..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Başka dillerle ilgili hiçbir şey bilmeyenler, kendi dilleriyle ilgili de hiçbir şey bilmiyorlar. -Goethe
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > İnceleme > Dünya > hakan alan




4 Ağustos 2016
Yaşamın ve Dünyanın Sonu  
hakan alan
Geçenlerde izlediğim bir belgesel yaşamın ve dünyanın sonu hakkında bilimsel gerçeklerden bahsediyordu.


:AIEE:
Geçenlerde izlediğim bir belgesel yaşamın ve dünyanın sonu hakkında bilimsel gerçeklerden bahsediyordu. Siz de bu belgeseli izleyerek bu konu hakkında daha ayrıntı bilgi edinebilirsiniz. (National Geographic, Bilimin ta Kendisi Dünyanın Ölümü.) Konusu ilgimi çektiğinden sizinle de bunu paylaşmak istedim.

Dünyanın yok olmasına anlaşılan o ki daha epey bir vakit var. Canlıların yaşam sürdüğü, hayat için bilinen tek uygun yaşam ortamını sunan bu gezegen de bir gün gelecek hayat olmayan diğer gezegenlere benzeyecek.

Yaşamın dengesini bozabilecek en önemli nedenlerden birisi asteroit çarpması. M.Ö. 10.000’li yıllarda dünya buzul çağından kurtuldu, medeniyetler oluşmaya başladı. Böyle bir buzul çağının tekrar yaşanması, medeniyetlerin yok olması çok uzak bir ihtimal değil. Mars ve Jüpiter’in yörüngeleri arasında kalan asteroit kuşağında, 600.000 kadar asteroit ve cüce gezegen bulunmaktadır. Kendi yörüngesinde seyreden bu kaya parçalarının yörüngelerinde meydana gelebilecek bir sapma dünyanın yaşamında doğrudan bir etkiye sebep olabilir. Asteroitin boyutunun büyük olması dünya yaşamını tehdit edebilir. Çünkü daha önce de böyle bir şey yaşandı.

65 milyon yıl önce 9,656 kilometre genişliğinde asteroit dünyaya çarptı. Bu darbe sonucu 160 milyon yıldır yaşayan dinozorlar yok oldu. Çarptığı anda 100 kilometre çapındaki tüm canlıları anında buharlaştırarak yok ediyor. Bunun etkisi uzun süre devam eder, ortaya çıkan zehirli gazlar ozon tabakasının büyük bölümünü yok eder. Dünyayı etkileyecek olan ultraviyole ışınları canlılara büyük zarar verir. Bir yılın sonunda canlı yaşamının yüzde 70’i yok olur. Dinozorları yok eden bu darbe bir gün bizi de yok edebilir. Kalan canlılar ise uzun sürecek bir buz devri ile karşı karşıya kalacak. Şanslı olan ekvator civarı bölge halkları bitki üretmeye devam edebilecek fakat burası için de savaşlar başlayacak. Nüfus oldukça azalacak. Yani modern yaşamın sonu gelecek.

Asteroitten kurtulsak bile, dünyanın ve güneşin doğal bir sonu olacak. Bugün orta yaşlarda olan güneş, bir milyar yıl sonra genişleyerek dünyaya daha yakın olacak. Güneşin genişlemesi, çekirdeğindeki hidrojen yakıtını bitirip yakıt olarak helyumunu yakmaya başladığında oluşacak süreçle ilgilidir. Bu, uzun sürecek bir can çekişme ve ölüm dönemidir. Güneşin genişlemesi parlaklığını arttıracak, dünyada sıcaklıklar yükselecek ve gezegenimiz giderek ısınacak. Şu an ortalama 30 derece olan sıcaklık, 40 dereceye yükseldiğinde insanlar için fiziksel sınıra ulaşmış olacak. Hayvanlar uyum sağlama açısından bu süreçte daha şanslı.

Bir milyar yıl sonra ısının yükselmesi nedeniyle karbondioksit yarı yarıya düşecek ve dünyadaki bitkilerin yüzde 95’i yok olacak. Sıcaklığın artması karbondioksiti ortadan kaldıracağından bitkiler boğularak ölecek. Dünya çölleşecek. Bitkiler olmayınca besin zincirleri çöker. Bitki ile beslenenler aç kalır.

Bir milyar yıl sonra ölmekte olan güneş genişledikçe ve sıcaklık arttıkça okyanuslar da buharlaşmaya başlayacak. Su seviyesi iyice düşecek. Buna paralel olarak denizlerde tuzluluk artacak ve deniz hayvanlarının yaşamı son bulacak. Canlı hayatının son temsilcileri ise mikroplar olacak. 1,2 milyar yıl sonra kendini güneş ışınlarından koruyabilen bazı mikroplar dışında hiçbir canlı yaşamayacak.

1,4 milyar yıl içinde okyanuslar tamamen kaybolacak. 1,6 milyar yıl sonra sıcaklık 106 dereceye yükselecek. Kendisini güneşten koruyabilen bazı mikroplar da sıcaklığa dayanamayarak yok olacak. Ayak basacak başka bir gezegen bulunamazsa bu hayatın sonu demektir.

Sonraki 6 milyar yıl sonra hiçbir canlının yaşamadığı özelliksiz dünyamız, ölmekte olan güneşin çevresinde dönmeye devam edecek. Güneş son dönemlerini yaşarken, 200-250 kata kadar genişleyeceği tahmin ediliyor. Güneşin genişlemesi ve ısının artması doğal olarak dünyanın da sonunu getirecek.

7 milyar yıl sonra güneş ölüme yaklaşacak. Bin kat daha parlak ve şu ankinden 200 kat daha büyük olacak. Isı dünyanın yüzeyini eritecek. 7,5 milyar yıl sonra dağlar eriyeceğinden her şey dümdüz olacak. Sıcaklık 1300 derecenin üzerinde olacak. Son 6 milyar yıldır dünyada hayat olmayacak. Artık dünyanın kendisi de ölmek üzere.

Güneş yakıtının sonuna yaklaştıkça dışa doğru genişlemeye devam edecek. Yoluna çıkan her şeyi yutacak. Dünya güneşe sürüklenecek. 12 milyar yıl sonra dünyanın tarihi sona eriyor. Eğer bir mucize gerçekleşmez de kaçamazsa güneş tarafından eritilerek yutuluyor.

Belki geleceğin insanları başka yaşam alanları bularak ya da gelişmiş teknolojileri ile bu alanları yaratarak canlı yaşamını devam ettirebilirler.

4 Ağustos 2016.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Yılbaşı 2 [Öykü]
Yılbaşı 6 [Öykü]
Kolye [Öykü]
Esrarengiz Sokak 1 [Öykü]
Yılbaşı 5 [Öykü]
Yılbaşı 4 [Öykü]


hakan alan kimdir?

Amatör bir yazar. .

Etkilendiği Yazarlar:
John Steinbeck, Stephan King


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © hakan alan, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.