En tatlý sevinçler, en hiddetli kederler sevgidedir. -Pearl Bailey |
|
||||||||||
|
Kolektif oluþun ilkeleri, özellikle de totem dönemli hemcinslerimizle yasa haline getirildi. Tabu ilkeler kolektif ligin yasasýydý. Bu türden kolektiftik, ortaya konmasý son çözümleme içinde kiþisi saðlatmaya dönüþecekti. Kiþisi saðlatmaya dönüþecek olan kolektif oluþlarýnýz günlük avcýlýk ve toplayýcýlýk davranýþlarýný organize eden düzenlilikti. Doða, ittifaklarýn üreten iliþkilerine kadar birçok tür çeþidi olan görünüþle insana benzer hemcinsler ortaya koymuþtur. Benzer oluþ fizik olarak, çoðu yetenekler olarak, biyolojik olarak bize çok çok yakýn olsalar da bunlar insan deðildi. Benzerlerimize insan deðildi demek asla süreci aþaðýlamak için söylenen bir taným deðildir. Bir süreç durum tespitidir. Deðilse hem geçmiþi hem bilgiyi hem tarihsel bilinci karartýrýz. Ýnsanýmsýlar dediðimiz bu hemcinslerimizi, biyolojik ve ontolojik tanýmlamalarýyla da belirtmiyorum. Hâlbuki totem hemcinsler insan olmayý ortaya koyan devamlýlýk ve fail olmalarýna raðmen totem eþler de insan deðildi. Ýnsan öncesi insanýmsýlar ruhen de insan deðillerdi. Ýnsan ruhunu üreten iliþkilerden ve toplumdan almýþtýr. Ýnsan biyolojik benzer olmanýn dýþýnda ve insan insanýn üretim hareketi iliþkisi olan toplumsa varlýðýyla ortaya konmuþtur. Saptama budur. Ýnsan birbiri için üretendi. Totem dönem ve totem dönem öncesindeki insansý varlýklara bu nedenle hemcinslerimiz diyorum. Neden? Çünkü bu sosyal yapýlar üretim yapmamasý ile karþýt gruplarla kurallý birleþme temasý yapamamakla daha insan olamamýþlardý. Ýnsan olma süreci gruplar arasý giriþtirmelidir. Ve insan ittifaký baþlatacak olan totem meslekli süreci; gruplar arasý giriþtirmeleriyle meslekler entegrasyonlarýný ortaya koymalarýndan sonradýr. Ýnsanlarýn insanýmsý olmamasýný belirleyen en temel tarihsel olaylar þunlardýr. 1- Ýnsanlar üreten iliþkiler nedenle ittifak kuranlarýn eseridirler. Bunlar ilahlardýr. Ve insanlar da ilahlarýn eseridirler. Ýlahlar da kendilerinden önceki totem eþlerinden “ittifak kararý almalarýyla” ayrýlýrlar. Ýlahlar bu karar içinde kendi aralarýnda meþru olan totemdi tabuyla yapýlan tensel iliþkiyi yasaklamýþlardý. Humonoidler de bunlar ve aþaðýdakiler yoktur. Çevirmiþti. Böylece ilahlar gruplar (sektörler) arasý hareketle toplum denen düþünce gücünü oluþan ruhu inþa eden hareketin ihsas ve ihdaslarýydýlar. Ýradi karar alamayan son dönem totemiler sadece üretim iliþkisiydiler. Son dönem totemiler üretendi ama üretim hareketi deðildiler. Üretim hareketi en az iki totem mesleðinin bir arada ve birbirine göre üretir olmalarýydý ki bu da ittifaklar demekti. 2-Ýnsan geçmiþte tecrit olmuþ biyo kültürel totem gruplar (ilahlar) birleþmeli melez varlýklardý. Ýlahlar totemlerin ittifak kararýný alan soyun son temsilci kuþaðýdýr. Totemilerin daha öncekileri deðil. Ýlahlar içteki tensel temasýn tecridini baþarýp etnikliði de yýkmýþtýlar. Ýnsan; Ýlahýn karþý ilahlarla ten dokunmalý temasýndan doðan ilk melezlerin ürünüdürler. Ýnsanlar; melez-melez iliþkilerinden doðmuþturlar. Etnik deðillerdir. Ýnsanýn doðumu etnik oluþun köküne kibrit suyu dökmüþtür. Melezler bir grubun ilahý ile baþka bir grup ilahýnýn tensel dokunumuyla doðan doðuraný ve doðurtaný ilah olan ilk jenerasyondular 3-Totemiler ve Ýlahlar sosyal öz itibarýyla totem kültürün ürünüdürler. Ýlahlar totem kültür yanýnda, ittifaký uygarlýða yaþamakla, totemiler den ve totemi kültürden hep ayrýlýr. Ýnsan; ittifaký toplumlarýn kültürler giriþmesi olan uygarlýk içine doðan kuþaklar ve ardýldýlar. Demek ki totemciliðin son dönemindeki totemler bile insanýmsý olmalarýna raðmen bunlar üreten yapýlar içinde üreten insana daha yakýn olmakla; "insanýmsýlarýn" son temsilcileri oldular. Ýnsanýmsýlara biyolojik bakmýyoruz. Bu belirtmeyi ayraç içine aldýktan sonra þunu rahatlýkla söyleyebiliriz. Ýnsanýmsýlar üretim hareketini baþlatamamýþ olan hemcinslerdir. Ýster Humo sapience olsun, ister Humo erktuslar olsun, Ýster neandertaller olsun; isterse Afropikatuslar, cro magnonlar ve diðerleri olsunlar bunlarýn hiç biri üretim hareketi içinde ya da toplum içinde oluþmamýþlardýr. Av araçlarý üretmeleri bu tanýmýn dýþýndadýr. Ýnsanýmsýlarýn kültürleri vardýr. Sosyal yaþamalarý vardýr. Ama üreten ittifak bilinçleri, uygarlýk bilinci ve ilahlýklarý ve ilahlarý yoktur. Son dönem totemiler ilah olabilmiþlerdi. Oysa insanýn önce; kendisini yaratan ve ilah mesleði ile üretim hareketini insana öðreten ilahlarý vardýr. Ýnsan, ilahýn kolektif oluþu gibi iradeli deðilse de; insan El olmakla kiþi sahipliðinin iradesini de eline almýþtýr. Ýnsanýmsýlar, insan gibi bir toplum içine doðmazlar. Totemi kolektif oluþ saðlatma yapacaklarý þeyleri ortaya koyarlar. Saðlama olacak þeyleri grup aitlerine saðlatma olarak paylaþtýrýrlar. Kolektif oluþ bu saðlama ve paylaþtýrma ile yaþantý olmanýn düzenlemesiydi. Kolektif yasa günlük kaidelerle yeniden ve yeniden ayný düzen þekli içinde olan koordine davranýþlardý. Bu kolektif oluþ totemi olmakla, totemi kural ve tabular dizgesidir. Kýsaca insan olma süreci, üretim hareketi baþlatmanýn sonucu olmakla baðýldý. Gruplar arasý ten temasýyla ortaya konan melezlerle baðýldý. Birçok totem mesleði ile bir arada üreten kuþaklarýn giriþimi ile baðýldý. Bu ruh, hiçbir öncel olan kuþakta yoktur. Ýttifakla baðýldýr. Yani insan olmak bir ittifak kararýdýr. Ýttifak üreten iliþki içinde olmakla; üretim hareketi giriþmelidir. Ýnsan bir üretim iliþkisi olmasýnýn yaný sýra biyo kültürel birleþimli, melezin melezi olan yeni kuþaktý. Birleþen; sentez olan; biyo kültürel birleþme olan; farklý gruplar frekanslý melezlerden doðan kuþaða insan denecekti. Ýnsan etnik deðildi. Ýnsan olma serüveni: 1-Üretim iliþkisi nedenle, üretim hareketi içinde olmasýyla baðdýr. 2- soyutlanma olmuþ biyolojiler birleþmeli fenotip olmasý ile baðýntýdýr. 3- Etnik kültürler birleþmeli olmakla baðýntýdýr. 4-Ýnsan kendi biyolojisi dýþýnda olan üretim; toplum; üretim araçlarý ve üretim nesnesi; üretim gücü; emek gücü gibi giriþtiricilerle komplikedir. Ýnsanýmsýlarýn gayret iþ görmesi kas gücü varsa da emek güçleri yoktu. Emek ve Emek gücü üretim iliþkili, üretim hareketi içinde tarif edilir. Böylesi kompleks oluþlarla kolektifle insanla birlikte vardý. Öyleyse kolektif oluþ; üretim hareketinin daha karmaþýk þekliyle þimdilik insanla ve insanýn var olduðu süreyle sýnýrlýydý. Komplike olan üretim hareketli kolektif belirmenin, baþý totemi oluþ ve sonu insandý. Üreten hareketli kolektif oluþ Ýlahlar katalizleyicisi içinde insanla baþlamýþtý, insanla son bulacaktý. Totem dönem içinde; totem meslekli süreçten önce ve totem dönemden önce; yer ve gök tanýmý hiç yoktu. Grup her þeyi grup içini ve grup dýþýný ben merkezli olan kendi grup eksenine göre söyleþirdiler. Dýþtaki gruplar bir tehdit unsuru olan tanýnma olmalar dýþýnda yeriyle; yönüyle, adýyla belirtilen tanýmlamalar deðildiler. Her þey gibi her yerde önlerine çýkabilecek kurt gibi ayý gibi vs. tehdittiler. Ve tehdit oluþ içinde bilinen çevreydiler. Baþka hiçbir anlam deðildiler. Kendisi onlara; onlar da kendisine tehdit ve yenilen bir avdýlar. Bir ceylan aslandan aslan olduðu için kaçmaz. Tehdit olduðu için kaçar. Çevresinde en çok karþýlaþtýðý tehdit olmakla aslanýn duyulan kokusunda bile kaçar. Üreten mesleklerin gruplar arasý giriþtirme olmuþtu. Gruplar arasý bu giriþme giriþtiren ürün nesne üzerinde anlaþma, ittifak oldu. Ýttifak edenler benzer kendi totem sosyal anlayýþlarýný aþmalarý gerekiyordu. Totemi sosyal anlayýþý aþmanýn bir tek yolu vardý. Grubun kendi dýþýndakilerle tensel temas etme yasaðýnýn kaldýrýlmasýydý. Tensel dokunum olarak birleþen gruplar ilk kez birbirini bildi. Yani dýþtaki gruplarý salt tehdit üzerinde algýlayan mana anlayýþý yýkýldý. Yýkýlan bu mana anlayýþýyla temas etme baþladý. Bir grup, dýþtaki bir grubu böylece baþka türlü de bildi. Bu ilk kez birbirini bilmenin sonucunda önce melezler; sonrada melezlerle melezlerin çaprazlamasýnda; adýna ÝNSAN diyecekleri yepyeni bir jenerasyon doðacaktý. Ýttifak yapan, totem meslekli saf, etnik kiþiler “insan” deðildi. Biz üretim hareketi içindeki insana bakarak; geçmiþte üretim hareketi içinde olmayan benzer fenotiplere insanýmsý diyorduk. Deðilse daha baþta yeryüzü içinde bir insan prototipi vardý da; biz aynaya bakar gibi bu prototipe bakýp; þu insana benziyor; bu insana benzemiyor diye tanýmlama yapmýyorduk.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |