..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Yaşamın tanımı yoktur. -Halikarnas Balıkçısı
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > İnceleme > Yazarlar ve Yapıtlar > Ahmet Çaylar




2 Şubat 2007
Pollyanna  
Tatlı Limon Polly-Anna

Ahmet Çaylar


Mantığın duyguların önüne geçtiği, duygularla değil akılla hareket etmeyi öğreten mutluluk oyunu, yaşam öğretisi, tatlı limon POLLY-ANNA.


:DBHC:
Mantığın duyguların önüne geçtiği, duygularla değil akılla hareket etmeyi öğreten mutluluk oyunu, yaşam öğretisi, tatlı limon POLLYANNA.

Çocuk edebiyatında, çocukların psiko-sosyal ve kültürel gelişimlerinde çocuk kitaplarının yeri ve önemi büyüktür, tartışılamaz.

Çocukların her yönden sağlıklı gelişimlerini devam ettirebilmeleri için yaş ve seviyelerine uygun çocuk kitaplarıyla karşılaştırılmaları gerekir. Çocukların hazır bulunuşluluk düzeylerine göre kitaplar, öğretmenler tarafından sunulmalı ve tavsiye edilmelidir.
Eğitim sistemimizde ki en önemli sorun çocuklara sadece bilgi girdisi sağlamaya yönelik öğretim faaliyetlerinin eğitim faaliyetlerine oranla çok önlere çıkması olarak değerlendirebiliriz. Burada asıl önemli olan bilgi girdisiyle beraber “eğitime” çok önem verilmesi gerektiğidir. Çocuk kitapları burada öğretmenin en büyük kozlarından biri olmaktadır.

1911 yılında yazılan Pollyanna o günden bu güne değerini kaybetmemiş ve klasikler arasına girmiştir. Hem büyükler hem de çocuklar için başyapıt bir eserdir. Çeşitli baskılarıyla neredeyse her yaş insana hitap etmektedir. Türkçe’ye birçok kişi tarafından çevrilmiş ve birçok da yayınevi tarafından basılmıştır. Dünya toplumu tarafından gördüğü büyük ilgiye karşılık da bir çok “mutluluk oyunu” kaleme alınmıştır.

Günümüz toplum hayatının gün geçtikçe maddi değerlere dayanması, manevi inanç ve düşüncelerin gün geçtikçe değerini kaybetmesi, tamamen manevi güce dayanan, bu oyunu oynamayı güçleştirmektedir. Oldukça gerçekçi ve maddiyatçı dünyada romantik bir oyuna ne kadar yer verilebilir oldukça düşündürücüdür.

En kötü durumlarda bile mutlu olunabilecek bir neden bulmak nasıl bir güçtür? Nasıl bir güçtür ki bu, hayata tamamen pembe panjurların arkasından bakmayı başarabilmek…

Özellikle Amerikalı bir karakter olan Pollyanna -her ne kadar “dünya vatandaşı” olsa da – Amerikan toplumunun tüketici dünyasında var olması veya olabilecek olma ihtimali “Pollyanna’cı” bir düşünce olacaktır.

Bir bardağın sürekli dolu tarafını görmek boş tarafını yok saymak bardağın yarısının boş olduğu gerçeğini değiştirmez. Hayattaki mutsuzluklarda mutluluk oyunuyla yok olmaz. Bu nedenle dengeli, sağlıklı bir gelişim için belli bir noktadan sonra Pollyanna’nın mutluluk oyunu kişisel ve toplumsal açıdan sağlıklı sonuçlar doğurmayabilir.

Buna rağmen, hayatta başarılı olabilmek günümüz yaşam şartlarında oldukça stresli bir süreçtir. Ayakta kalabilmek, mutlu olabilmek, isyan bayrağını ya da iflas bayrağını açmamak için bu mutluluk oyununa ölçülü, dereceli olarak ihtiyacımız da vardır. Önemli olan her şeyde olduğu gibi terazinin ayarını tutturabilmektir.

Günümüzde Pollyanna üzerine yapılan eleştiriler tek yönlü olarak dikkat çekmektedir. Ya olumlu ya da olumsuz taraflar öne çıkartılmaktadır. Aslında çift taraflı eleştiriler daha yapıcı olacaktır. Unutmamak gerekir ki her dönem her insanın bir Pollyanna’ ya ihtiyacı olmaktadır.

Edebiyatın en önemli işlevlerinden bir tanesi bireye “yaşama sevinci” vermesidir. Kişinin hayata tutunmasında, yaşamaktan zevk almasında edebiyat ürünlerinin işlevi büyüktür. Pollyanna’da yaşama sevincinin, hayata bağlılığın ne kadar kuvvetli olduğunu görüyoruz. Hayata bağlılığın bu hayatı ne kadar yaşanılabilir kıldığını hissetmeliyiz. Ancak buna rağmen unutmamak gerekir ki hayata sadece bu açıdan da bakamayız. Mutluluğun değeri böyle anlaşılmaz. Çünkü hayat böyle değil. Günümüz hayatı özellikle çocuklar açısından hiç de toz pembe bir masal oyunu değil maalesef.

Edebiyatta, çocuk kitaplarında insan hatalarıyla birlikte verilmelidir. Uç noktalarda örnek karakterler vermek doğru değildir. Bu eserleri okuyacak çocukta bir ezilmişlik, hiçlik duygusu yaratabilir. Kendini kahramandan aşağıda görüp karamsarlığın içine düşebilir. Tam aksine hep kötü, olumsuz yönleri öne çıkan kahramanlar karşısında da çocukta kibirlenme, büyüklenme duyguları baskın hale gelebilir. Her şeyin azının karar, çoğunun zarar olduğunu burada önemle hatırlatmak gerekir.

Pollyanna’da aile bağlarının önemi, vurgulanan bir başka önemli konudur. “Polly Teyze” her ne kadar başlangıçta memnuniyetsiz olsa da akrabalık görevini yapacaktır. Toplumda, özellikle akrabalar arasında birlik ve beraberliğe verilen önemi belirtmesi açısından da incelenmesi gereken bir kitaptır Pollyanna.


Ahmet Çaylar



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın yazarlar ve yapıtlar kümesinde bulunan diğer yazıları...
Sol Ayağım
Kültür ve Eğitim Tarihimizde Yabancı Okullar
Kızıma Irkçılığı Anlatıyorum

Yazarın İnceleme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
1981 ve 2005 Türkçe Öğretim Programlarında Kullanılan Gözlem Tekniği Üzerine Kısa Bir Bakış
Düşündüren Birkaç Söz... Düşünmek Eleştirmektir; Eleştirmek Düşünmektir... (3)
Başarı Üzerine Özlü Sözler 3
"Dil" Hakkında Birkaç Söz
Türklerde Hâkimiyet Anlayışına Kısa Bir Bakış
Türkçe ve Türkçe Dersi
Düşündüren Birkaç Söz... Düşünmek Eleştirmektir; Eleştirmek Düşünmektir... (2)
Düşündüren Birkaç Söz... Düşünmek Eleştirmektir; Eleştirmek Düşünmektir... (4)
Başarı Üzerine Özlü Sözler 1
Başarı Üzerine Özlü Sözler 2

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Gecenin Islak Rüzgarları [Şiir]
Aşk'ın Kısa Tanımı [Şiir]
Tütsü Kokan Büyülü Sevdalar Yaşamak [Şiir]
Gitmek Geliyor İçimden [Şiir]
Ölümün Ardından [Şiir]
Hasret Coşkun'nun Anısına [Şiir]
Kanadı Kırık Martının Gözyaşı [Şiir]
Ceset [Şiir]
Tutsak Hayatlar Yaşamak [Şiir]
Zamana Asılı Ölüm [Şiir]


Ahmet Çaylar kimdir?

Amacım yazar olmak değil. Gerçek anlamda "okur-yazar"olabilmektir. Bu anlamda SADEce deniyorum. . .

Etkilendiği Yazarlar:
Farkına varsak da varmasak da sürekli etkileşim içindeyiz. Önemli olan, etkilendiklerimizi özümüze uygun hale getirip bütünleşmektir.


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Ahmet Çaylar, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.