Bu hafifçe kenara itilecek bir roman deðil. Daha büyük bir þiddetle uzaða fýrlatýlmalýdýr. -Dorothy Parker |
|
||||||||||
|
BARIÞ MANÇO'YU ANARKEN 'Bazý haberler vardýr ki' diyordu, Onun ani vefatýný açýklamaya çalýþan ve hem üzüntüden hem heyecandan boðazý düðümlenen baþhekim.Bazý haberler vardýr ki o haberleri insanlara anlatabilmek...' Ýlaveten ben de diyorum ki : Bazý insanlar vardýr ki... Evet bazý insanlar vardýr ki, deðil ani ölmeleri, latife olsun maksadýyla bile ölümlerinden bahsedilmesi büyük kitlelerin, yüz milyonlarýn, milyarlarýn yüreklerini aðýzlarýna getirir! Hey gidi, sanki daha dün bu acý haberi duymuþ ve inanýlmaz bir þokla tarifi imkansýz bir depremle sarsýlmýþtýk...Tamý tamýna 21 yýl olmuþ Barýþ Abimizden ayrýlalý. Dile kolay... O hazin manzara bu gün bir film þeridi gibi gözlerimin önünde akýp giderken, Manço'da þahit olduðumuz, her faniye kolay kolay nasip olmayacak o muhteþem cenaze merasiminde pek manidar insan karelerini þimdi yeniden anýmsamak, Onu yeterince olmasa da biraz daha tanýmamýza ve anlamamýza yardýmcý olacaktýr... Manço'nun cenazesinde, bugüne deðin öylesi törenlerde görülenin aksine, üzgün görünen, simsiyah gözlüklerinin arkasýnda gözlerini, sadece dudak ýsýrmakla ve tüh tüh'lü mýrýldanýþlarla, çehrelerinin arkasýnda duygularýný gizlemeye çalýþan ve kýnanmaktan korktuklarý için bir sanatçýnýn cenazesine zoraki iþtirak eden protokol insanlarýndan ve geleneksel cenaze teþyi'cisi mahalle ve semt sakinlerinden ziyade, gerçek manada üzgün, þaþkýn, baygýn, sarsýla sarsýla aðlayan, sýzlayan, dövünen her yaþta ve her kesimden insanlar vardý... Hele de gençler,aðýr bir matem atmosferinde baþlarý huþuyla önüne eðik, gözlerinden yaðmur gibi yaþlar boþanan, onlarca binlerce Manço posteriyle, Onun ruhunu ruhlarýnda taþýyarak saygý resmi geçidinde bulunan gençler... Sonra çocuklar, o çocuklar ki, yüzlerinde çocuklardan hiç umulmayacak derin bir hüzün,ellerinde renk renk çiçek buketleri sevgili Barýþ amcalarýna 'Adam olacak çocuk' kavlini en kalabalýk bir çocuk seliyle kanýtlamak istercesine, son görevlerini yerine getiren vefakar þirin, gül yüzlü çocuklar... Türkiye'nin gelmiþ geçmiþ en büyük ve en verimli sanatçýlarýný 10'a, 5'e hatta 3'e indirgemek gibi bir gereksinim düþünülseydi, bu üç þanslý starýn biri hiç þüphesiz Barýþ Manço olurdu... Dünyanýn en evrensel Türk'ü, Türkiye'nin de en sevilen ve örnek alýnan sanatçýlarýndan biriydi, Çaðdaþ Evliya Çelebi Barýþ Manço... O gözü hep yükseklerde olan, sevgi dolu yüreði ise her daim ülkesi Milleti için çarpan biriydi...Büyük düþünüyordu. Buram buram Anadolu kokan o manidar ve her biri bir þaheser olan þarkýlarýný, dile kolay 190 ülkenin uçsuz bucaksýz topraklarýna serpiþtirerek büyük bir Türk Müziði harmaný oluþturmuþ,kýrýlmasý mümkün olmayan bir rekora imza atmýþ, dünyanýn pek çok baþta televizyon olmak üzere yayýn kuruluþuna davet edilerek taltif olunmuþ, en pahalý reklam kampanyalarýyla bile baþarýlamayacak bir tanýtým takdiðiyle Türkiye'yi tanýtmýþ, þarkýlarýný okutmuþ, hatta ezberletmiþ, Afrika'nýn en vahþi ve haþin tabiatlý insanlarýyla bile kýsacýk süreler dakikalar zarfýnda sýmsýcak diyaloglar kurup, dostluklar tesis edebilmiþ ender insanlardan biriydi sevgili Barýþ Abi... Çocukken önüne serdiði bir haritada, minnacýk parmaklarýyla iþaret ettiði yerleri umduðundan fazlasýyla gezip gören ve tanýtýmýný en güzel þekilde yapan þanslý insanlardan biriydi Barýþ Manço... Kimi zaman Hindistan'da, yýlan oynatarak geçimini saðlayan bir Hint Fakirinin omuzunu sýðayarak onunla da yetinmeyip sýrf bizler için onun yýlanlarýný boynuna dolayarak yüreklerimizi aðzýmýza getiren tehlikeli oyunlar sergiledi, kah Afrika'da oranýn en büyük yükseltisi olan yerde, öyle ki en büyük çocukluk hayalim dediði o noktada yani Kýlimenjero daðýnýn doruðunda hayran kaldýðýmýz güzellikleri bir bir gözlerimizin önüne sermekle de kalmayýp feci sýcaktan ve yorgunluktan nefes nefese kalmýþ bir zenciye cankurtaran gibi yetiþip yokuþ yukarý el arabasýný itti, kah Avrupa'ya kah Avustralya'ya kah Amerika'ya gitti... Sonra kendi nazlý topraklarýnda Anadolu'da gözleri tezek dumanýnda yaþarmýþ baþý kefiyeli yüzü pür nur bir yaþlý Yörük kadýnýnýn yanmayýp sadece tüten ocaðýný 'ya destur' diyerek güçlü nefesiyle üfleyiverdi... Sadece Türkiye deðil, bütün dünya Onu çok sevdi. Hele Japonya'yý muhafazakar japon insanýný inanýlmaz bir þekilde derinden etkileme baþarýþý hiçbir övgü kelimesi veya cümlesiyle tarif edilebilir gibi deðil... Japon çocuklarý ve gençlerinin hýnca hýnç doldurduðu çoþku ve heyecanýn had safhaya vardýðý dalgalanan binlerce Türk bayraðýyla gelincik tarlalarýný andýran o muhteþem sahneler, o salonlar, kýrk yýldýr göremediði evladýný baðrýna basar gibi Barýþ Manço'ya coþkuyla sarýlýp dakikalarca býrakmayan O Japon Kültür Bakaný, merhum Barýþ Abinin ne kadar dahi. ne kadar büyük iyi ve etkili bir insan olduðunun en bariz bir kanýtýdýr... Köklü bir inanca ve saðlam bir karaktere sahip Barýþ Manço yerleþik bir Anadolu tabiriyle, hiçbir zaman kendine 'laf getirmedi' Mazbut ve mutevazý bir hayat tarzý sayesinde ne bir gün hafifmeþreplik saçan bir görüntüye, ne paparazzilere, ne televolelere ne de öteki seviyesiz ve sulu medya sansasyonlarýna hiç bir zaman malzeme olmadý üstelik aile bireylerinin de konu ve malzeme olmalarýna müsaade etmedi... Türk halký o denli aykýrý görünenler ve giyinenler arasýnda sadece Onun kocaman kocaman ilginç yüzüklerine, çizmelerine ve upuzun saçlarýna ýsýnabildi. Hakeza þahsen kendim, Barýþ Manço haricinde öteki erkeklerin uzun uzun saçlarý baþta olmak üzere öteki birtakým aykýrýlýklarýna alýþamadým ve ýsýnamadým, onlarý o halleriyle zinhar kabullenemedim. Bir tek Barýþ Manço müstesna. Hatta tam aksine Barýþ Abinin saçlarýný kesmesi durumunda aykýrý bir intiba vereceði düþüncesi taþýdým. Rahmetli Barýþ Manço takriben 190 ülke gördü.yani Onun bize aykýrýlýðýný unutturan sihirli saçlarý 190 ülkenin meltemleriyle, fýrtýnalarýyla, musonlarýyla, kara yelleriyle, poyrazlarýyla muzaffer bir flama veya bayrak gibi dalgalandý durdu... O zamanlar Türk Hafif Müziði diye tabir edilen birbirinden manidar 200 (belki iki yüzden de fazladýr kaynaklar öyle yazýyor) bestesiyle yetmiþli yýllarda gönüllerde taht kurduðu haliyle günümüzde de dipdiri ayakta ve zirvede olan ender bir sanatçýdýr.Resmiyette Türk hafif müziði diye adlandýrýlan þarkýlarýnýn her biri Anadolu insanýnýn baðrýna yansýyan aðýr birer türküdür haddizatýnda... Daðlar Daðlar'ý, Gül Pembesi, Halil Ýbrahim Sofrasý ve Dönence siyle, ipek gibi sesiyle, Anadolu'yu bir uçtan bir uca saran içli nefesiyle ,dünya müzik literatüründe derin izler býrakan Modern bir seyyah, Hakiki bir sanatçý, mazbut bir Anadolu insaný, çocuklarýna verdiði isimlerle bile Doðu ve Batýda birini küstürmemeye özen gösteren bir hümanist ve saygýdeðer bir Ýstnabul beyefendisi olan Barýþ Manço, asla yeri doldurulamayacak müstesna bir deðerdir... Biz Onun þarkýlarýyla yeþerdik büyüdük ve hala duygunun doruðu olan o þarkýlarla serinliyoruz... Onun, hayatta en sevdiðim þarkýsý olan Ýþte Hendek Ýþte Deve þaheseri, öylesine duygu aþk ve özlem yüklü ifadelerle baþlýyor ve devam ediyor ki yüzlerce binlerce defa dinlemekle doymazsýnýz. Hadi yetmiþli yýllardan beri yüreðimizi ýsýtan gözlerimizi ýslatan o efsunlu ifadeleri tekrar edelim: Kuyu baþýna vardým Zeynebim bekler diye Nasýl haberin almýþsa Dayý emmi hepsi orda Dediler ne ararsýn Kýzý almak mý istersin Sana bir çift sözümüz var Hele buysa niyetin Ýþte hendek iþte deve Ya atarsýn ya biçersin Baktýn olmaz vazgeçersin Zordur almak bizden kýzý Ýþte Halep, iþte arþýn Ya aþarsýn ya biçersin Baktýn olmaz vazgeçersin Zordur almak bizden kýzý Söðüdün dalý uzun BARIÞ’ýn gönlü hüzün Dudaðýnda ayný türkü Seneler sonra bugün Dayý emmi yaþlanmýþ Develer kervan olmuþ Zeynep’imden haber sordum Baþkasýna yar olmuþ Ýþte hendek iþte deve Ya atarsýn ya biçersin Baktýn olmaz vazgeçersin Zordur almak bizden kýzý Ýþte Halep, iþte arþýn Ya aþarsýn ya biçersin Baktýn olmaz vazgeçersin Zordur almak bizden kýzý Fazla söze ne hacet. Yürek bam telini titreten duygu seli bu ifadeler yeniden gönül aynasýna yansýyýnca yýllar sonra bile hem anlatýlmasý gayrý mümkün duygular sebebiyle hem Barýþ Abinin özlemiyle gözlerim doldu... Barýþ la ilgili son sözlerimi söylerken, 'Kurban olam yol ver geçem' dediði daðlar Ona umduðunun da kat kat fazlasý aydýnlýk ufuklar, engin deryalar, zengin hatýralar ve uzun soluklu yollar verdi... Ýnþallah Rahmet-i Ýlahi, Fazl-ý Ýlahi de ona öylesine ýþýklý ve ebedi bir kurtuluþ yolu bahþeder. Ebedi nimetlere ve mutluluklara vasýl olma bahtiyarlýðýna eriþir sevgili Barýþ Abi. Yüce Allah'ýn keremi, inayeti Rahmeti ona olsun... Ha unutmadan, ellerimizle ve klavyelerle yazdýðýmýz mektuplarý olmasa da Yüreklerimizle yazdýðýmýz gül (pembe) kokulu mektup ve mesajlarýmýzý o ölümsüz adrese gönderebiliriz mütemadiyen... BARIÞ MANÇO - MODA /81300 Ýstanbul...
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Cafer ÞAHÝN, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |