþý bir inþayýdý.

Yine köleci sistemin, özel mülk sahipliðini oluþturmasý ve bir diyalektiðe göre cevabýný inþa etmesinin nedeni; köleci sistemin kendisinden önceki kamusal sahipleniþli ortaklaþan inþanýn, köleci sistem içinde özel mülkiyet iliþkisi olmasýyla yansýtýlmasýydý.

YANÝ KÖLECÝ ÝNÞA ORTAKLAÞAN MEVCUT ÝNÞAYA KARÞI, ORTAKLAÞMAYAN ÝNÞAYIDI. Kamusal ortaklýða karþýn, hiç mülkü olmayan geniþ yýðýnlarýn oluþturduðu eðilimlerin alan etkisi üzerine; özel mülk sahipliði giriþmesini inþa etmekti.

Ýnþanýn alan etkisi olan kutuplaný, iki zýt durum giriþiyordu. Birisi zaten var olan ön ittifaký ortaklaþmaydý. Ýkincisi ise þimdi inþasýna baþlanan, ön ittifaklý ortaklaþmaya karþý olan; özel mülkiyet iliþkisiydi. Özel mülkiyet iliþksi de kendi içinde efendi-köle oluþmalý sýnýfsal zýtlýk ve kutuplanmayý ortaya koyacaktý.

Bu nedenle köleci sistem; erken dönemin ortaklaþtýran ilahi aitliðine karþý her bir cevabýný; efendi-köle oluþmasýnýn zýt kutuplaþmasý içine sokmakla köleci süreci imleyip, ortaya koyabilmekteydiler. Bu nedenle köleci iddia ve cevaplardan ön ittifaký inþanýn bir kýsým ana verilerini ortaya çýkarmak, çok çok olasýdýr.

Tabii ki köleci sürecin oluþmasýnda; ön ittifaký deðerlerin yol açtýðý yeni geliþme ve deðiþmelerin de rölü çok çok vardýr. Ön ittifaký geliþmelerin niceli seyrediþ süreci geliþmeyi birçok farklý aþamalarý olan nitelik deðiþtirmelerinin içine de getirdi.

Bu nitelik deðiþtirici farklý yansýmalardan biri de köleci özel mülkiyetçi iliþkiydi. Sürecin köleci sisteme doðru geçiþen faz kaymasý sürece egemen olmaya baþladý. Köleciliðe kayan niteliksel deðiþmeyi veren salýnýmlarýn üzerine egemence kiþisel köleci duygular modüle (bindiriþme) ediliyordu.
Öncel olan sürecin birçok baðýntý yansýmasýndan biri ya da bir kaçý ele alýnmakla o süreç o baðýntýnýn yansýtmasý kadarla yeni oluþum içinde sürer ve vardýr. Veya öncel süreç, yansýma baðýntýsý kurulmaz olan diðer yansýmalar kadar ayýklanmakla yeni içinde yoktur. Yadsýnma, yadsýdýðýyla ortaya konur.

Köleci dönemle yadsýnan nedir? Ortaklýk ve kamu sahipliðini düzenleyen iliþkilerdir. Köleci dönemin yadsýdýðý nedir? Kamu sahipliði ve ortaklýk. Ön ittifaklar totem dönemi yadsýyýp yadsýdýðý kýsmý mana olurla taþýmakla var olmuþtur. Köleci sistem de ön ittifaklý kimi tutum iliþkileri yadsýmakla, yadsýdýðý kadarla vardýr.

Köleci sistem, kendi öncesindeki olanlar içinde yadsýdýklarýyla ortaya konur. Eþleyiþle bilinmez gibi olan ön ittifaklar; köleci sistemin var olan haliyle, kendi öncesinin yadsýnmýþý olmakla söylenir. Ve söylenmelidir. Köleci sistemden çok kolaylýkla ön ittifaký sistem çýkarýlabilir. Çýkarýlanlarýn kendine özgü iliþki dizilimleri yaklaþýklýkla kendi öncesini ele verecektir.

Söz gelimi köleci sistem, bir türlü saðlayamadýðý sadakate çok önem verir. Çünkü sadakat ortaklaþan yapýnýn ve ön ittifak sahipliðinin; olmazsa olmaz bir iliþki baðý olmakla özgecilik içinde deðerlendirilir. Oysa özel mal mülk sahipliði sadakati ve özgeciliði yok etmiþtir.

Özel mal mülk sahipliðinin kendisine de sadýk, biat eden kullar lazýmdý! Efendi köle iliþkisinde sadakat umuluyorsa da efendi köle iliþkisi sadakati, beklenen kadar vermiyordu. Oysa malý mülkü olmayanýn; karný (bencilliði sürekli üreten iliþki içinde) oymayanýn, sefaletin sadakati bir yere kadar olmakla, sadakati olmuyordu.

Bu nedenle özelleþen her þey gibi saðlýklý evlilik iliþkileri de kurulamadýðýndan, evliliklerde de büyük oranda sadakatsizlik vardý. Mana ile karýn doymuyordu. Bu nedenle salt mana ile sadakat olmuyordu. Karýn doyuran ya da dengeli ekonomik iliþkileri götüren mana iliþkisine sadakat; çok güçlü ve kutsaldý. Efendinin mana anlamasý içinde Mamon efendiye malý mülkü bol bol veriyordu. Kölelerin ilahý olan mana anlamasý; kölelere sýnav nedeniyle mal mülk vermeyip, ancak kölelere vaat ediyordu.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn felsefe kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
El Bel Baal 2
Tarihsel 2
Ýrade 1
Tarihsel 1
Anlamak Gerek 71
Kurtuluþun Felsefesi (Açký 2)
Sosyal Ýliþki Toplumu Hedeflemez 2
Anlamak Gerek 43
Anlamak Gerek 70
Anlamak Gerek 55

Yazarýn bilimsel ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Müruru Zaman 14
Sahiplik Ýmaný 1
Hatýrlama 1
Mal mý, Ýnsan mý?
Mamon'du Belirme 1
Müruru Zaman 7
Denge ve Dengesizlik Süreçleri 24
Anlamak Gerek 26
Bað Enerjisi 1
Sistem 15

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Aslýna Yüz [Þiir]
Vah ki Vah [Þiir]
Ýsis Dersem Çýk Ereþkigal Dersem... [Þiir]
Görmez Þey [Þiir]
Tekil Tikel Tükel [Þiir]
ve Leddâllîn, Amin [Þiir]
Mavi Yare [Þiir]
Mevsimsel [Þiir]
Yýkýlýþa Direniþ Direniþe Yýkýlýþ [Þiir]
Meþrep 3 [Þiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayý yaþantýlaþan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payý giderek azalmaktadýr. Sosyo toplum bazlý, genel bir açýlýmla baþlayan çalýþmalarým da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazýlarýn tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doða bilim verileri güdülü çalýþma olmasýna gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok baðýntýsýyla söylüyorsanýz, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.