'Kürtaj' ve Yaþam Hakký Üzerine
(Canip Doðutürk) 18 Haziran 2012 |
Toplum |
| |
Ýnsanýn kendi bedeni, kendisinde saklý ve özeldir. Kendisinden baþka hiç kimseye, hele devlete ait olamaz. Eðer ki devlet insan bedenine, insanýn ruhuna ve bedenine ait bir karara böylesine bir müdahale yapýyorsa ve bunu kamusal alana taþýyarak yaptýrým gücünü artýrmaya çalýþýyorsa bunun adý doðrudan faþizmdir. |
|
Nâzým Hikmet Ran Üzerine
(Canip Doðutürk) 4 Haziran 2012 |
Toplum |
| |
Nâzým Hikmet’in düþüncelerine inanan insanlara sözüm: Býrakýn olduðu yerde kýrýlmadan, dökülmeden saygý görsün, dünya emekçileri adýna ’’rüzgâra karþý’’ yürüsün. Materyalist ya da metafizik dünya görüþü yanlýlarýnýn her ikisi de: evrende her yerin ayný olduðunu düþünürler. Biri doða adýna, diðeri tanrý adýna, bu iki görüþte de insanýn bedeninin nerede gömülü olduðu o kadar önemli deðildir. Önemli olan insanýn düþüncelerinin aydýnlýðýnýn ne kadarýnýn insanlara ulaþtýðýdýr. |
|
Obezite Üzerine
(Canip Doðutürk) 14 Nisan 2012 |
Yaþam |
| |
Yaþadýðýmýz çaða ‘mýsýr çaðý’ da denilebilir. Çünkü yediðimiz et: mýsýrdan, ekmek mýsýrdan içtiðimiz içecekler mýsýrdan yapýlýyor. Yani raflarda gördüðümüz yüzlerce ürünün ham maddesi mýsýr bitkisidir. Mýsýr sektörünü elinde bulunduran güç ise; her þeyi elinde bulunduran insanlýðýn gidiþine yön veren en büyük emperyalist güçlerdir. |
|
Kamu Alanlarý ve Ýnsanýn Tutsaðý: ‘insan’ Üzerine
(Canip Doðutürk) 13 Nisan 2012 |
Toplum |
| |
Geniþ meydanlarý, tüm þehrin sana gülümsediði büyük parklarý olan bir kentin yok ki! Kendi þehrini bir kral gibi seyredeceðin taþtan heykellerin yok ki senin! Kendinden kaçmak istediðinde, yorulduðunda ve özlediðinde buluþabileceðin bir ormanýn yok; aðaçlarýn sesini dinlemek istiyorsan vermen gerek iki lirayý! |
|
Duvarlar Üzerine
(Canip Doðutürk) 6 Nisan 2012 |
Yerler |
| |
Ýnsanoðlunun geliþmesiyle orantýlý biçimde; özel alaný kamusal alandan ayýrmak, kamusal alaný kendi içinde düzenli ve kullanýþlý hale getirmek ve elbette ‘biz’ ve ‘öteki’ arasýnda büyük ve güçlü ‘sýnýr’ larý oluþturabilmek için kilometrelerce duvarlar örüldü; malzemeler ve biçim deðiþse de ‘duvar’ larýn yarattýðý olumsuz algý bizi düþünmeye çaðýrýyor! |
|
'Arabesk Yavþaklýðýndan Utanýyorum’’üzerine
(Canip Doðutürk) 6 Nisan 2012 |
Toplum |
| |
Geriye dönüp baktýðýmýzda haksýzlýða, yozlaþmaya, çürümüþlüðe, arabesk yavþaklýðýna karþý duran; halkýn iyiliði, güzelliði için onun deðerlerini evrensele katmaya çalýþan sanatçýlarýn sürgün yediðini, hapse atýldýðýný ve daha kötüsü yakýlarak öldürüldüðünü görürüz. Yani bizim arabeskimiz (!) evrenseli dýþlayan; ýrkçý ve ümmetçi bir anlayýþýn sonucudur. |
|
Yaþama Davet Üzerine
(Canip Doðutürk) 6 Nisan 2012 |
Yaþam |
| |
Savaþ, akla gelen her þeye sahip olmak ve bunlarý ‘öteki’ nden korumak için, gücü elinde tutmak isteyen; cehaletle yoðrulmuþ bir üstünlük duygusuyla saldýrganlaþan insan ya da toplumlarýn yakalandýðý korkunç bir hastalýk halidir. |
|
Düþünen Adam’ý Kim Delirtti?
(Canip Doðutürk) 4 Nisan 2012 |
Toplum |
| |
Tüm bu bilgiler ýþýðýnda asýl sorun þu; temsiliyet meselesi, yani bir yeri anlatan herhangi bir þey, bir yere konulan bir heykel orayý simgeleyen, temsil eden bir özelliðe bürünür ve bu çok güçlü bir görsel, iþitsel ya da yazýnsal bellek oluþturur. |
|
Ýnsanlýk Anýtý Üzerine
(Canip Doðutürk) 31 Mart 2012 |
21. YÜZYIL |
| |
Yapýlan þeyler insan içinse eðer yerinde kalmalý ve hayat bulmalýdýr Ýnsanlýk Anýtý. Yok, eðer amaç bütün insani olan deðerleri yýkmaksa; tarih, insanlýk ve gelecek kuþaklar bu eylemi affetmez. Kaldýrma ve yýkma kararý bir ihanettir; kültür ve sanata günümüz erklerinden daha fazla deðer veren köklerimize de ihanettir. |
|
|
APTAL ÞARKI
Ana,
gümüþ olmak istiyorum
Oðul,
çok üþürsün sonra
Ana,
su olmak istiyorum
Oðul,
çok üþürsün sonra
Ana,
yastýðýna iþle beni
Oðul,
olur hemen þimdi
Söz: Lorca
Çeviri: Sait Maden
Müzik: RUHÝ SU
|
|